SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Wednesday, February 21, 2018

Kemarahan Yang Melampau

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua. Mood saya bertukar 360 darjah selepas meeting bersama kontraktor yang buat gentian siar kaki berhampiran office saya ni. Saya tak marah kontraktor tapi saya sangat marah kepada DBKL. Kontraktor di 'consult' DBKL supaya hanya meletakkan warning block sahaja tanpa guiding block setelah siar kaki itu siap. Kalau ada guiding block pun DBKL tak mampu nak jadikan siar kaki tersebut sebagai siar kaki bebas halangan, macam mana kalau tak ada guiding block? DBKL tidak melaksanakan penguatkuasaan yang mantap boleh ke DBKL pastikan yang siar kaki ni selamat? Macam mana dengan tiang monorel, kerangka jejantas, gerbang dan lain-lain halangan? Saya amat kesal kerana DBKL mengarahkan kontraktor mengikut spesifikasi DBKL tanpa menyarankan kontraktor merujuk MS1184. Kalau macam tu, buat apa susah-susah bertahun buat MS1184 tu? Memanglah di Europe tak ada guiding block sebab attitude masyarakat sana berbeza dengan masyarakat kita. Siar kaki pun rendah je tak tinggi. Kalau blind tersasar, jatuh pun tak jatuh, tak sakit pun. Tapi kat sini? Siar kaki lebih dari enam inci. Tiang, kereta merata atas siar kaki. Kalau nak tiru Europe, DBKL perlu didik masyarakat dulu supaya jadi macam masyarakat Europe. Saya bukanlah mengagungkan Europe tapi itu kenyataannya. Konon buat undang-undang setiap pembinaan perlu dapat konsultasi dengan user termasuk disable. Mana sesi perbincangan sebelum siar kaki ni decide untuk diganti? Kawasan blind, mestilah facilities tip top ni tak, lagi nak merosot. Saya hubungi pegawai DBKL yang selalu buat audit akses maklumkan kepadanya. Dia minta saya tulis surat kepada kontraktor dan SK kepada DBKL. Saya akan buat esok. Saya buat complain dalam group komuniti Brickfields yang di dalamnya terdapat rukun tetangga Brickfields, wakil DBKL, polis, Syabas, Bomba dan lain-lain supaya mereka sedar akan permasalahan ini. Yang paling penting wakil DBKL perlu tahu. Dan pengerusi RT Brickfields memaklumkan kepada saya whatsapp complain saya telah di 'forward' kepada Datuk Mahadi DBKL. Alhamdulillah. Bagus. Saya akan susuli dengan surat esok. Hati saya marah, tapi bila saya bercakap dengan kontraktor dan DBKL, tulis whatsapp, saya perlu bercakap penuh diplomasi supaya perbincangan dapat berlangsung dengan baik. So saya terpaksa lepaskan marah saya kat sini. Saya memang bengang dan rasa marah sangat. Boleh tak korang bayangkan perasaan saya? DBKL bukan main lagi bercakap pasal audit akses dan persekitaran bebas halangan. Siap bagi kursus kat kontraktor tapi dia sendiri yang tak ikut. Banyak kali sesi berlangsung. Last sekali jadi apa? Kalau korang jadi saya, boleh ke korang diam dan gembira atas semua ni? Bila saya marah, orang kata saya sombong, berlagak, ego. Sebab tu Allah tu letak saya kerja bahagian ni supaya boleh perjuangkan hak korang. Tapi korang lebih suka mengutuk dan mengeji. Mengumpat pulak tu. Mengata yang bukan-bukan. Cubalah korang try duduk kat tempat saya. Baru korang tahu bagaimana kecintaan saya pada hak komuniti saya dan baru korang tahu bagaimana kecewanya bila apa yang kita perjuangkan sekian lama tidak diberi perhatian? Korang faham tak perasaan saya? Korang tak apalah, tak payah susah-susah cari ruang untuk berjuang, tak payah berhadapan dengan mereka, tak payah penat bercakap benda yang sama berulang kali. So, korang tak faham kenapa saya marah dan garang. Saya buat semua ni untuk lindungi hak kita. Tapi korang rasa saya jahat, buruk. Tapi tak apalah. suka hatilah nak cakap apa. Saya nak luahkan perasaan saya kat sini. Even kalau kena bergaduh dengan DBKL dan pihak manapun saya buat. Saya akan gaduh kalau mereka melampau. Sekarang ni, saya masih di tahap bertenang. Kita buat cara lembut dulu. Dahlah, nak balik.

No comments: