SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, April 1, 2018

Semangat Perfume Bangkit Kembali

Assalammualaikum dan selamat petang semua. Semua kerja dah selesai so, saya merayau-rayaulah di alam maya ni. Hahahaha memandangkan semangat perfume saya bangkit kembali, saya banyak baca pasal perfume la. OK, perfume idaman seterusnya adalah White Rose dari Floris Paris. Apabila saya melihat campurannya, insya-Allah, saya rasa saya akan jatuh hati dengan perfume ni. Paling penting, saya nak jadikan dia sebagai koleksi kerana perfume ni adalah perfume yang dipakai Ratu Elizabeth sewaktu majlis perkahwinannya 71 tahun lalu iaitu pada tahun 1947. Campuran mawar putih, melati, Iris, Carnation ungu dan anyelir ini pastinya wangi dan segar. Perfume campuran rose adalah antara perfume tangga teratas yang saya gemari seperti Diva Rose dari Emanuel Ungaro dan Incanto Bloom dari Salvatore Ferragamo. Bau-bau ini juga menjadi sebatian yang baik dengan tubuh saya. Ianya terbau kuat meskipun dengan semburan yang sedikit dan kekal lama pada diri saya. Tadi saya dah survey harga White Rose ni kat satu web kalau tak silap Amazon. Murah pulak harganya. RM325 ditukarkan ke RM dan diskaun dapat RM264 kalau tak silap. Biarlah dulu. Biar habis semua bayar kad kredit baru kita beli. Kalau setakat RM100 lebih tu bolehlah bayar guna duit gaji walaupun kad kredit bayar dulu. Lagipun angah nak kahwinkan? Kan saya janji nak sponsor something untuk dia. Sebenarnya sudah lama saya tidak membeli perfume di counter perfume sejak diperkenalkan kepada Jothy, pemilik kedai perfume. Saya hanya membeli perfume yang dijadikan tester di kedainya dengan harga murah kerana mereka hanya menggunakan setiap tester untuk sebulan sahaja dan kemudian mereka akan melupuskannya. Jothy menjual kepada kami di office dengan harga yang murah. Tapi taklah semurah RM40 atau RM50 kecuali kalau kuantiti yang sedikit. Tak apalah, janji origenal. Tapi tak semua brand yang kita nak ada. Bergantung kepada apa yang dibawanya ketika itu. Kadang-kadang saya keluar dari bilik tempat dia tunjukkan perfume dengan hampa sebab tiada bau yang saya gemari. Sampai Jothy pun tahu apa yang saya suka. Kalau ada Diva Rose by Emanuel Ungaro dan South Beach by Paris Hilton, pasti Jothy akan simpankan untuk saya walaupun tanpa saya minta. Tapi Diva Rose tu memang susah sikit nak dapat. Kata Jothy Diva Rose adalah antara perfume yang sukar untuk diperoleh stok. So kalau ada, dia simpan untuk saya. Dia pasti tunjuk kat saya dulu. Kalau saya tak nak, baru Jothy akan tunjukkan pada orang lain. Diva Rose pernah menjadi rebutan di office saya lantaran keharumannya. Pernah sekali Jothy bawa lima botol, kawan-kawan yang memang teringinkan Diva Rose sambar sorang satu. Saya? Mestilah orang paling awal menyambar. Hahahaha... Kalau saya ke Sogo, saya akan pergi tengok perfume yang offer di tingkat 7. Harganya boleh jatuh sampai RM100. Tapi situasi meriangkan ini sangat jarang berlaku. Kalau adapun, bukanlah dari jenama yang popular. 2014 dulu, saya beli Incanto Bloom di airport. Masa tu harganya RM200 lebih hampir RM300 untuk 100 ML. Lepas tu saya tak beli dah perfume di counter. Asyik beli dengan Jothy je. Bila beli dengan Jothy, saya malas nak ambil tahu pasal perfume sebab nanti saya berkenan kat certain brand, tapi Jothy tak ada yang nak dilupuskan. Lagipun, penjual minyak wangi ni, bukan semua brand dia jual. Pendek kata minyak wangi ni dia ada group dia. Kalau Jothy jual pelbagai perfume, ada dari kalangan group yang lain Jothy tak jual. So kita tunggu je apa yang dia bawa. Ada yang berkenan, kita ambil. Kalau tak, tunggu dia bawa dua perfume kegemaran saya tu. Tahun lepas, sales girl Lancome, Aishah tu offer saya nak tak beli Miracle by Lancome? Dia nak bagi saya harga staff RM375 for 100 ML kalau tak silap. Harga sebenar RM400 lebih. Mak ai, gila betul harga perfume kat Malaysia ni! Terkejut beruk saya dengar harga tu. Dah lama tak beli di counter, tak sangka tinggi macam tu harga semasa perfume. Mujurlah saya tak berkenan dengan bau Miracle tu. Kalau tak, beli jugak hahahaha... 50 ML pun dah RM300 lebih. Dahlah saya ni jenis pakai perfume pagi, petang, siang malam. Berapa bulan sekali nak beli dengan harga mahal gitu??? Tak makanlah jawabnya. Lately ni, Jothy dah jarang datang. Adoi, susah betul hati saya. Kalau perfume tak ada macam mana? Tak lengkaplah hidup ni rasanya. Hahahahha... Melampau kan? Kebetulan saya ke Romania, masa transit kat Singapura dapatlah sambar dua botol perfume. Tu pun yang 50 ML dah habis. Tinggal satu je sekarang ni. Ada satu lagi tapi saya tak suka sangat baunya. Tu kawan belikan masa dia bercuti di Singapura beberapa tahun lalu. Sebenarnya saya ada duit lagi masa balik dari Romania tu. Boleh beli dua botol perfume 100 ML lagi kot. Memandangkan duit tu abah yang bagi, saya rasa sayang. Rasa tak berbaloi habiskan duit abah dengan beli perfume. So saya simpan duit tu untuk tambah buat rumah nanti. Abah tanya saya kenapa tak habiskan duit tu? Saya kata tak apalah, nak simpan. Nak tambah dalam duit buat rumah. Baru-baru ni sewaktu bersembang dengan kawan yang duduk kat overseas, saya tanya kat dia pasal perfume. Memang perfume kat tempatnya murah. Murah yang melampau dan tak disangka kalau waktu offer. Katanya paling murah bulan Jun sebab dia orang close account dan bulan Disember sebab Krismas. Katanya boleh dapat $30 sebotol. Wow! Sangat memberangsangkan. Terasa bintang-bintang bergemerlapan di langit tinggi. Saya lantas minta dia belikan untuk saya pada kedua-dua bulan berkenaan. Target saya, nak beli 3 botol. Tapi tak adalah saya excited sangat masa tu. Jun kan lambat lagi. Tapi minggu lepas, dia minta saya senaraikan jenis beserta brand perfume yang saya nak. Katanya, kalau nasib baik, ada je offer. Masa duk sembang tu jugak dia search. Memang saya rasa nak menjerit kegembiraan dan melompat-lompat apabila perfume yang saya nak tu tak sampaipun $20 kalau tukar duit kita baru RM54. Origenal lagi ya, bukan tester. Baru dan berbungkus dalam kotak. So, seperti dalam entri yang saya tulis sebelum nilah. Dia suggest kat saya, beli sebulan sebotol dan kumpul sampai dia balik Malaysia. Lepas tu bila dia balik saya dah ada banyak botol dan tak payah beli untuk beberapa tahun. Memang menjadilah kalau ada orang yang melayan saya. Perfume tu akan sampai kat saya sekiranya ada yang nak balik Malaysia, dia akan kirimkan untuk saya. Nanti tengoklah pengiraan luggage ke macam mana. Alah, bukan banyakpun nak kena bayarkan? Kira OK la. Tulah sekarang ni semangat duk kaji perfume. Saya dah boleh berangan dan mengimpikan macam-macam perfume. Sebulan sebotol. Ya, syarat saya, mestilah tidak melebihi $30. Lagi murah, lagi bagus. Dapat yang berbelas dolar macam hari tu memang cantik, RM50 je untuk perfume origenal. Kalau setakat RM50 tu, boleh bayar cash terus ke credit card saya lepas buat pembelian. Harapnya bulan enam nanti lagi merudum harga perfume mahal yang saya nak macam Paco Rabanne, Thiery Mugler dan Cristian Dior. Minggu lepas harga ketiga-tiganya $70 ke atas tapi bawah pada $90. Still murah kalau nak dibandingkan dengan Malaysia terutamanya Angel Thiery Mugler. Tapi saya ni kan kedekut jugak. Tak payahlah buang duit beli yang mahal macam tu kalau boleh dapat yang lebih murah. Sayang jugak kat duit saya hahahahaha... Tunggu jelah bulan enam dan bulan 12 nanti. Ada rezeki adalah. Kalau tak, tunggulah ekonomi bagus sikit kita beli. Takkan lari gunung dikejar hahahahaha..

2 comments:

Qaseh said...

Kita sama2 hantu perfume..

TINTA EMAS said...

Betul, betul, betul. Maaf kak lambat balas.