SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Monday, August 17, 2015

Kening Yang Dicukur?

Salam semua, Hari ni, untuk ke sekian kalinya, orang bertanyakan pada saya, "Tinta, kau cukur kening ke?" Tangan yang sedang menyolekkan wajah terhenti. "Hah? Kenapa?" Saya mula risau, makin nipis ke kening saya? "Yelah, kening kau tu nipis. Lepas tu berbentuk pulak tu," "Hish, tak adalah. Tak kuasa saya nak mencukur. Kalau saya yang cukur... Tak jadi macam ni, licin terus rasanya," Jawab saya selamba. "Tak adalah, orang sekarang ni kan macam-macam. Nak cantik. Cukurlah, tampallah," "Eh, tak. Ni Tuhan yang buat. Saya tak pernah cukur kening," Cukur kening tu kan berdosa. Dalam hati saya cakap. "Manalah tahu." Isu kening saya ni memang selalu timbul. Dulu masa belajar, ada sorang kawan ni tanya. Lepas tu sorang kawan lagi ajar saya: "Lain kali, kalau orang tanya, cakap, ambil air sembahyang banyak-banyak. Jadilah kening macam ni," Melekek-lekek saya ketawa. "Yelah, ada ke tanya kau cukur ke tak? Betul ke tidak dia tu?" Tambahnya lagi. Dia pulak yang lebih marah. Saya OK je. Dekat pejabat ni, tak payah cakaplah, kakak yang mekapkan saya waktu eventpun memang selalu tegur fasal kening saya ni. Nak pakai celak kat keningpun belum expert, ini pulak nak cukur, idok le. Sebab tu kakak tu suka pakaikan eye brow. Biar di highlight bentuk kening katanya. Suka hati tukang mekaplah nak buat apapun. Bila saya mekap sendiri tak adalah eye brow bagai ni. Tak pandai. Masih dalam usaha belajar pakai.

No comments: