SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Saturday, November 17, 2018

Cara Berjalan, Sekadar Memperbaiki Penampilan

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua. Mesti best kan korang bercuti di rumah? Me? Hahaha apa lagi, kerjalah. Tapi tak ada mood nak bekerja. Sabtu kan? So, kita datang jelah office untuk penuhkan kehadiran. Kalau tak tolak cuti. Lagipun department saya ni siapalah nak berurusan hari cuti? Semua agensi kerajaan dan swasta tutup. Ada surat buat, dokumen tu tulislah siapkan. Tapi mood bercuti tu still bercutilah. Tak selaju hari biasa membuatnya. Hari ni ada sikit je surat saya nak siapkan sebab semalam tak sempat. ****************** OK, bercakap pasal berjalan ni, saya rasa bersyukur sebab orang-orang yang ikhlas berada di sekeliling saya ni sentiasa menitikberatkan penampilan saya sampai perkara yang sering dipandang remeh oleh orang ramai seperti berjalanpun mereka ambil kira. Lima tahun lalu, Hadisah sahabat saya juga officemate saya, pernah tegur, saya ni jalan bersepah. Macam gangster pun ada. Katanya, pakai dah lawa dah. Tiba bab berjalan, mak ai, faild. Hahahahaha... Kalau orang yang membaca blog saya ni dari dulu, mereka pasti tahu kisah tu. Mesti tahu bagaimana Hadisah memaksa saya untuk berjalan cantik. Siap buat kelas macam nak ajar model berjalan. Hahahaha... Tak boleh belah, suruh saya junjung buku untuk cantikkan langkah. Dan Alhamdulillah, terima kasih Sa. Ajaran kau Berjaya dan hari ni aku boleh berjalan seperti mana yang kau ajar. Malah ianya menjadi kebiasaan bukan lagi buat-buat. Pernah ada kawan tegur, "Eh, kenapa kau jalan macam tu?" Jawab Kak Sha, dia memang jalan macam tulah." "Ye ke? Tak perasan,". Balasnya. Aqilah pulak suka nyanyi lagu dia datang bila saya menghampirinya. Hahahaha... Manakala Kak Zi tegur saya, "Cantiknya kau berjalan Tinta. Bergaya-gaya macam model." "Bukanlah Kak Zi, model jalan lagi teruklah," Kak Zi ni tegur kat khalayak lak tu. Malu saya. Model tu berjalan setentang antara dua kaki bila melangkah. Maksudnya kalau kaki kanan kat depan, kaki kiri dia betul-betul di belakang kaki kanan. Tapi saya tak adalah sampai macam tu, ingat nak 'cat walk'? Ada show ke apa? Cukuplah sekadar saya susun langkah tu supaya kemas dan teratur. Dan saya rasa antara faktor yang menyumbang kepada kecantikan langkah adalah penggunaan girdle dan kasut tumit tinggi. Lagi senang nak kemaskan langkah. Tapi bila dah biasa, korang tak pakai girdle dan berkaki ayam pun, korang boleh berjalan macam tu dengan relax dan bukan dibuat-buat. Satu pagi, sewaktu saya masuk ke pagar office, Liana tegur saya dari jauh "Waaa... Tinta, jalan." "Kenapa?" Tanya saya pelik. Salah lagi ke saya berjalan? Nak kena masuk kelas balik ke? Disa dah tak ada kat sini. Mungkin masa tu saya jalan laju. So cara berjalan tu lebih terserlah. Sebab kalau jalan laju memang lebih ketara cat walk kot. Kot la. Saya tak pasti. Saya mula terfikir, takkanlah saya ni baru menjadi jalan macam Disa ajar? Ke Liana yang tak perasan? Sebab dia kan selalu jumpa saya dalam surau je. Bukan waktu saya berjalan banyak. Tiba-tiba semalam, Kak Suzi pulak cakap. Hatta saya melangkah masuk ke officenya dia kata: "Diva, diva. Diva datang. Tengok dia datang nak cat walk," Hayyyoooo... Saya tak jadi nak melangkah masuk. Sebaliknya saya terus control langkah supaya tak berjalan macam selalu. Semua orang gelak. Dia orang kata saya tak jadi jalan. Lepas tu masa bersembang, saya dan Kak Suzi bercerita pasal sakit kaki. Kak Suzi Tanya, sakit lagi ke kaki kau? "Sakitlah. Siap pergi fisioterapi lagi," Jawab saya. "Betul ke? Aku tengok kau jalan maintain je?" Katanya mohon pengertian. "Jalan boleh je." "Kau tahu tak, dulu masa mula-mula kau up status Facebook sakit tumit, aku macam percaya tak percaya je. Sebab kau berjalan OK je, Berjalan diva kau tu, cat walk sana sini. Bukan main lagi kat office. Aku tengok berjalan masuk pagar pagi-pagi walaupun panas, kau tetap maintain jalan cat walk kau tu." Hahahaha... Macam saya cakap, saya bukan cat walk macam model. Sekadar memperbetul langkah. Tapi biasalah, kawan-kawan saya ni over. Senang dia nak cakap, cat walk. Oooo... OK. So maknanya, cara berjalan saya tu bukan barulah. Dah lama saya jalan jadi macam Disa ajar kalau Kak Suzi pun cakap masa mula-mula up status tu saya dah jalan cam tu. "Hahahaha... Dia bukan sakit yang membuatkan aku berjalan tak betul kecuali kalau pakai kasut rendah. Adalah sampai tahap jalan terhincut-hincut." "Tulah. Sekarang ni pun aku tengok jalan OK je jalan diva kau tu. Ingat dah baik." Ujar Kak Suzi berseloroh. "Tak ada maknanya. Kena tukar kasut lagi ni," OK, siapa nak betulkan cara berjalan, meh sini, saya ajar. Free je. Kadang-kadang orang tak Nampak ni, kita tak Nampak cara kita tu tak kena atau kurang elok. So ilmu yang sikit ni kita share supaya sama-sama berpenampilan menarik.

No comments: