SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, December 9, 2018

Mood Yang Melayang

Assalammualaikum dan salam sejahtera. Malas nak berbasa-basi. Korang tengok tajuk pun dah tahukan keadaan saya macam mana? Mesti korang dapat agak perasaan saya masa ni. Actually I was very happy yesterday membawa ke malam tadi. Tambah lagi bila Suzi datang tidur rumah saya. Adalah teman berbual, bergurau dan gaduh-gaduh manja. Sempat minta dia urut saya malam tadi. Macam biasa, bila jumpa sembang-sembang, gosip dan membawang, usik-mengusik dan semestinya kami tak berhenti ketawa. Tak dia usik saya, saya usik dia. Tidur pun sekatil. Minah ni demand sikit sibuk nak tidur tepi dinding. Dahlah saya ni kecik, dia tu besar. Disuruhnya tidur bahagian luar. Wah, siap claim tepi dinding tu tempat dia. Hehehe... Sembang punya sembang, lewat malam baru tidur. Tapi tidur saya sering diganggu Suzi. Dia suka limpas sempadan tempat saya sampai saya nak jatuh katil. Melampau minah ni. Dia sedar tak yang kami tidur ni katil bujang? Dia ingat dia tidur katil king size agaknya. Entah berapa kali saya kejut dia. Saya: Suzi, sanalah sikit. Aku nak jatuh dah ni. Suzi: Hmmmm... Sambil dia rapat ke dinding. Sudahnya, dua-dua tak boleh tidur. Lepas Subuh, kami sambung sembang. Pagi-pagi buta kami dah bergelak-ketawa. Dan Suzi tinggalkan saya jam 9.30 pagi untuk pergi kerja. Maka kesepianlah saya duduk seorang diri. Masa tu mood baik lagi. Tiba-tiba ada seseorang cakap something dengan saya. Puuuuuuu... Terus mood saya melayang entah ke mana. Tak sempat nak kejar. Tangkap apa lagi. Saya tahu, bukan niat dia nak buat saya bad mood. Tapi entahlah. Sayapun tak tahu kenapa dengan saya? Memang ayat tu buat saya hilang semangat. Dari saya elok-elok nak tanya pasal sakit dia, terus tak jadi! Sudahnya, mood saya tak pulih-pulih sampai malam ni. Sampai saat saya tulis entri ni. Saya terasa hati dengan ayat tu. Dan terasa tu buat saya berjauh hati. Memang jenis saya, bila saya rasa berjauh hati dan sedih, saya takkan banyak cakap. Saya akan mendiamkan diri. Tapi bila saya mendiamkan diri sebenarnya itu petanda tidak baik. Sebab rajuk saya akan lama. Marah? Saya tak marahpun. Cuma, antara jauh hati dan marah, lebih baik saya marah dan saya cakap. Sebab bila saya cakap atau saya luahkan apa saya rasa tak kiralah orang nak anggap saya membebel or what so ever, marah tu takkan lama. Saya akan pulih segera. Kalau saya diam, lambatlah saya nak pulih. Nak-naknya kalau dibiarkan. Kalau dipujuk tu adalah ampun sikit.

No comments: