SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, November 19, 2017

Secondary Healing

Sambung cerita kaki. Hahaha... Kak Sha dua tiga kali ulang, "Macam mana boleh terbuka macam tu? Hari tu kan dah mula tertutup. Ada part yang dah rapat dah," Sayapun tertanya sendiri. Adakah sebab minyak gamat seperti yang dikatakan dalam artikal tu? Hari ni saya jumpa satu ayat dalam tulisan berkenaan luka ni. Katanya, saya basuh guna air gamat. Air gamat ya, bukan minyak gamat. Kenapa dia tekankan di situ air gamat, bukan minyak gamat? Mungkin betullah kita tak boleh simply letak minyak gamat. Kena tengok keadaan dan kesesuaian. Nama saya dipanggil. Doktor Azrin memeriksa luka saya. Dia me ekan luka saya sekuat mungkin untuk mengetahui sama ada luka saya tu ada air bisa dan nanah atau tidak. Sakitnya masya-Allah, Tuhan saja yang tahu. Bayangkanlah luka yang ternganga ditekan dan dipicit sekuatnya. Ternyata, luka saya telah kering. Tiada sebarang air bisa atau nanah yang keluar. Doktor suruh saya pergi X-ray. Doktor: Last period bila? Saya terpinga-pinga. Apa kena-mengenanya dengan period? Saya: Saya sedang period doktor. Doktor: Hari ke berapa? Saya: Keenam. Doktor: OK. Pergi X-ray dulu. Saya takut ada serpihan batu karang atau pasir tertinggal kat dalam. Tu pun salah satu sebab kenapa dia tak tertutup. Saya keluar dari bilik doktor kejap, doktor panggil masuk balik. Kali ni, ada sorang lagi doktor perempuan bersamanya. Doktor Azrin menunjukkan luka saya kepada doktor tersebut. Doktor berkenaan mengamatinya. Doktor 2: Pelik. Elok lukanya tapi tak bercantum. Doktor Azrin: Tulah. Saya suruh dia pergi X-ray dulu. Saya terus ke bilik X-ray. Juru X-ray mula menjalankan tugasnya ke atas saya. Jakun jugak saya. Rupanya sekarang ni, hasil X-ray dihantar secara online kepada doktor tak perlu lagi print gambar. Doktor panggil saya masuk bilik dia semula. Sekali lagi dia memeriksa kaki saya. Doktor tak cakap yang ada batu karang atau pasir tertinggal. Saya berdebar jugak. Takut dia cakap macam tu, alamatnya, pembedahanlah pulak saya ni. Beberapa orang petugas lelaki masuk. Mungkin assistant doktor kot. Doktor Azrin menunjukkan luka saya kepada tiga orang petugas berkenaan. Semua rasa pelik sebab luka saya kering. Selalunya kalau luka terbuka ni mesti ada masalah nanah atau berair. Lelaki 1: Tak apalah. Kaki je. Bukan orang tengokpun. Amboi, sedapnya bercakap. Nampak tak luka ni ternganga? Takkanlah seumur hidup saya nak biar luka ni macam ni? Saya: Doktor, macam mana dengan kaki saya ni? Kena jahit balik ke? Doktor: Kalau jahitpun tak guna dah. Dia tak akan bercantum. Luka dah sembuh. Dah kering. Luka yang dah sembuh maknanya sel darah dah mati. Bila sel darah mati, dia tak boleh bercantum. Saya mula sedih. Habis tu macam mana? Takkanlah nak biar je luka ni macam ni? Nanti kalau masuk kotoran nanti jadi lain pulak. Kak Sha kat luar. Saya nak tanya pendapat siapa lagi ni? Petugas lelaki membenarkan kata-kata doktor. Lelaki 2: Habis macam mana ni doktor? Kita nak buat apa? Mungkin mereka nampak muka saya berubah. Saya ni bukan jenis boleh sembunyikan air muka saya. Doktor: Apa kata kalau... Kita buat secondary healing? Lelaki 2: Secondary healing. Boleh jugak. Saya rasa harapan bersinar kembali. Wajah yang tadinya keruh mula bercahaya. Saya: Secondary healing tu apa, doktor? Doktor: Kita lukakan balik luka ni, supaya dia sembuh sekali lagi. Sebab, hanya luka dengan luka je yang boleh membuatkan dia bercantum. Kalau macam ni, dah sembuh. Dia takkan bercantum. Luka dengan luka baru boleh bercantum. Sekarang ni, salur darah dia dah mati. Jadi kita kena buka balik, biar luka balik dan salur darah tu terbuka. Lepas tu kita cantumkan balik. Boleh? Saya berfikir sejenak. Kalau tak boleh, ada ke pilihan lain untuk saya? Petugas lelaki yang tinggal dua orang tu bersama doktor Azrin menunggu jawapan saya. Saya: Boleh. Doktor: OK. Awak tunggu kat luar dulu. Kita siapkan barang. Nanti kita panggil balik. Otak saya tak habis berfikir. Macam mana dia nak lukakan saya ni? Sejurus kemudian saya dipanggil masuk semula. Petugas lelaki yang tinggal sorang mengarahkan saya duduk di kerusi yang dia sediakan. Sebuah bangku rendah diletakkan berhadapan saya. Tak lama kemudian, troli berisi peralatannya ditolak menghampiri saya. Saya pasrah. Apapun saya akan tempuh. Asalkan kaki saya sembuh dengan baik. Petugas tersebut menyuruh saya meletakkan kaki di atas bangku di hadapan saya. Saya menurut. Saya: Abang, tak nak bius ke saya ni? Petugas: Tak payah. Saya: Kenapa? Saya takut sebenarnya. Petugas: Kalau bius pun you tetap akan rasa sakit jugak. Sekali lagi otak saya berputar ligat. Biar betul dia ni. Bukan ke bius tu fungsinya untuk mengelakkan pesakit merasa sakit? Ada pulak kalau bius rasa sakit jugak. Doktor Azrin datang untuk melihat kerja pembantunya. Petugas: Doktor, nak guna jarum ke nak guna blade? Doktor: Tak kisah guna apapun. Yang penting saluran darah dia terbuka. Janji keluar darah. Aiiii... Macam ngeri je dengarnya? Sabar Tinta, kau kan nak sembuh. Nak pergi Romania pulak nanti. Petugas tersebut mula mengikis luka saya yang telah sembuh. Mula-mula saya relax je sebab tak sakit. Mungkin ini sekadar percubaan kot. Birai luka saya yang dah sembuh tu bengkak tapi kering. Bukaan dia macam bibir kata Kak Sha. Petugas tu mengikis lagi. Tiba-tiba... Saya: Aduh! Saya terjerit kecil spontan menarik kaki saya. Sakitnya nauzubillah. Pedih yang amat. Petugas: Jangan tarik. Darah banyak ni. Tunggu dulu. Belum siap lagi ni. Belum siap? Maknanya akan terus dilukakan? Petugas tersebut memegang kuat dan menarik semula kaki saya kemudian diletakkan di atas bangku kembali. Saya mencari kekuatan dalam diri untuk terus menghadapi kepedihan ini. Saya kena kuat. Kena sabar untuk sembuh. Petugas itu terus menoreh luka saya. Dengan muka berkerut, saya menahan kepedihan yang diciptanya. Doktor Azrin menghampiri kami. Petugas: OK tak ni doktor? Doktor: Lagi, lagi. Tu tepi tu belum. Tepi ni sikit lagi, tepi tu pun buat. Petugas berkenaan terus menoreh luka saya. Pedihnya usah dicakap. Saya mengetap bibir menahan sakit. Muka terus berkerut. Sejurus kemudian setelah seluruh luka terasa pedih ditoreh: Petugas: Dah siap dah. Kita cuci luka ni lepas tu kita letak plaster. Saya diam kepedihan. Dia terus mengelap darah yang mengalir dan mencuci luka saya. Kemudian saya rasa dia memasang sesuatu di kaki saya seolah-olah mengepit luka saya supaya kedua-dua bahagian rapat. Saya: Kena jahit ke? Petugas: Tak. Kita letak plaster je. Plaster? Boleh ke plaster cantumkan luka saya? Tanya saya sendiri. Petugas: Doktor, nak buat dressing ke? Doktor: Dressinglah. Nanti kotor pulak. Nanti awak cuci luka kat klinik office awak tu eh? Cakap dengan dia cuci dua hari sekali. Tak payah hari-hari. Saya: OK, doktor. Doktor meninggalkan kami setelah berpuas hati dengan kerja pembantunya. Saya: Boleh letak minyak gamat ke? Petugas: Tak payah. Pedihnya Tuhan je tahu. Terhincut-hincut saya balik dengan Kak Sha naik teksi. Kali ni saya takkan paksa lagi kaki saya untuk berjalan normal. Saya akan ikut kemampuan dia. Biarlah terhincut-hincut pun janji saya tak kacau proses percantuman dia macam hari tu. Kali ni, saya takkan letak lagi kaki atas bantal sebab luka tu akan merenggang. Tapi, saya akan sandarkan kaki saya pada bantal supaya kedua-dua luka tu sentiasa rapat. Setibanya saya di pejabat, saya terus ke klinik memberi tahu nurse dan doktor yang saya buat secondary healing. Doktor kata, baguslah pergi emergency. Selalunya doktor yang bertugas di emergency tu lebih berpengalaman. Doktor tertanya-tanya jenis plaster yang digunakan untuk cantumkan luka saya. Boss memanggil saya ke biliknya setelah dia pulang dari Air Asia. Dia bertanyakan saya tentang kaki saya. Saya menceritakan padanya apa yang berlaku. Boss tak bagi saya banyak bergerak. Boss: Macam ni. You stay kat hostel. Nanti bil Accessibility akan bayar. I will talk to Mejar. If not, Karnival Sukan bayar. Mejar tu boss bahagian sukan saya. Saya: Boleh ke macam tu En. Fairuz Boss: Boleh. Kalau management tanya, saya akan bagi tahu, karnival sukan dah dekat. Kita perlukan you untuk settle hal karnival before you fly next week so kita tak boleh bagi you cuti. Jadi management kena bagi hostel supaya you tak banyak bergerak dan kaki you cepat sembuh. You kan nak fly next week. Kalau tak bagi hostel, then you tak datang kerjalah. So, karnival sukan punya kerja akan terbengkalai. Siapa nak buat? Saya: Tulah, sayapun fikir fasal karnivallah sebab tu tak minta MC bila doktor tak bagi. Boss: Dont worry we will pay for you because we need you. You pergi jumpa Fauziah dan bagi tahu dia. Kalau I dapat contact dia, I will inform her. Masa nak balik, sempat boss tanya saya bila nak duduk hostel? Saya kata Isnin sebab Sabtu Ahad kan tak kerja. Boss kata, boss sorang lagipun setuju supaya saya duduk hostelDan dia pun sedia untuk bayar penginapan saya dari vote sukan. Terharunya saya dengan kebaikan boss-boss saya ni. Masa balik tu, saya terhincut-hincut berjalan. Kak Sariha pimpin saya manakala Aqilah bawakan barang saya. Dia orang siap hantar saya ke platform lagi. Terharunya saya dengan kebaikan orang-orang di sekeliling saya. Saya sayang mereka. Sekurang-kurangnya mereka ada bersama saya waktu saya susah dan senang. So, saya dah tak kisah akan orang-orang yang buang saya dari hidup mereka. Pergilah sebab kalian bukan kawan saya yang sebenar. Kalian tak ikhlas pun berkawan dengan saya sebenarnya. Biar saya sikit kawan tapi cukup memberi manfaat kepada saya dan dapat pula saya memberi manfaat dan kasih sayang kepada mereka. Isnin tu, saya bawa barang-barang saya untuk menginap di hostel. At last, Kak Fauziah kata, dia tak charge. Dia bagi saya duduk free je. Kan saya staff yang sedang sakit. Apalah sangat. Lagipun pejabat jugak yang akan bayar kalau dia charge pun. Hostel pun pejabat punya jugak. Terima kasih Allah sebab temukan saya dengan orang-orang yang baik ni. Waktu buat dressing Isnin tu, doktor kata teknik yang digunakan adalah teknik baru dan teknologi baru. Plaster yang digunakan sememangnya plaster untuk menampal luka pembedahan bagi menggantikan jahitan. Saya bagi tahu doktor yang Doktor Azrin pun cakap teknik jahitan yang dibuat oleh doktor sebelumnya tak berapa sesuai untuk saya. Tapi PPUM tak bagi saya ubat pun. Saya pakai selipar jepun je walaupun pergi Air Asia. Ada satu hari tu, saya cuba pakai Sendal Croc saya. Dalam kelas saya rasa sakit dan terus buka selipar. Kak Sha ambil sendal saya dan simpan. Hari tu saya berkaki ayam je dalam kelas sampai ke lobi dan naik kereta. Menurut doktor, luka saya mula menunjukkan perkembangan yang baik. Ada satu hari tu, nampak macam ada jangkitan tapi esoknya semuanya elok je. Dan alhamdulillah, sekarang ni, luka saya dah sembuh dan dah bercantum. Bengkakpun mula hilang. Bukan bengkak macam baru-baru kena dulu. Baru-baru kena dulu bengkak sampai betis. Ni tak tahu kenapa bengkak kat birai luka. Mungkin kesan potongan batu karang kot. Tapi masih ada sengal kat luka tu. Jadi saya masih lagi tidak menjalani aktiviti lasak seperti selalu. Biar dia betul-betul sembuh. Karang kena toreh lagi. Setiap malam, saya letak Nutri Rich Oil untuk hilangkan parut. Takut dah nak letak minyak gamat. Nutri Rich Oil ni pun saya letak lepas buka dressing dan luka dah kering. Cepatlah sembuh saya nak melasak ni. Takut berat naik.

No comments: