SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Thursday, February 1, 2018

Rebonding Rambut

Assalammualaikum readers, Dah tidur ke? Semoga dibuai mimpi indah. Alhamdulillah, sakit kesan pembuangan akar gigi semakin sembuh. Hanya tinggal sisanya saja lagi. Saya baru selesai berus gigi untuk tidur. Nikmatnya terasa apabila tiada rasa ngilu dan sakit sewaktu berkumur. Ini bermakna, doktor tidak salah memberi rawatan kepada gigi yang benar-benar sakit. Gigi pun tak salah la maknanya. Kalau tak mesti sakit lagi. Tamat ulasan gigi. Hahaha... Baru-baru ni saya ada program di Corus Paradise Resort, Port Dickson. Sempat lagi berenang pada petang hari kedua. Habis berenang, saya mandi dan basahkan rambut. Diana yang duduk sebilik dengan saya bertanyakan kepada saya ketika saya sibuk mencuba suiz pada dinding. Diana: Akak, rambut akak ni akak buat rebonding ya? Saya tidak terkejut dengan soalan itu kerana sedari usia remaja, sudah kerap kali saya ditanyakan dengan soalan demikian. Bukan saja orang luar, kawan malah sanak-saudara sendiri pun pernah melontarkan soalan tersebut. Saya: Kenapa? Diana: Rambut akak macam rebonding. Saya: Taklah. Tak pernah. Sayang duit. Bukan murah nak buat tu. At least dua tiga ratus. Baik akak pergi facial, spa. Lagi best. Alhamdulillah. Apa yang saya miliki ni semulajadi yang Allah bagi. Saya hanya perlu jaga sebaiknya. Terima kasih Allah. Masa saya kecil dulu, waktu tu saya sekolah rendah. Umur sembilan tahun kalau tak silap. Saya pernah kerintingkan rambut sebab ikut fesyen la kononnya. Lagipun berkenan dengan rambut kerinting. Biasalah budak-budak, tengok orang rambut kerinting nak jugak. Prosedur buat rambut ni bukannya best. Sakit dan pedih. Sebab saya nak, tahan jugaklah. Lama-kelamaan, rambut kerinting saya tu menjadi panjang dan mengembang. Akhirnya, Kak Timah Yaakob salah seorang dari pengasuh kat sekolah dulu gunting dan cukur rambut saya yang kerinting tersebut. Macam rambut budak lelaki jadinya rambut saya masa tu. Segan nak keluar asrama. Alhamdulillah, rambut saya kembali kepada asal. Dan syukur saya ucapkan kerana rambut saya tidak rosak. Mulai dari saat itu, saya tekad untuk tidak lagi merubah kejadian Allah yang ada pada tubuh badan saya. Bagi saya, apa yang Allah bagi pada saya itu yang terbaik. Malah, ramai orang yang menginginkannya. So, kalau saya ke salon pun, sekadar untuk cuci rambut dan potong rambut. Cuma dalam bab potong ni memang saya suka potong dengan macam-macam gaya mengikut trand. Paling saya suka, potong rambut ala Korea. Adik saya yang susah nak puji orang pun boleh puji saya bila saya potong gaya macam tu.

No comments: