SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, February 18, 2018

Lelaki Makhluk Aneh

Assalammualaikum semua... Awal kan Cik Tinta menulis hari ni? Bukan apa, tidur terlalu awal. 11 lebih baru bangun Solat Isyak then tak boleh tidur sampai sekarang. Kenapa saya kata lelaki makhluk aneh? Sebab dia orang ni macam-macam. Saya selalu diberi komen, kau ni mungkin tak ada orang nak sebab kau tegas. Orang pun takut dengan kau. Takut silakan jauh. Jangan dekat. Orang yang tak betul-betul kenal saya je cakap macam tu. Hanya orang yang kenal saya je tahu hati tisu saya dan manjanya saya. Takkan saya nak manja sebarang-sebarang kot dengan semua orang? Tak kuasa kita. Manja saya eksklusif. Bukan untuk semua. So, sejak dari dulu saya set dalam minda saya yang lelaki suka perempuan lemah-lembut, ayu, perempuan melayu terakhir la pendek kata. Dalam hati saya, belum tentu yang perempuan melayu terakhir tu baik dan bagus. Tapi tak apalah. Lantak dia la. Dan gambaran saya, perempuan Melayu terakhir tu, cakapnya perlahan, malu-malu. Tapi fikiran saya mula berubah apabila saya mengenali seseorang yang bernama En. Mahathir. Fikiran saya yang lelaki suka perempuan yang lembut pun mula berubah. So, lelaki ni sebenarnya ada macam-macam. Tak semua suka perempuan lemah-lembut. Suatu hari, En. Mahathir cakap kat saya: En. Mahathir: Saya suka Tinta sebab Tinta perempuan tegas dan ada pendirian. Saya terdiam. Biar betul dia ni. Ramai orang tak suka saya sebab saya tegas. En. Mahathir yang seperti abang saya tu memang jujur dalam setiap komennya. Kami juga sering bertukar-tukar pendapat dan fikiran. Saya: Setahu Tinta, lelaki suka perempuan yang lemah-lembut. En. Mahathir: Tak. Saya tak suka perempuan yang lemah-lembut. Slow. Saya tak suka orang yang lambat. Saya suka perempuan yang cerdik, ada personaliti dan leadership. Selalunya, perempuan yang bijak ni perempuan yang tegas, cepat dan cekap. Saya tak suka perempuan yang mengikut je. Ikut telunjuk. Senang diperkotak-katik. Saya suka perempuan yang macam Tinta, yang boleh bagi idea, yang kalau dia kata tak, maknanya tak. Dan dia ada reason kenapa dia kata tidak. Dia teguh dengan pendirian dia. Walaupun dalam hal yang kecil. Saya: Tapi ramai lelaki takut dengan perempuan macam saya. Dia orang kata, nanti saya melawan. En. Mahathir: Taklah. Selalunya, perempuan yang baik, dia tahu kedudukan dia dalam keluarga dan rumahtangga walaupun dia seorang yang tegas. Yang melawan tu bukan tegas, degil. Sebab tu saya suka kat wife saya. Tinta macam wife saya. Dia seorang yang tegas. Tak ada lembik-lembik. Oooo... So tak semua lelaki tu nak perempuan lembut je ya? So, tak adalah saya ni bukan pilihan lelaki. Maknanya, masih ada harapan hahahahaha... Cuma, saya perlu tunggu lelaki yang benar-benar faham saya dan sesuai dengan sikap saya yang tegas. Ya, sayapun suka lelaki yang tegas dan ada pendirian. Kalau nak makan kat mana pun susah nak buat keputusan macam mana? Kalau nak bergerak pun susah. Semua sambil lewa je? Oh my god! Ya Allah, jauhkanlah.

No comments: