SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Tuesday, November 21, 2017

Pengacara Paling Meletup

Hahahaha... Cerita fasal emcee tadi, teringat saya kat satu cerita ni. Satu hari, ada sorang hamba Allah ni hantar voice Whatsapp dalam group yang saya ada di dalamnya. Sampai sekarang, saya terfikir-fikir motif penghantaran voice tu. Dia hantar suara seseorang sedang jadi pengacara majlis. Saya kenal sangat si penghantar whatsapp dan pengacara berkenaan. Pengirim: Cuba teka, suara siapa ni? Kawan: Suara siapa tu ha? Pengirim: Nilah suara Si Fulan. Bestkan dia jadi pengacara? Ya, saya setuju. Memang saya tak nafikan. Pengacara tu memang ada bakat dan andai diberi peluang dan selalu dilatih mesti dia boleh mengacara dengan baik. Tambah grooming sikit pasti lagi OK. Sebab selain dari cara berbicara dan suara, penampilan jugak tak kurang pentingnya untuk mencuri perhatian penonton. Bak kata orang, dari mata turun ke telinga, terus masuk ke hati hahahaha.... Orang-orang yang bekerja di hadapan tabir ni, penampilan harus dititikberatkan sebab bagi yang melihat, dia lebih suka tengok dulu baru dengar. Betul tak orang yang melihat? Bukan kata tak groom tak boleh jadi pengacara tapi kalau ada pakej tu, bonus. Kawan: Baguslah dah ramai orang kita boleh jadi pengacara. Pun saya setuju. Sebab mesti ada pelapiskan? Kalau tak, yang pergi terus pergi. Saya dengar dan diam je. Memang saya tak banyak cakap dalam mana-mana grouppun. Dengar dan baca je. Kalau perlu baru komen. Pengirim: Best dia jadi pengacara. Ramai orang puji. Cakap macam orang celik. Memang pandai cakap. Fikir saya: Ada beza ke orang kita dengan orang celik cakap? Rasa nak ketawapun ada. Ayat tu membuatkan saya lagi nak dengar perbualan mereka. Nada si pengirim tu lain macam bunyinya. Ada motif lain ke? Pengirim: Dahlah tu, pandai control mic pulak tu. Sedap je dengar dia cakap. Fikiran saya: Kata pandai PA system. Kerja control mic tu kerja pengacara ke? Rasa nak ketawa guling-guling je. Dia ni cakap pakai akal ke tidak? Dah namanya PA system hotel, mestilah best. Tengoklah pulak hotel berapa bintang. Mic office saya tu pun best kalau penjaga PA system pandai setting dan dapat mic mahal. Kat office saya tu, saya pernah guna mic yang harga RM200.00 dan mic harga RM1,800.00. Memang ketara bezanya. Lagi satu tengok siapa yang jaga PA System. Tu pun mempengaruhi jugak. Masa saya berucap di PWTC, gila best bunyi yang dihasilkan. Tak payah cakap kuat. Kita jauh ke, kita dekat ke dengan mic, mic tu OK je, sama je. Tu gunanya PA System serta technician. Pengirim: Dialah pengacara paling meletup sekarang ni. Dalam hati saya: Hahahahahahaha.... Apa motif semua ni? Kalau niat nak sakitkan hati saya, lupakan jelah. Rasa nak ketawa guling-guling satu hari. Tak payahlah sibuk berebut pengacara paling meletup. Tak ke mana pun kita ni. Biarlah saya tak meletup pun. Yang penting saya happy dan minat jadi pengacara. Saya mengacarakan majlis sebab memang saya minat. Sebab tu orang tak bayar pun saya OK je. Masa dalam flight hari tu, boss saya cakap: Boss 2: Tinta, kalau orang panggil awak jadi pengacara, awak kena charge. Saya: Entahlah boss. Kalau dengan budak-budak kita ni, saya tak kisah sangat. Saya kesian. Lagipun saya minat jadi pengacara. Boss 2: Tak boleh macam tu, dia orang ada budjet patutnya. Kalau dorang nak panggil awak, dia orang sedialah untuk bayar. Awak bukan baru nak jadi emcee. Saya: Laaa... Saya ni bukan bagus sangat pun. Nak charge tu saya rasa bukan tahap sayalah boss. Nak charge macam manapun saya tak pandai. Takut mahal sangat nanti orang kata tak adalah bagus manapun. Takut tak berbaloi. Boss 2: Dahlah office awak buat free. Tak apalah, mungkin awak rasa tu office. Tapi kalau dengan orang luar, awak kena charge. Awak kena letak harga. Biar orang pandang awak ada harga. Jangan simply je panggil sebab nak jimat kos. Awak bukan bodoh-bodoh mengacara. Skrip awak buatkan? Saya: Buat. Boss 2: Ha, skrip lagi, masa lagi, tenaga, bercakap lagi. Kena kira semua tu. Kalau kena tambang lagi. Biar orang pandang awak tu ada harga diri. Jangan suka-suka buat suruh awak lepas tu tak bayar. Boss 1: Hari tu dia orang bayar you tak? Ingat pulak boss 1 ni. Beberapa minggu sebelum fly, dia ada dalam majlis yang saya acarakan. Tapi majlis tu majlis orang, bukan office. Saya: Tak. Boss 1: Tak? Makan? Saya: Dia orang tak ajak pun saya makan. Lepas jadi emcee saya masuk office la. Kebetulan majlis tu di dewan office saya. Boss kesal dengan kejadian tu. Malam sebelum saya jadi pengacara tu, kawan saya cakap. Aziah (bukan nama sebenar): Kau tahu tak kenapa dia suruh kau jadi pengacara kak? Saya: Kenapa? Aziah: Murah. Dia kan kedekut. Saya: Mana ada murah. Tak bayarlah. Aziah: Hei, kau tak mintak ke kak? Saya: Dia tak cakap pun fasal bayaran. Tanya harga pun tak. Kalau Si ... tu selalunya dia bagi token RM50.00. Aziah: Kak, kau kena mintak dengan dia. Ajar sikit. Dia tu banyak duit. Bukan tak ada duit. Program esok ada penaja lagi. Jangan token-token, kak. Charge je. Saya: Tak apalah. Nak buat macam mana? Tak ada rezekilah tu. Aziah: Ah, kau ni kak. Kau tu bukan emcee bodoh-bodoh. Saya: Tak apalah. Mana tahu ada rezeki lain. Kalau tu niat dia tak apalah. Tuhan kan ada. So, tak payahlah nak kata siapa pengacara paling meletup. Ambiklah gelaran tu. Saya tak kisahpun. Nak double letup? triple letup? Letuplah. Saya OK je. Ada orang panggil saya pergi. Tak ada, duduk diam-diam. Saya buat sebab minat. Bukan nak kejar glamor. Saya tak rasa tercabar dengan sesiapapun. Saya bukan nak bertanding. Sedap tak sedap tu subjektif. Ada orang suka kita, ada orang tak. Ada orang suka orang lain mengacara. Tak apalah. Masing-masing ada kelebihan. Masing-masing ada minat. Masing-masing bebas untuk memilih dan bebas untuk suka siapa.

No comments: