SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Thursday, February 1, 2018

Rambut Jadi Mainan

Bila bercerita fasal rambut, teringat saya zaman kanak-kanak saya. Zaman saya baru-baru menjejakkan kaki di sekolah rendah saya. Of cause la masa tu saya free hair. Kecik lagi kan? Masih pakai gaun kembang dan singkat. Masih pakai skirt pendek. Pergi sekolah pun pakai skirt. Bak kata cikgu saya, zaman saya nampak labu betis. Hahahahaha... Ada sorang kakak ni nama dia Kak Jessica. Dia selalu datang jumpa saya. Kak Jessica suka main rambut saya. Dia suka belai rambut saya. Suatu hari, dia bawa saya ke bilik tiga Rumah Biru untuk perkenalkan saya kepada para pelajar sekolah menengah. Dia asyik cakap dengan kakak-kakak tu suruh tengok dan pegang rambut saya. Masa tu saya hanya diam dan tersenyum lalu membiarkan saja mereka main rambut saya. Ada juga yang suka tengok baju saya. Ada yang suka tanya saya macam-macam. Bila loceng berbunyi menandakan waktu makan pelajar tahap satu, mereka akan menghantar saya ke dewan makan. Ada jugak kakak-kakak yang bosan meminta Kak Jessica membawa saya ke Rumah Biru sebab pelajar baru ditempatkan di Rumah Hijau. Ada di kalangan mereka yang suka sikatkan rambut saya dan mengikat rambut saya. Kadang-kadang mereka buatkan saya tocang. Hati yang rindu pada abah dan keluarga pun terubat.

No comments: