SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Tuesday, August 18, 2015

Dia Kawan Saya

Salam readers, Harap you all sihat je hari ni. Hari ni Tinta nak berceloteh fasal hal yang serius sikit. Kawan, besar maknanya pada saya. Jadi, saya cuba buat yang terbaik yang termampu untuk kawan. Ramai juga kawan saya yang dah kahwin. Dalam berumahtangga ni, pasti ada pasang surut. Walaupun belum kahwin, saya tahulah juga sikit-sikit hehehe... Ada sorang kawan saya ni, agak bermasalah jugaklah rumahtangga dia. Si isteri ada juga bercerita dengan saya masalah mereka. Sebagai kawan, saya ni pendengar yang baik dan menasihati apa yang patut. Meskipun kebanyakan kisah saya tak setuju dengan perbuatan suaminya, saya tak boleh komen lebih-lebih, takut nanti tambah mudharat. Suatu hari, si isteri ni berceritalah dengan sorang kawan lagi dan saya. Kawan yang sorang ni, kawan yang baru mereka kenal taklah baru sangat, tapi dalam dua tiga tahun. Bila si isteri bercerita, wah, bukan main lagi kawan baru ni komen itu dan ini tentang suami si isteri ni yang merangkap kawan rapat saya sejak kecil. Sampai saya naik meluat dengan sikap kawan baru tu. Bukan apa, orang bercerita masalah rumahtangga, janganlah dicurahkan api kepada minyak. Patutnya sebagai kawan, kita kena rasional, tak boleh emosional. Kot ya pun sayang sangat dengan kawan (isteri) tu janganlah komen berlebih sangat. Takut rumahtangga dia orang makin teruk disebabkan mulut kita. Kita nasihatlah supaya mereka tu aman. Bila dah disokong begitu, maka makin seronoklah si isteri bercerita. Sebagai orang luar, kita tak boleh menghukum mana-mana pihak. Kita tak tahu apa sebenarnya yang berlaku dalam rumahtangga mereka. Dengar cerita dari sebelah pihak itu paling bahaya. Lagipun, awak baru kenal pasangan ni, saya yang dah kenal lama ni, saya tahulah sikap si suami tu macam mana, baik buruk dia. Begitu juga dengan sang isteri. Baik buruknyapun saya tahu. Lagipun si suamipun ada juga bercerita dengan saya. Janganlah kita jadi batu api pulak. Awak baru kenal dia orang, dah lebih sudu dari kuah. Saya memang tak berkenan dengan sikap kawan baru tu. Saya yang dah kenal dia orang lamapun tak sampai macam tu mengutuk atau membela mereka. Saya memang tak suka orang sesedap rasa komen kawan saya secara berlebihan sedangkan dia tak tahu sedalamnya kawan saya. Saya yang berkawan dengan dia dah lama ni pun tak komen kawan saya sampai ke tahap tu. Nak ikutkan, saya lagi banyak tahu baik buruk kawan saya tu. Begitu juga dengan isterinya. Saya memang pantang orang komen kawan-kawan saya berlebihan. Boleh komen, tapi cukuplah yang sekadarnya. Buruk macam manapun mereka, mereka tetap suami-isteri. Kita dorong mereka supaya berubah dan bersyukur dengan apa yang ada. Semua janji Allah dan pasti ada hikmahnya. Nak ikutkan salah, dua-duapun ada kekurangan.

No comments: