SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, November 6, 2016

Bukan Milik Saya

Suatu malam, saya menghadiri suatu makan malam yang turut dihadiri ratusan jemputan lain. Saya tak kenal siapa dua perempuan yang duduk di sebelah saya. Tegur jelah, belasah je. Tambah kenalan. "Ya? Ini Tinta Emas kan?" Jawab perempuan yang duduk di sebelah saya setelah saya menyapanya. "Ya, saya," "Baru je kita orang bercerita fasal Tinta tadi. Tiba-tiba dah ada kat sebelah kita dah orangnya. Tak sangka rasanya," Beritahunya tanpa ditanya. "Cerita fasal apa?" Saya pelik. "Siang tadi, akak tengok Tinta jadi pengacara. Akak cakap dengan adik ni (merujuk kepada sorang lagi perempuan yang duduk di sebelahnya), Nampak dari jauh, Tinta ni cantik. Akak cerita kat dia, bagi gambaran," Ya sebab orang yang duduk di sebelahnya tu tak Nampak. Ya Allah, sesungguhnya cantik itu bukan milik saya. Saya rasa saya ni biasa-biasa je. "Tapi bila duduk dekat malam ni, awak ni memang cantik. Jauh cantik, dekatpun cantik. Kalau tengok dekat tu cantik, maknanya betullah tu. Setengah orang, Nampak dari jauh je cantik, bila dekat tak cantik." Kakak itu menambah dengan mesra. "Tak adalah kak. Saya ni biasa-biasa je," Saya melemparkan senyum mesra kepadanya. Subhanallah, janganlah pujian ini menimbulkan rasa riak dalam hatiku. Sesungguhnya cantik itu milikMu dan Engkaulah Yang Maha Indah. P/S: Jangan jadi isu pulak entri ni. Saya sekadar menjadikan pujian ini sebagai motivasi dan kenangan buat saya lalu saya abadikan di sini. Kalau tak suka baca mohon maaf. Tapi saya tulis ni di blog saya jadi saya tulis apa yang saya suka, bukan apa yang orang suka.

No comments: