SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Thursday, November 30, 2017

Manusia Ni Pelik

Assalammualaikum readers, Best kan, esok cuti? Walaupun saya dah tak melepak macam dulu, tapi setiap kali cuti, mesti perasaan happy tu semacam je. Hmmm... Perangai manusia ni pelikkan? Sekarang ni, saya rasa trauma dah nak baik-baik sangat dengan orang. Takut orang tak suka. Kalau takat tak suka tu lumrahlahkan? Tapi saya takut kalau jatuh pada benci. Susahkan? Kadang-kadang manusia ni baik depan belakang tidak. Kadang-kadang manusia ni kawan sendiripun boleh benci dan difitnahnya. So now, I prefer to be alone. Biarlah orang suka ke, tak ke, lantaklah. Yang penting saya tak susahkan orang sangat dah. Sebab, saya selalu sorang. Dalam kita menyepi dan buat hal kitapun, orang tak suka jugak. Pelikkan? Ada orang cakap, saya ni tak bercampur dengan orang. Yang best tu, kawan saya jawab, "Baguslah. Tak banyak dosa," Tak fahamlah dengan manusia ni. Bila kita buat hal sendiripun, dia orang masih nak mengata. Takkan bila saya berkawan dengan sesiapa saya nak canang serata alam saya ada kawan? Habis tu, nak suruh saya bercampur dengan dia? Kalau dah asyik mengata saya kat belakang, perlu lagi ke saya bercampur dengan dia? Saya tak suka orang berpura-pura ni. Macamlah saya tak tahu korang suka mengata saya. Macamlah saya tak tahu korang anggap saya bukan-bukan. So bila kita tahu macam tu, ingat kita nak ke lagi berkawan dengan orang macam tu? Setakat mengata sikit-sikit tu, fahamlah nak luah perasaan. Maklumlah kitakan manusia. Ada jelah yang tak kenanya. Sedangkan lidah lagi tergigit. Ni kalau mengata lepas tu menimbulkan rasa kebencian kat saya, buat apa saya nak bercampur dengan orang macam tu? Kalau korang, korang nak ke kawan dengan orang yang mengata korang? Baik depan belakang mengata, buat apa?

No comments: