SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Thursday, September 17, 2009

Selamat Tinggal Makmur Megah

Menjalani hari terakhir di Makmur Megah sungguh membosankan. Tiada skrip atau proposal dibuat. Peaching baru berlalu, jadi tunggu keputusan sama ada proposal tempoh hari diterima atau tidak.

Semalam, Madam Dolly bagi tahu, kalau proposal yang aku bentang hari tu diterima, dia akan "call" aku. Aku pun cakap dengan dia, kalau ada apa-apa proposal atau skrip yang dia perlukan, telefonlah aku, aku sedia membantu. Yalah, cari duit lebih. Lagipun, menulis tu kan minat aku.

Tak ramai orang tahu yang aku nak berhenti. Selain bos, Shima, Yap dan Zing yang tahu secara rasmi. Zing pun sebab tengok aku hantar surat "resign". Yang lain-lain tu... Tak tahulah kalau dah ada orang bagi tahu. Ah, aku bukannya penting sangatpun kat sini. Kalau aku tak ada pun, taklah terasa kekurangannya. Mungkin masa tender keluar dan persediaan produksi jelah yang sedikit terasa ketiadaan aku ni. Itu pun kalau dia orang rasa. Sekejap lagi, aku nak kemas semua barang aku. Lepas tu, aku akan bercuti dua minggu tanpa memikirkan kerja tertangguh di pejabat. 1 Oktober nanti, bermulalah hidupku sebagai ... di ...

Sebenarnya, hari terakhir aku 30 September nanti, tapi aku habiskan cuti tahunan yang berbaki lima hari. Selebihnya, cuti yang aku ambil tu tolak gaji. Tak dapatlah aku gaji dalam masa terdekat ni. Orang lain semua dah dapat gaji dan boleh beraya dengan senang hati. Yalah, dia orang nak kira berapa hari aku datang, ni kan gaji terakhir aku. Bagus juga macam tu, penat otak aku fikir, kalau gaji sudah dibayar... Macam mana nak bayar balik cuti lebih yang aku ambil? Ini soal duit. Aku tak naklah makan duit haram yang bukan hasil titik peluhku, nanti karang... duit haram tu mengalir dalam tubuh aku ni sepanjang keturunan.

Mungkin... Ini adalah entri terakhir yang ku tulis di Makmur Megah. Selepas ini, "Suria Khatulistiwa" akanku titipkan dari situasi dan tempat berbeza. Ia akan terus berhikayat, menceritakan kisah hidupku seiring dengan perjalanan masa yang beredar. Seganding dengan pengalaman baru yang akanku timba.

Selamat tinggal Makmur Megah, segala kenangan ketika bersamamu akanku abadikan dalam arca kenanganku.

No comments: