SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, March 19, 2017

Beginikah Cara Makan Yang Sopan?

Assalammualaikum semua, Hahaha... Sebelum kita balik, kita update blog dan surf internet dulu. Nak tunggu set lunch kat kedai. Almaklumlah, dapur belum siap lagi renovatenya. Malam tadi kami bertandem ke Wangsa Maju. Alamak, rumah lama sayalah kan? Kata kul 9.00, sudahnya kul 9.30 jugaklah geraknya. Hehehehe... Jalan sesak. Mungkin dia orang semua tu nak pergi Malam Pesta Muda-mudi kot. Hehehehe... Destinasi, Burger Bakar. Kapten saya malam tadi, Shahril lagi, adik Maria. Selalunya bila berhenti makan, kami akan duduk berempat, saya, Shahril, Maria dan stoker Maria. Tapi malam tadi, Abang Halimi stoker Maria duduk jauh sikit. Maria dan Shahril order burger. Order 147 sampai. Huyyooo... Besar gila burger ni. Macam mana saya nak makan? Mujur saya order burger biasa. Kalau double tak tahulah macam mana. Saya termenung sekejap sementara Shahril membetulkan burger saya yang nak roboh tu. Tinggi sangat. Macam mana saya nak makan ni? Fikir saya. Mana muat mulut saya nak makan macam selalu saya makan burger. Honestly, this is my first time makan Burger Bakar. Hahaha ketinggalan zaman kan? Burger ni dah lama popular. Kalau order Mc D pun saya tak pernah order burger double. Sebab susah nak makan. Mau tak mau, terpaksalah saya memilih makan satu demi satu walaupun saya tak suka makan burger macam ni. Kita mulakan dengan roti yang paling atas. "Kak Tinta, makan je. Jangan cover ayu. Semua orang burger besar. Alin lagi, double," Maria menegur saya apabila melihat saya teragak-agak nak makan. "OK," Kata saya sambil ketawa. Maka sayapun makanlah macam selalu saya makan. Slow and steddy. Kawan-kawan kata, saya juara makan lambat. Kalau order saya sampai dulu, dia orang suruh saya makan je dulu. Jangan tunggu dia orang. Selalunya orang yang last dapat order habispun, saya belum habis lagi. Hahahaha lambat kan? Nak buat macam mana. Masa kecik-kecik dulu, arwah check selalu tegur saya, "Makan perlahan-lahan. Jangan polot. Along kan perempuan. Tak elok perempuan makan polot," Saya jugak selalu kena marah kalau masukkan makanan banyak-banyak dalam mulut. Sebab tu sekarang suapan saya kecik-kecik. Kalau masuk makanan banyak dalam mulut, saya rasa tak selesa dan tak ada nikmat makan. Tapi kawan UiTM saya kata, saya makan nampak menyelerakan walaupun lambat. Katanya lagi, saya boleh jadi duta makanan. Tak sedap macam manapun makanan, kalau tengok saya makan, mesti Nampak sedap. Setelah lama makan, Shahril yang selalu peka kepada saya bersuara, "Sopannya Kak Tinta makan, dari tadi lagi makan macam tu," "Betul," Sampuk Nurul yang duduk berhadapan saya. "Kak Tinta memang macam tu. Ayu. Diakan perempuan Melayu terakhir," Muka saya membahang. Saya singgung Maria yang duduk di sebelah kanan saya. Shahril di kiri saya ketawa. Sopan ke makan macam ni? Hari-hari saya makan macam ni. Tak ada sopanlah saya rasa. Sebab ini cara makan saya semulajadi, bukan di control untuk Nampak ayu dan sebab ramai orang. Kalau saya makan sorang, lagi teruk. Lagi lambat. Lagi lama.

2 comments:

manjalara Masseur said...

hahaha. cerita pasal makan lambat. awak tu kira okay la. pengalaman saya masa belajar di UM dulu ada satu kawan ni sememangnya juara makan paling lama. setiap kali kita makan bersama di dewan makan, sekurang-kurangnya masa yang diambil adalah satu jam. kadang-kadang sampaikan kita yang nak makan bersama kena minta dia ringkaskan masa. 45 minit tu memang ngam-ngam. kena lah spent time masa untuk tunggu dia. kena request macam tu. kau nak ringkas ke? kau nak makan lama hari ni? apa-apapun itu semua dah jadi kenangan. dia kunyah 44 kali agaknya.

TINTA EMAS said...

Hahaha at least, bukan saya sorang je makan lambat. Ada geng