SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Tuesday, November 14, 2017

Hari Marah Sedunia

Assalammualaikum readers, Straight to the point. Hari ni saya sangat marah. Awal-awal pagi saya masuk office, dapat email entah apa-apa. OK stop. Yang tu saya cerita lain kali. Lepas tu, boss saya ingatkan saya fasal Asia Football yang akan kami anjurkan menerusi MBSA Disember nanti. Bercakap fasal sukan ni, semestinyalah boss Bahagian Sukan yang jumpa saya. Boss Accessibility pulak minta saya siapkan laporan carnival hari ni jugak. Saya dah siap semalam cuma kira-kira saya tak dapat masukkan lagi sebab my staff sedang kira. Akaun asyik tak balance. Saya faham, buat akaun ni, tak boleh stress. So, ada data yang saya nak, saya just cakap dengan my assistant untuk sediakan. Tapi saya cakap dengan dia, "take your time. Don't rush because of me," Biar dia settlekan kerja akaun dulu. Yang saya nak tu, simple je. Lepas tu boleh buat. So, I cannot complete my report. Actually my staff ni bagus orangnya. Dia cuba untuk penuhi semua atasan dia punya kerja. Saya tak nak dia stress. Akaun ni kalau salah susah. Fasal saya dengan boss, tahulah saya nak cool down kan dia dan bagi dia confident yang saya boleh hantar report tu sebelum NCBM's Council meeting esok. Orang selalu kata saya garang. Tapi orang tak pernah bekerja dengan saya. Saya garang ada masanya. Kalau orang beralasan, tak bersungguh-sungguh, memanglah saya marah. Tapi saya ni bermula dari bawah. Saya tahu perasaan orang bawahan. Takkanlah saya nak simply marah dia tanpa sebab yang munasabah. Tak percaya, tanyalah assistant saya. Apa yang saya marah, dan apa yang saya tak marah. OK, back to boss sukan. Boss pesan kat saya, jangan lupa contact kementerian sekian, sekian. Dia ni pangkat mejar dalam tentera. Tahu jelah. Buat kerja dengan dia, semua kena cepat. Dan reputasi saya setakat ni Alhamdulillah. Jarang tak siap tepat pada masa. Saya tak sedap kalau boss cakap banyak kali. Saya takut boss fikir saya tak buat kerja. So, saya contact la kementerian tu. Lepas saya send email minggu lepas, sampai hari ni saya call tak berjawab. Pantang saya mengalah. Akhirnya, panggilan saya patah balik ke operator. Saya Tanya dia, selain dari Si Pulan, dengan siapa lagi saya boleh bercakap. Sebab masa tak banyak dan benda ni melibatkan Asia, bukan dalam negeri, bukan Malaysia. Bukan imej office je jatuh, imej Malaysia pun akan terpalit. Operatorpun bagi saya nombor sambungan lain. Saya cuba satu-satu nombor sambungan yang diberi. Akhirnya, adalah yang menjawab. Saya rasa teramat bengang apabila diberitahu PA yang saya call tak dapat-dapat tu ada je duduk kat tempat dia. Kau rasa? Orang cakap saya macam-macam. Suka marah, garang. Cubalah korang letak diri korang kat tempat saya. Saya banyak benda nak buat. Semua orang nak cepat bila minta sesuatu dari saya. Lepas tu, saya hanya ada di office separuh hari je, lepas tu kerja saya di Air Asia. Cubalah letak diri korang kat tempat saya. Korang marah tak bila korang tahu, orang buat korang macam saya kena ni? Saya dah lama tahu orang kata saya garang, berlagak. Kalau jadi boss saya akan lebih berlagak. Hei, kalau korang tak pernah bekerja dengan saya, tak pernah tengok saya berurusan dengan pihak luar, jangan cakap banyak. Kalau perangai saya ni buruk, tak adalah orang-orang yang biasa deal dengan saya mengeluh bila saya tak deal lagi dengan dia orang. Ada yang call saya kenapa saya tak kekal di PR? Dia orang lebih suka deal dengan saya. Mujurlah yang ganti saya tu, nak belajar. At least, tak adalah teruk. Yang suka cakap saya bukan-bukan ni komuniti saya je. Sayapun tak faham kenapa dengan dia orang ni. Apalah yang dia orang nak dari saya? Semua saya buat, ada jelah yang tak kena pada mereka. Sambung: Penjawab telefon tu minta saya hubungi Si Pulan tu balik. Saya dengar dia cakap dengan Si Pulan saya dari sekian-sekian call. Dan saya dengar Si Pulan tu jawab apa dia cakap. So, walaupunhati membara, saya call Si Pulan then dia jawab. Cuba teka apa saya buat? Marah dia? Basuh dia? Sembur dia? Tak, saya bukan orang yang macam tu kalau dalam urusan kerja. Saya tahu, saya ada nama office yang perlu saya jaga. Marah macam manapun saya, saya tetap bercakap dengan baik dan lemah-lembut. Saya tak tanyapun dia kenapa tak jawab call saya. Kami bercakap baik. Saya tahu bagaimana jadi professional dalam bekerja. Ni bukan kali pertama tau saya kena macam ni. Enam tahun saya kerja kat sini. Enam tahun saya kena hadap macam-macam ragam terutamanya ragam orang kerajaan ni. Lima tahun berturut-turut, saya berurusan dengan pejabat kerajaan negeri setiap negeri di Malaysia. Korang bayangkan macam mana azabnya saya berurusan dengan dia orang yang lambat proses, tak jawab call, pas saya sana-sini. Korang boleh sabar ke nak hadap benda tu semua? Yang management pulak tahu nak cepat, nak jawapan. Sedangkan kita yang berurusan ni, susah nak dapat feedback. Tapi pernah ke? Pernah ke saya marah mereka semua? Saya cuma marah dalam blog, FB, tu pun saya tak sebut kementerian mana, nama apa. Marah dan luahkan pada kawan. Sampai Hadisah pernah cakap, saya sangat pandai berlakon dalam hal-hal macam ni. Marah amat sangat, tapi bila bercakap dengan orang yang saya marah tu, baik je. Lembut sangat. Hadisah selalu gelak bila saya marah-marah, tapi bila orang jawab call saya, bercakap macam tak ada apa. Dan kawan office pernah cakap, dia orang tak tahu macam mana saya boleh sabar buat follow up sampai dapat jawapan atau apa yang office nak. Cubalah korang fikir pakai akal korang yang bijak pandai tu. Kalau saya ni marah orang tak tentu fasal, takkanlah management Nampak saya je bila nak buat follow up? Mestilah dia orang dah band saya supaya tak berurusan dengan orang luar. Ni makin disuruhnya saya berurusan dengan orang luar. Makin diletaknya saya kat department yang deal dengan kerajaan dan public. Mungkin yang bercakap tu kononnya dah kerja bagus, kerja company besar or kerajaan yang stabil. So, kalau tak buat kerjapun tak ada siapa nak ambil tindakan. Sedangkan saya? Saya kat sini macam staff lain. Bila-bila masa orang boleh panggil, orang boleh bagi warning kalau tak perform, hatta orang nak buang saya pun boleh. Tulah bezanya saya dengan orang-orang yang mengata saya. Setiap hari saya fikir macam mana nak tingkatkan mutu kerja saya. Saya fikir macam mana nak bagi service yang terbaik kepada office ni. Saya sentiasa cari jalan agar saya dapat setanding dengan staff lain kat sini. Dan, management sini, tidak ada istilah maaf bagi saya kalau tak siap something. Sayapun kena jugak macam orang lain kat sini. So, kalau nak bercakap tu, jangan ikut sedap mulut, cuba duduk kat tempat saya. Cuba korang fikir, dalam satu masa, banyak kerja dan arahan datang serentak dan semuanya perlukan focus dan perhatian. Contohnya esok, saya kena betulkan balik report awal pagi sebab dia orang nak meeting, Saya kena buat follow up lagi dengan dua agensi kerajaan sedangkan boss asyik Tanya je apa progressnya. Saya baru dapat arahan untuk masuk meeting pagi esok jugak sebab kena ambil dan buat minit. Padahal kalau saya tak adapun tak apa. Lepas tu, meeting tak tahu habis pukul berapa. 12.30 saya dah kena gerak pergi Air Asia. 4.30 petang baru sampai office balik. Minit mesyuarat ada beberapa lagi belum siap sebab minggu lepas sibuk dengan kerja untuk kemas dan buat apa yang patut lepas carnival dan pergi Air Asia. Kalau saya seharian di office tak apalah. Mungkin banyak kerja yang boleh selesai. Korang tahu tak ada waktunya, saya terpaksa buat kerja guna laptop dalam kereta pergi dan balik Air Asia? Korang tak tahukan macam mana saya bekerja. So, bila saya luah perasaan korang cakap macam-macam. Saya tahu ada yang kata saya berlagak bila dapat pangkat. Besar sangat ke pangkat saya ni? Saya masih saya yang dulu. Tegas, cakap terus-terang, kalau ya kata ya, kalau tidak kata tak, itu semua sikap saya dari saya jadi assistant lagi. Kalau saya berlagak tak adalah stor pun saya kemas sama-sama dengan assistant saya. Sebab tu saya boleh slow talk dengan boss saya bila dia nak sesuatu kerja tu buat dalam masa satu hari, kalau tak boleh saya kata tak boleh. Saya buat semua kerja. Bukan kerja boss-boss je saya buat. Bila saya bising orang kata saya berlagak. Habis yang korang tu diam, tapi sombong dan berlagak tu, korang tak sedar. Sibuk mengata orang. Tapi lupa nak cermin diri sendiri. Tulah manusia, kuman seberang laut Nampak, gajah depan mata tak Nampak. Saya bissing, tapi saya buat apa yang saya kena buat. Saya masih tahu lagi apa yang patut dan apa yang tak patut. Saya tak pernah mencari tahu fasal korang macam korang sibuk mengata saya. Selalu terkejar-kejar dengan masa tak sempat nak ambil tahu fasal orang. Orang tetap pandang rendah kat saya. Sebab apa? Sebab kerja di NGO. At least, saya penuhi tugas saya dengan padat. At least, saya fully use by NGO yang korang pandang cikai ni. Tak adalah gah pada nama jawatan je. Sekurang-kurangnya saya dapat menyumbang sepertimana diskripsi jawatan saya. Biarlah tak bekerja di company besarpun. Tu tak penting. Yang penting saya rasa office ni memerlukan saya.

5 comments:

manjalara Masseur said...

assalamualaikum. tak apa. tak apa. biarkan mereka bercakap apa sahaja. menyumbang sehingga organisasi perlukan kita. dari ada pun tiada makna. siapa pun kita pasti ada yang suka dan tak suka. itulah reality dunia pekerjaan.

TINTA EMAS said...

Terima kasih, Manjalara

qasehqasrina said...

Akak boleh rasa apa kau rasa.. x apa, teruskan sumbangan dan perjuangan dengan ikhlas, Allah ada, setiap usaha kita akan berbalas bila tiba waktunya..Bab mulut2 puaka, biarkan diaorang menjadi anjing menyalak bukit, lama2 kena baling dengan batu sebab memekak jer,. Hahaha

TINTA EMAS said...

Terima kasih akak. Saya memang suka cara akak. Lantak orang lain nak kata apa yang penting kita happy. Lagi dia cakap, lagi kita happy, lagi dia sakit hati kan kakak yang cantik jelita?

qasehqasrina said...

Hahaha..memang tepat sekali adikku yang cantik jelita.