SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Saturday, November 11, 2017

Bukan Sombong

Assalammualaikum readers, Nak pergi Melaka tak jadi, kita tulis blog je la. Bercakap fasal sombong tak sombong ni, persepsi saya pada orang yang dikatakan sombong dah berubah. Kalau dulu, saya akan pandang slack pada orang yang dikatakan sombong. Tapi bila saya fikir balik dan berdasarkan pengalaman sendiri, kadang-kadang, kita bukan nak jadi sombong. Tapi keadaan dan orang yang memaksa kita bersikap demikian, untuk protact diri kita. Golongan paling ramai kena dengan saya adalah golongan lelaki. Kenapa? Sebab dia orang ni suka jual minyak. Saya tak suka. Sudah, sudahlah tu. Saya dah malas layan benda-benda macam ni. Korang sebenarnya tak ikhlas pun dengan saya. Korang sekadar nak main-mainkan saya. Tolonglah jangan buang masa saya. Daripada melayan korang, lebih baik saya buat benda yang saya suka dan menyeronokkan. Atau pun untuk membina kerjaya saya. Saya letih, letih dan letih. Tak payah nak mengayat saya. Minyak Wangi sayapun dah banyak, so saya tak perlukan minyak korang. Pergilah jual kat perempuan lain yang minat nak beli. Ketika saya tulis blog ni, saya sedang rasa rimas, rasa malas layan dan rasa macam nak lari ke suatu tempat baru yang tak ada orang kenal saya. Kenapa? 1. Suami orang yang merayu cinta saya. Minta maaf, antara hati lelaki dan perempuan, setakat ni, saya memilih untuk jaga hati perempuan. Awak cakaplah, awak tak bahagia ke, wife awak tak seperti yang diinginkan ke, selagi awak tu bernama suami orang, saya takkan bagi peluang. Dan kalau awak duda disebabkan sayapun, sorry, saya lagi akan menjauh. Hari ni masa jadi suami dia awak kata jatuh cinta kat saya. Esok kalau jadi suami saya, jatuh cinta kat siapa pulak eh? Kata suka saya dari dulu. Tapi kalau betul, kenapa tak pernah cuba masa bujang dulu? Bila dah kahwin baru nak try? Nampak tak permainannya di situ? Kalau dulu pernah try, kata minat dah bertahun lepas tu kahwin dengan orang lain, betullah jodoh. Hmmm... Saya bukan budak lagilah. Kalau 10 tahun lalu nak cakap macam tu dengan saya, bolehlah. Tak payahlah sibuk-sibuk nak tambat hati saya. Jagalah rumahtangga awak tu elok-elok. Anak dan isteri awak tu perlukan awak. Jangan risaukan saya. Tahulah saya uruskan hidup saya. Banyak kali saya cakap kita kawan. Tapi macam tak faham. Bila dia call kita jawab, makin menjadi pulak. Malaslah nak layan. So, orang nak kata apa? Nak kata saya sombong? Katalah. Apa lagi pilihan yang saya ada selain dari tak layan dia? Layan lepas tu rosakkan rumahtangga orang. Macam tu? Nanti orang kata pulak, perosak rumahtangga orang. Semua kita buat, semuanya salah. 2. Ada lelaki bagi saya plaka Tembok Besar China. Siap tulis nama saya lagi. Mulanya saya tak perasan plaka tu ada nama saya. Dia call Tanya, baca tak kat plaka tu ada nama saya? Ya, betul ada nama saya. Saya Tanya dia, awak naik ke tembok tu? Naik katanya. "Habis tu kenapa tulis nama saya?" "Tanda saya ingat kat awak. Jauh manapun saya pergi, walaupun saya yang naik, saya tulis nama awak sebagai tanda ingatan saya kat awak. Tak kisah kalau nama saya tak ada. Saya buat nama awak je," Manis tak bunyinya? Pick up line yang boleh buat perempuan rasa terawang-awangan kan? Tapi saya amat kenal perangai dia. Sudah, sudahlah tu. "Ya ke?" Jawab saya acuh tak acuh. Dalam hati: "Entah betul entah tidak," Allah tu Maha Kuasa. Dia sentiasa menjaga saya dan menyelamatkan saya. Allah tunjukkan kebenarannya. Kawan saya bagi tahu dia dapat plaka yang sama dan bertulis nama dia. Dengan kawan saya, dia kata kawan saya dengan ada sorang lagi kawan je yang dapat. Subhanallah, kau ni memang penipulah. Memang habis terus raspek saya kat dia. Dahlah sebelum ni pun raspek saya dah hamper habis. Ni pun lagi sorang. Kalau dah jadi suami orang, buat perangai macam suami orang. Masa kau nak jadi kasanova dah habis. Tak kisahlah kalau awak tu cinta pertama saya pun. Orang kata, cinta pertama sukar untuk dilupakan. Saya tak nafikannya. Tapi, sekejap je saya setuju dengan kata-kata tu sebab, cinta saya buat dia dah mati. Tak ada lagi yang tinggal. Siapa yang gilakan perhatian dari lelaki yang berwajah kacak dan sado tu ambillah. Saya dah tak kisah. Siapa konon nak rasa dibelai dengan kata-kata romantic tu, silakanlah. Saya tak cemburu pun. Siapa nak ada boy friend yang kononnya banyak duit tu pergilah. Sikit pun saya dah tak rasa apa. Sebab apa? Sebab dia dah main-mainkan saya dah banyak kali. Ayat romantic macam manapun yang dia tuturkan tidak lagi mampu membuat hati saya tertawan. Minta maaflah. Hati saya dah hancur dan tiada lagi saya sandarkan harapan buatnya. Kalau dia call pun saya dah lama malas nak jawab. Sombong ke saya? Sekali lagi, apa pilihan yang saya ada? Lebih baik saya jaga hati saya daripada dihampiri dan disakiti lagi. Awak jaga jelah hati isteri awak dan hati perempuan-perempuan yang tergila-tilakan awak. Ada jugak perempuan yang rela buat hubungan dengan kekasih orang di belakang masa saya dengan dia dulu. Bukan saya tak tahu, ada perempuan yang diam-diam menghampiri dia dan dilayan. Lepas tu dua-dua berlakon macam tak ada apa. Siap perempuan tu bercerita lagi pada orang, yang saya tak tahu bahawa dia rapat dengan boy friend saya. So, sekarang, kita dah tak ada apa-apa. Pergilah nak ngorat siapapun. Dan siapa yang nak pun, pergilah. Saya dah tak nak tahu tentang dia. Bukan sombong tapi dia terlalu banyak menyakitkan hati saya. Dahlah, penatlah tulis. Nak pergi cari makan pulak. Mihun sup, jangan tak buka kedai pulak si Dad ni. Takkan nak makan Secret Recipe lagi?

No comments: