SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Tuesday, November 28, 2017

Bukan Saya Tak Hargai

Korang pernah tak diminati oleh suami orang? Saya selalu tertanya-tanya, adakah saya ni taste suami orang? Beberapa bulan lalu, saya ada organize sebuah pertandingan. So, adalah sorang mamat ni, dia dapat nombor telefon saya masa tu. Suatu hari, dia whatsapp saya. Pada mulanya saya layanlah. Ingatkan sekadar bertanya khabar dan nak jadi kawan. Lama-kelamaan, makin menjadilah pulak whatsapp dia ni. Hari-hari. Dan call makin kerap. Mula-mula bolehlah sekadar sembang. Tapi kalau kerap, saya pun mula rasa tak sedap hati. As I told, saya ni memang suka berterus-terang. Saya Tanya dia kenapa dia macam ni? Seperti yang saya jangka, dia sukakan saya. Gila! Bukan dia ni ada anak isteri ke? Memang ya pun. So saya terus-terang cakap, saya tak boleh. Saya tak nak lukakan hati sesama perempuan insya-Allah. Kalau jodoh kita tak tahu. Selagi boleh elak, saya akan elak, mohon keizinan Allah jua. Katanya, masa bujang lagi dah suka kat saya. Ooo... Kalau macam tu, kenapa dari dulu tak datang kat saya? Katanya dulu segan sebab saya ni staff kat sini. Sedangkan dia... Habis apa bezanya dulu dan sekarang En. Abang? Dulu, patutnya lagi mudah awak datang sebab saya bodoh-bodoh je masa tu. Kerjapun macam budak-budak je. Setakat assistant tu, apalah sangat nak segannya? Ke tak berani? Bila dah jadi suami, ada pengalaman baru confident nak mengorat? Tolonglah jangan test power kat saya. Saya masih waras dan belum berminat dengan suami orang. Bukan apa, tak nak sakitkan hati kaum sejenis saya. Dan saya ni sensitive dan cemburu orangnya. Tak naklah gaduh-gaduh nanti. Biarpun saya ni selalu tak bernasib baik dalam soal cinta ni, belum terfikir dek akal saya nak sapu je siapa je yang datang termasuk suami orang. Biarlah saya terus menanti jodoh saya dan mohon Allah jauhkan daripada suami orang. Tentang masalah awak dengan isteri, pandai-pandailah handle. Awakkan ketua keluarga. Allah bagi awak kahwin sebab Dia tahu awak mampu jadi suami. Pasti awak dapat selesaikan masalah rumahtangga awak. Janganlah heret saya sekali dalam permasalahan tu. Cari orang lain bila ada masalah rumahtangga, bukan penyelesaiannya. Tu namanya tambah masalah. Dah banyak kali saya cakap dia kawan saya. Tapi sampai ke beberapa minit sebelum saya tulis blog ni, saya masih terima whatsapp dari dia. Setiap hari. Kalau tak whatsapp pun call. Call saya selalu tak jawab. Kalau jawabpun, saya akan bagi tahu saya sibuk. Whatsapp kadang-kadang balas dan kadang-kadang tidak. Kalau balaspun sekadar jawab apa yang dia Tanya. Bukan melayan mesra. Dia Tanya pulak saya, kalau anggap dia kawan, kenapa tak nak sembang dengan dia dan tak nak chatting dengan dia. Yelah, dah awak tu dah ada perasaan lain kat saya. Kalau saya layan, awak makin dibuai perasaan. Lepas tu makin jauh dari isteri awak. Silap-silap boleh bercerai-berai. Saya tak naklah jadi macam tu. Lebih baik saya menghindar. Penyakit hati dan perasaan ni pun sama jugak macam sakit fizikal, lebih baik cegah dari mengubati. Saya bukan sombong dan memilih tapi saya buat semua ni untuk kebaikan dia dan keluarganya. Kalau saya fikirkan seronok dan diri saya, saya layan je. Lantaklah orang lain terluka dan menderita. Luka kerana cinta tu sangat pedih. Saya dah rasa. Kalau boleh, saya tak nak jadi penyebab kepada kelukaan orang lain lebih-lebih lagi perempuan bergelar isteri. So, kaum perempuan, janganlah takut seandainya suami kamu memuji saya. Insya-Allah, ia hanya sekadar pujian buat seorang manusia dari seorang manusia lain. Insya-Allah saya cuba untuk elak dari hal-hal yang tak sepatutnya. Sebab saya tahu, ada suami orang yang memuji saya di hadapan isterinya. OKlah. rasa nak balik. Agak-agaknya saya terserempak tak dengan you kalau balik sekarang? takkan. Dah lewat. Mesti you dah balik. Kalau takpun, dia balik lewat lagi. Bye, bye readers.

No comments: