SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Friday, August 14, 2015

Selamat Jalan Mariya

Malam ni, saya nak cerita tentang perasaan sedih saya kepada readers. Kenapa? Sebab saya terpaksa berpisah dengan sahabat yang baru saya kenali. Minggu lepas saya pergi conference di Penang. Asia Pacific Region. So, berkenalan dengan orang dari banyak negara. Dalam berkenalan tu, saya berkenalan dengan Mariya, peserta dari Kazakhstan. Organizer arrangekan para peserta dari Kazakhstan ni naik flight dengan saya. Tak sangka dapat duduk sebelah dan depan mereka. Mereka terdiri daripada Farkhat, Batir Khan dan Mariya. Memandangkan Mariya duduk di belakang saya, so masa turun flight tu baru kami berkenalan. Saya rasa mesra bersamanya sejak awal perkenalan. Sepanjang perjalanan ke hotel, dia hanya diam dan saya sering bertanya dia OK ke tak. Setiap kali tanya, dia mesti jawab OK. Then bila kami check in, tak sangka organizer letakkan kami satu bilik. Kata Mariya, dia memang mengharapkan saya sebilik dengannya. Begitu juga dengan saya. Hahaha gerak hati yang sama tu. Selama tiga hari di sana, kami berbual dan berkenalan tentang diri, keluarga dan negara masing-masing. Ada juga minat kami yang sama, berenang misalnya. Tapi rancangan untuk swimming kat pool gagal sebab ribut dan saya kena berlatih tarian untuk majlis malam galla. Memang kami sentiasa bersama, makan, masuk conference, lepak, apa sajalah. Sampai bila tengok kami masa malam gala tu orang tanya, "Nak ke manalah princess dua orang ni?" Hahaha perasan di situ ya. Bukan apa, sebab kami berdua pakai baju tradisional negara masing-masing. Saya pakai baju Minangkabau dan dia tentunya baju Kazakhstan. Oh ya, Mariya ni, warga negara Kazakhstan tapi keturunan Rusia sebab parent dia Rusian. Masuk final untuk queen of the night pun sama-sama. Tapi dia menang. Dah orang sibuk tanya saya sampai ke esok, kenapa tak menang? Saya ingat awak yang menang tapi Mariya pulak dapat. Ish, dia orang ni, suka hati jurilah nak bagi siapa menangpun. Dah namanya kawan, kami support je antara satu sama lain. Ramai sangat yang tanya, sayapun jawab, "We are best friend. Who ever win, means, we both are winner," Poyo je jawapan kan? Hahaha Saya balik ke KL dulu dan Mariya dan kawan-kawan stay kat Penang. Nak jalan-jalan kat Penang katanya. Mariya tak lupa whatsapp saya setiap hari masa dia kat Penang. Bila balik KL, dia ajak saya dinner sekali malam first tu. Tapi sebab tak tengok whatsapp, so saya tak jumpa dia. Esoknya, dia dan kawan-kawan datang melawat office saya. Belah malam, saya, Syed, Sam dan Azhar teman mereka pergi Sky Bridge KLCC. Haha kali pertama naik Sky Bridge tu, pada hal orang Malaysia. Mariya dan kawan-kawan happy sangat malam tu. Cuma terkilan sikit sebab tak dapat tengok sun set, hujan. Tapi kawan saya kata, gambar lepas hujan yang kami ambil tu lagi cantik. Whatever. Janji dapat penuhi hajat mereka. Huh, siap beli IPhone dan IPad tu si Farkhat dan Batir Khan. Selesai beli barang, ambil gambar di taman tapi tak best sangat sebab ada performence malam tu. So, berpisahlah kami di Stesen LRT KLCC sebab saya nak balik rumah. Pagi tadi, saya sambung rasa sedih berpisah dengan Mariya malam tadi sebab tahu mereka dah nak balik Kazakhstan. Hajat di hati nak call mereka terutamanya Mariya. Tapi, saya batalkan sebab tak mau nangis. Biar dia orang balik dengan happy. Sedang saya sibuk buat kerja, telefon saya berdering. 'Farkhat Kazakhstan 2'. Farkhat call saya? Cepat-cepat saya menjawab call dia sebab jam dah menunjukkan lebih jam 10.45 masa penerbangan mereka. "Hello," Kedengaran suara Mariya di corong talian. Tatkala itu saya sebak, rupanya Mariya juga mengingati saya sepertimana saya mengingatinya. "How are Tinta Emas?" Sejak malam tadi, Mariya sering menyebut nama penuh saya. "I'm fine. What about you?" Saya sembunyikan rasa sebak saya agar tidak terhidunya. "I'm also fine," "Where are you?" Sepatutnya masa ni dia dah off telefon. "I'm fine. Now, I'm in flight. I will fly to Kazakhstan anytime," Talian putus, Mungkin pesawat mula bergerak di landasan untuk mengambil lajak terbang. Saya cepat-cepat call dia balik. "Tinta Emas, are you ill?" "No, I'm fine," Oh Mariya, dia ingat yang saya katakan padanya malam tadi mungkin hari ni saya selsema dan batuk sebab rasa tak sedap pada tekak saya. "No, I'm OK," "You take care of your self," "Ya, you too. Have a safe journey to Kazakhstan. Whatsapp me when you arrive there. Thank you for help me all the time when we are together," "Ya, me too, thank you so much, Take care, bye bye," "Bye, bye Mariya," Kami sama-sama diam. Tapi talian belum putus. "Bye bye Mariya," Saya ulang untuk tamatkan panggilan. "Bye, bye, take care," "Take care too and bye bye," Talian dimatikan. Saya percaya tidak lama selepas tu, pesawat yang membawa mereka terbang laju menujah angkasa luas. Selamat jalan Mariya, Farkhat dan Batir Khan. Insya-Allah, jika ada izin dariNya, kita akan ketemu lagi. Saya mengharapkan agar Mariya juga akan menghadiri kursus Women with Disability Right di Hanoi, Vietnam bulan depan. Taklah saya keseorangan, at least ada kawan.

No comments: