SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Thursday, September 17, 2009

DONT SPOIL MY MOOD!!!

Pukul 4.00 lebih pagi aku tersedar disebabkan bunyi zikir dari telefon bimbit. Oh, ada sejam lagi masa untuk aku bersahur. Aku cuba lelapkan mata. Ternyata, aku tak boleh tidur disebabkan bunyi telefon tu. Mula-mula, aku ingatkan bunyi “ring tone”, tapi ianya terus berbunyi. Ish!!! Ni yang aku marah ni. Bengang betul aku! Dahlah tuan empunya telefon tak ada kat ruang tamu. Oh ya, aku tidur kat ruang tamu malam tadi. Siapa pula yang ganggu tidur aku ni? Rasanya, budak rumah aku ni dua-dua tahu yang aku ni alegik dengan bunyi radio atau MP3, mesti tak boleh tidur dan terus tak ada mood. Pas tu mulalah aku nak marah orang! Ni mesti kerja tetamu setia rumah aku ni (adik-beradik “housemate” aku merangkap kawan aku juga). Aku sabar lagi, mengharapkan tuan empunya “handset” tu datang ambil handset dia! Kejap lagi ambillah tu, dia orangpun dah bangun tu. Sabar, sabar, sabar, Tinta. Aku cuba lenyapkan mata lagi. Ya Allah, tolonglah! Jangan buat tak tahu! Ambillah “handset” tu, janganlah ganggu orang! Orang nak kerja esok ni, malam tadi orang dahlah tidur lambat!!! Dengan geramnya, aku bangun dan matikan “handset” tu. Puas hati aku! Tapi mood yang dah rosak ni, dah tak boleh nak dibaikkan dah! Nak tidurpun dah tak lena! Sudahnya, aku tidur-tidur ayam je. Tolonglaaah faham! Kalau korang nak memekak, nak bergelak ketawa, bersembang sampai terkeluar anak tekak, nak menyanyi, nak menyumbangkan suara korang tu tak apa walaupun kat tepi kepala aku tidur! Jangan nangis sudahlah, tu pun aku tak boleh tidur, tapi tak adalah aku marah! Tapi jangan bising dengan sebarang bunyi rakaman, muzik, TV, Radio dan yang sewaktu dengannya! Tak kiralah, lagu ke, suara DJ ke, nashid ke, zikir ke, quran ke jangan! Kalau nak korang buat secara live! Korang berzikirlah, nashidlah, nyanyilah, bacalah quran, tapi dengan suara korang sendiri, live! Bukan rakaman! Pasti aku tak marah dan aku pun boleh tidur dengan amannya!!! Aku pun suka tidur kalau ada orang baca quran atau berzikir masa aku nak tidur Cuma jangan rakaman! Jangan! Jangan dan jangan!!!

Okay, fine! Mungkin dia orang tak tahu perangai aku. Tapi kalau difikirkan secara logic pun, takkanlah tak boleh fikir, “handset” tu bukan perlahan, takkan tak dengar malah ada yang dah keluar pergi bilik air pun. Okaylah, tu “handset” dia orang, suka hatilah dia orang nak buat apa, dia orang pun buka zikir, benda baik, tapi, kalau dah mengganggu orang, pahala ibadah pun dah tak dapat tau! Bayangkanlah, pukul 4 pagi, bukan pukul 4 petang! Kalau kita ni cuti macam dia orang tak apalah, ni orang nak kerja, nak bangun sahur lagi! Memang Allah suruh kita buat amal ibadah, tapi kalau sampai mengganggu orang, pahala pun kurang. Kita kena jaga hubungan kita dengan Allah, tapi hubungan kita dengan manusiapun kenalah jaga! Keredhaan Allah tu kan terletak pada keredhaan manusia! Kalau selagi manusia tak maafkan, Allah pun tak maafkan dosa kita tu! Betulkanlah kalau salah, aku ni bukannya arif sangat dalam agama ni, tapi itulah yang aku tahu!

Lagi satu, manusia sekarang ni, suka sangat letak zikir, quran dan nama Allah dalam telefon. Yalah, kita patut manfaatkan teknologi canggih ke arah kebaikan. Tapi, masa aku belajar dulu, pensyarah Minhaj Dan Ketuhanan aku pernah cakap, aku lupa, tak boleh atau seelok-eloknya jangan letakkan zikir, Quran dan nama Allah dalam telefon. Sebab, kita macam tak menghormati kalimah suci tu. Telefon kan kita bawa ke mana-mana, termasuk ke tandas. Lepas tu, ada masanya, telefon kita tu, kita letak kat bawah, ada masanya kena langkah dan terpijak. Kalau kita bawapun, mesti kita letak dalam poket seluar kita atau dalam beg yang kemudiannya diletakkan kat mana-mana entah. Begitu juga dengan mesej yang ada tulisan kalimah suci. Tak boleh simpan sebab kita tak akan menjaga telefon kita macam kita jaga Quran. Jadi, janganlah simpan kalimah-kalimah suci tu dalam telefon demi menjaga kedaulatan Islam. Ada sesetengah tu pula guna "caller ring tone" quran. Memang niat tu baik, nak sentiasa dekat dengan Allah, tapi pernah tak korang fikir, kadang-kadang si pemanggil "call" korang dalam "toilert", dah ayat Quran tu berkumandang dalam "toilert". Memanglah tak kuat "just" dalam corong telefon je, tapi tu kan kat tempat kotor dan Quran dilarang dibawa masuk ke situ. Memanglah jarang orang buat panggilan dalam tandas, tapi benda tu bukan tak pernah jadi kan? Korang fikirkanlah apa yang aku tulis ni. Nak lebih puas hati, tanyalah orang yang arif dalam hukum-hakam ni. Kalau benda ni termasuk dalam hal subhat, sebaiknya dijauhkan. Mungkin korang rasa, cakap aku ni cakap orang yang tak bertauliah, sebab aku bukan ustazah, tapi itu yang aku tahu.

(Kalau salah tolong betulkan. Aku ni insan yang cetek ilmu)

Haiiii, Dahlah, bawa bertenanglah hati, ni kan bulan puasa ni, jangan diikut marah tu sangat.

BENGANG AKU!

No comments: