SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Monday, March 16, 2015

Tudung Labuh, Keinsafan Atau Penampilan

Saya bukanlah skaptikal kepada mereka yang memakai tudung labuh. Tetapi payah benar saya nak jumpa wanita bertudung labuh, berstokin dan inner tangan yang tingkah-lakunya, tutur katanya selari dengan syariat Islam. Kadang-kadang mereka yang pakai tudung biasa ni lebih tahu behave dan berbicara. OK, saya faham semua orang ada kelemahan. Tak perfect. Tapi, kalau kesilapan yang dibuat tu perkara tak masuk akal bagi seorang perempuan lebih-lebih lagi yang bertudung labuh dan sering berulang mesti ada something wrong kan? Kalau setakat kesilapan biasa boleh dimaafkan sebab manusia kan dibekalkan dengan kelemahan. So, janganlah kita menggunakan agama serta personaliti untuk mengaburi mata orang, untuk dilihat warak dan baik sedangkan perangai sebenar sering terserlah. Manusia sekeliling pun satu juga, bila nampak wanita berperwatakan sebegitu oh, dialah angel. Terpesona tanpa menilai individu itu dari pelbagai aspek dengan adil dan saksama. Ini pendapat dari saya hamba yang lemah. Pengajarannya, bila kita berpenampilan demikian, biarlah ditampilkan dari hati yang ikhlas bukan sekadar inginkan sebutan serta pujian manusia. Jika hubungan dengan Allah kita jaga, hubungan sesama manusia jangan dilupakan kerana keampunan Allah, terletak pada kemaafan manusia. * Yang baik itu dari Allah, yang buruk itu daripada saya, hamba yang hina.

No comments: