SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, March 19, 2017

Cerita Zaman Sekolah

Cerita fasal makan, teringat zaman sekolah dulu. Masa kat sekolah, saya ada sorang kawan baik. Sikap kami, cara kami dan pemikiran kami bertentangan. Tapi kami jadi kawan baik. Hahaha... Bolehlah kan? Saya air, dia api. Sayalah yang banyak mengalah dengan dia. Kalau gaduh, walaupun bukan salah saya, sayalah yang akan minta maaf dan berbaik dengan dia. Sebab tu kami boleh kawan lama. Kat asrama dulu, kami mempunyai tempat di meja makan yang tetap. Tak boleh ubah-ubah. Kebetulan, saya semeja dengan dia. Bagi saya, waktu makan malam adalah waktu yang paling singkat. Loceng berbunyi pukul 6.30 petang. Beratur lagi, naik ke dewan makan kena satu asrama, satu asrama. Tak boleh serentak. Penghuni asrama yang naik dulu kena berdiri tunggu penghuni-penghuni dari asrama lain yang akan naik berbaris, satu demi satu untuk baca doa. Bila dah cukup semua, barulah ketua baca doa yang dipilih oleh pengasuh atau warden baca doa sambil diikuti oleh semua isi dewan makan. Lepas tu baru boleh duduk makan. Kalau kena warden yang tegas, tarik kerusi bisingpun kena bangun dan duduk balik tanpa kerusi berbunyi sewaktu ditarik untuk duduk. Loceng Solat Maghrib akan burbunyi jam 7.00 malam. Paling lewatpun jam 7.15. Johor kan masuk waktu awal. Jaranglah nak dapat bunyi loceng Maghrib lewat. Wajib solat berjemaah. Kami kena ada awal di surau sebab nak ambil wudhuk dan sebagainya. Lepas tu kalau siapa dah ambil wudhuk, duduklah berzikir sama ada ikut kaset (masa tu orang masih guna kaset. CD tu belum popular) atau zikir tu diketuai oleh budak lelaki. Yang ni memang jadi masalah kat saya hamper setiap hari. Kadang-kadang, loceng Maghrib berbunyi baru saya siap makan. Terkejar-kejarlah saya balik ke asrama ambil telekung dan bergegas ke surau. Selalunya, saya akan tinggal telekung kat surau masa on the way nak pergi makan supaya saya tak kelam-kabut. Kadang-kadang, loceng Maghrib dah lamapun, saya belum siap makan. Itu belum lagi saya makan bertambah. Kalau bertambah, lagilah lama. Jaranglah saya tambah nasi. Tapi warden dan pengasuh tak pernah marah saya makan lambat. Mungkin dia orang dah faham perangai saya kot. Yelah, dari umur Sembilan tahun duduk asrama. Membesar depan mata mereka. Confirm mereka faham sangat perangai saya. Kadang-kadang, warden akan makan bersama saya setelah semua pelajar siap makan sebab masa tulah masa makan mereka. Budak habis makan, baru dia orang makan. Pernah jugak imam dah rakaat pertama baru saya sampai surau. Tu kalau time Maghrib masuk awal. Jarang sangat saya siap makan awal. Kalau saya siap makan awal tu maknanya, saya makan tak habis sebab lauk pada hari tu saya tak suka. Selalunya kalau menu ikanlah saya akan siap cepat. Sekarang baru jatuh cinta kat ikan. Hahaha... Tapi... Budak lelaki selalu kata saya makan banyak. Sebab dia orang selalu tengok saya habis makan lambat. Kadang-kadang saya rasa malu diejek begitu dek budak lelaki. Padahal, kawan baik saya yang makan banyak. Dia tu makan cepat. Saya belum habis makan, dia dah bertambah. Kadang-kadang, sempat dua kali dia tambah, baru saya habis makan. Gila punya lama saya makan. Hehehehe... Bayangkan, kawan baik saya boleh makan Cucur Badak sebiji sekali masuk mulut. Sedangkan saya, berkali-kali gigit baru habis sebiji. Nampak tak macam mana bezanya saya dan dia makan. Hehehehe... Kalau awak baca blog saya ni, mesti awak ketawakan? Mesti awak ingat masa kantoi dengan Cikgu Hafiz awak makan Cucur Badak macam mana. Zaman sekolah dah berlalu. Kini, yang tinggal hanya kenangan. Saya rindukan zaman sekolah. Rindukan kawan-kawan masa tu. Rindukan kakak-kakak pengasuh dan cikgu-cikgu yang banyak mengajar saya erti hidup. Ya Allah, Jagalah mereka semua untuk saya. Orang-orang yang saya rindu dan saya sayang.

No comments: