SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, April 29, 2018

Pakej Sauna Yang Murah

Assalammualaikum readers, Banyak benda nak tulis. Tapi tak tahulah tahap kerajinan ni boleh tahan lama ke tak. Hari ni tak ada orang call saya sembang-sembang. Saya pun malas nak call orang. Takut ganggu orang nak beristirehat hari minggu. So, buat kerja rumah, sembang dengan Chiko dan layan Whatsapp. Semalam, saya bersama sorang kawan ke kedai Kak Nor. Kami book set Sauna yang sedang dia promosikan sekarang. Harga promosi RM75, kalau book dalam group dia, RM70. Saya berhenti di KL Sentral and breakfast with my friend before together go to the destination. This is our first time hang out together. Selalu jugak saya dengar pasal kawan saya ni sombong. Sebelum saya berbual dengan dia ada beberapa kali saya terserempak dengan dia. Tahun lepas, ada sekali dia tegur saya dengan ramah di kedai makan. Terperanjat jugak saya dengan keramahannya. Selalu kalau saya jumpa dia, dia tak sembang pun dengan saya. Saya pun sama. Mungkin sebab tak kenal kot. Lately ni, bila jumpa, kami mula berbual. Lepas tu balas-balas whatsapp. Dia siap nasihat saya supaya selalu balik kampung sebab orang tua saya masih ada. Dia pernah menyatakan kesedihannya yang sudah tiada ayah kesayangan dan ibunya. Diapun mula komen FB saya sometimes, dia tak komen pun tapi terus PM saya untuk komen personal status saya di FB. Baru-baru ni saya ada tanya dia fasal facial. Saya teringin nak pergi facial macam dulu. So dialah yang forward pakej sauna tu kat saya. Dia pun suka benda-benda tu cuma diapun macam saya, tak ada kawan nak pergi. Kami sampai di kedai lewat sikit dari waktu yang dijanjikan tapi Kak Nor telah dimaklumkan akan kelewatan kami. Kak Nor just ambil booking kami je siang semalam, so no problem. Kak Nor kata, tak payah rush. Pakej ni dimulakan dengan sauna selama 30 minit. To be honest, this is my first time buat sauna. Saya takut nak buat sauna sebenarnya. Sayakan takut dan tak suka panas. Nasib baik sauna badan je kepala kat luar. OK la kan? Kalau sauna bilik mahu saya tukar plan buat urut badan dua jam. Hahahaha... Because this is my first time sauna, so kejakunan pun berlaku di situ. Kak Nor memberikan saya sehelai tuala dan minta saya tanggalkan semua pakaian. Habis macam mana nak masuk sauna tu nanti? Hahahaha... Sedikit panik di situ. Kak Nor kata berkemban dulu, bila dah masuk dalam sauna tu, bila Kak Nor dah tutup, bukanlah tuala tu. Tuala biarkan di dalam bersama saya supaya senang saya nak keluar nanti. Sauna ni jenis yang balut kita dalam ruang kain dan berzip. Wap panasnasnya akan ditembak dari luar menggunakan periuk yang berdekatan. Satu set la ni. Kak Nor kata, dulu periuk tu kat dalam dan akan diletakkan di bawah kerusi kita duduk. Tapi sekarang tak perlu letak kat dalam dah. Teknologi dah moden. Apabila kain dizip, yang tinggal hanyalah kepala saya yang di luar. Terkejut jugak saya masa mula-mula wap ditembak ke arah sarang saya. Hahaha... Memang moden. Semuanya mesin tu yang buat. Set masa, tembak wap. Macam biasa, saya ni takut panas. Dari awal Kak Nor dah pesan, kalau rasa panas sangat, tak tahan, bagi tahu dia supaya dia boleh adjust suhu. Dua tiga kali jugak saya beritahu dia yang saya panas. Kak Nor ni bab melayan pelanggan memang first class. Dia selalu adjust kepanasan saya supaya saya dapat habiskan sesi sauna tu. Oh ya, dalam periuk tu dicampurkan herba antaranya untuk kelembutan dan kesihatan kulit. Saya tidak keseorangan di bilik yang menempatkan sauna tu. Aishah dan Kak Nor menemani saya sambil berbual-bual. Oh ya, sebelum memulakan sauna, Kak Nor beri saya sebotol air mineral untuk minum. Saya minum lebih separuh kemudian baru sesi sauna dimulakan. Memang banyak sangat air keluar dari tubuh. Menitik-nitik ke lantai sarang sauna. Memang macam mandi. Bukan berpeluh sikit, banyak sangat. Alhamdulillah, saya berjaya menghabiskan 30 minit waktu sauna yang diperuntukan. Kak Nor menggunakan rempah untuk sauna tu sekali saja untuk satu pelanggan dan terus dibuang. Lazimnya kalau di spa, satu paket rempah akan digunakan 3 ke 4 kali. Kata Kak Nor, kalau guna kali kedua, hasilnya tak sama dengan penggunaan pertama. Kami lihat Kak Nor sangat menjaga kebersihan saunanya. Setelah saya keluar, dia membersihkan sarang sauna tersebut beberapa kali dan diakhiri dengan semburan anti septik. Kata Aishah, sebelum ni, dia pernah kena, lepas je sorang customer keluar dari sarang sauna, pekerja spa menyuruh dia terus masuk tanpa membersihkan saunanya terlebih dahulu. Sebab tu dia berhenti pergi sauna lepas tu. Katanya mungkin nasibnya kurang baik hari tu. Kesan sauna ni berbeza antara sorang individu dengan individu lain. Aishah tak banyak peluh seperti saya. Tetapi dia berasa gatal-gatal tubuh sebaik sahaja rempah panas dan wap ditembak. Kesian saya dengan nasibnya, kerana ubat asma, badannya menjadi naik. Kak Nor kata, gatal-gatal tu biasa. Sebab sauna juga mengeluarkan toksin dalam badan manusia. Selepas sauna, saya ke tempat tangas di sebelah sarang sauna tetapi masih dalam bilik yang sama. Tangas pun dah moden sekarang. Bangku empat segi yang dilubangkan untuk bahagian punggung dan bahagian sulit wanita. Di bawahnya diletakkan alat tangas di mana haba rempah-ratus akan meruap naik ke bahagian berkenaan. Kata Kak Nor, tangas ni untuk pembersihan dalaman wanita. Controler tangas juga di sebelah bangku tangas. Memandangkan saya masih anak dara, Kak Nor mengurangkan satu rempahnya iaitu manjakani. Manjakani menurut Kak Nor untuk mereka yang telah berkahwin. Bagi proses bertangas, customer perlu berkemban dan duduk di atas bangku berkenaan. Sebelum duduk, tuala perlu diangkat bagi memastikan wap mengenai bahagian sepatutnya namun, setelah duduk, kain perlu menutupi sekeliling bahagian duduk supaya wap tidak mengalir keluar. Setiap customer dikehendaki membuat kemutan bagi setiap minit dalam masa bertangas. Masa tangas juga diset pada peralatan tangas. Seterusnya adalah merendam kaki dengan garam bukit. Kak Nor membancuh garam bukit dalam sebuah bekas. Pada dasar bekas berkenaan mempunyai dua tempat letak kaki kanan dan kiri. Kemudian bancuhan tersebut dicampur dengan ais yang banyak. Memang sejuk gila kaki saya sampai sengal dibuatnya. Tapi biasalah, saya kan suka sejuk. Tak adalah saya complain sejuk. Hahahahaha... Proses ini juga berlangsung selama 10 minit sama seperti tangas. Kemudian steam wajah. Steam wajah ini menggunakan peralatan khas. Kak Nor kata, sayapun boleh beli alat ni dan baik dibuat setiap hari. Ia tak seperti sauna yang tak boleh buat setiap hari. Peralatannya juga boleh di adjust kepanasannya. So saya adjust sendiri suhunya. Bila tak tahan panas, saya perlahankan, bila rasa OK, saya naikkan suhunya. Waktu stem muka ni, kita kena gerakkan wajah kita selalu kerana ruang untuk wajah tidak besar. Gerakan wajah ni untuk memastikan seluruh wajah di wap. Air dalam steamer ini juga dicampur dengan herba. Baunya segar dan mendamaikan. Ada bau pudina. Setelah 10 minit berlalu, saya berpindah masuk ke bilik untuk rawatan terakhir iaitu urut badan selama 30 minit. Saya memang suka Kak Nor urut. Masa duduk Melati dulu, selalu jugak saya pergi berurut dengan Kak Nor. Tangannya kecil, jarinya halus tapi kuat dan sedap. Hadoi sakit sungguh tumit kanan saya bila diurut. Mngkin kerana kerap digunakan dan pemakaian kasut kata Kak Nor. Selain daripada tumit, ada juga urat di bahagian lain saya yang bersimpul. Sakit untuk dileraikan tapi saya tahankan saja. Memang best. Kami cadangkan pada Kak Nor supaya dia turut menyediakan perkhidmatan skrap badan dan mandi rempah, susu dan bunga. Hahahaha... Kak Nor kata dia ada terfikir tapi dia akan buat satu demi satu. Lepas tu kami sembang-sembang dengan Kak Nor setelah menunaikan Solat Zuhur dan Asar. Hari hujan membuatkan kami tidak boleh bergerak balik. Sempat makan malam dengan Kak Nor sekeluarga di kedai makan. Terima kasih Kak Nor buatkan kek coklat untuk kami.

No comments: