SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Thursday, September 3, 2009

Betul Ke Tidak Dia Ni?

Aku ingatkan… Aku dah tak jumpa dengan manusia macam ni dalam hidup aku lepas Cikgu Khairul. Hmmm… Rupa-rupanya, hidup aku ni, memang tak sunyi dengan manusia berperangai macam ni. Tapi tak apalah, sekurang-kurangnya, aku yang nak tidur tadi, dah cergas dan boleh tulis sesuatu kat sini. Sekurang-kurangnya, terusirlah kemalasan aku untuk menulis. Sampai ada masa-masanya, Haida pun cakap aku ni kena badi Cikgu Khairul. Ah, tapi taklah sekejam Cikgu Khairul. Sekadar menghilangkan bosan je.

Abang Hasnol, director tempat aku bekerja ni, kadang-kadang betul, kadang-kadang macam tak betul dia ni. Bukan gila, tapi pelik. Cakapnya kadang-kadang merapu dan menyakitkan hati. Dahlah hari tu sepetang dia ketawakan tajuk majalah TV yang aku cadangkan! Suka hati akulah, nak bagi tajuk apa, itukan rancangan yang aku buat, proposal aku. Itu kalau nak diikutkan geramlah. Kalau ya pun tajuk tu tak sesuai dengan konsep rancangan, tak payahlah nak digelak dan diulang-ulang dari tengahari sampai habis kerja petang. Tolonglah, cadang tajuk yang best! Nak meleleh tahi telinga aku ni. Geram betul aku! Ah, biarkanlah. Malas aku nak lawan cakap dengan dia. Aku tengok, Kak Rosni pun tak pernah menang berlawan cakap dengan dia? Apa lagi aku. Buat diketawakan je. Duduk diam-diam, lagi bagus! Aku ni pun satu juga, kenapalah tak fikir betul-betul? Macam mana boleh letak tajuk “Wasatiah” pada rancangan motivasi remaja dan ibu? Ah, sebenarnya, masa tu aku dah pening kepala, buntu, tak tahu nak letak tajuk apa dalam proposal. Dahlah nak print cepat. Kak Rosni dah tunggu nak binding, Abang Epul pula nak siapkan kerja-kerja akhir untuk proposal tu. Bayangkanlah, 13 proposal dalam masa hampir dua minggu, mana tak pening kepala aku ni. Hari-hari aku perah otak, dah naik kering otak ni. Tiba-tiba, aku teringat satu peristiwa yang berlaku masa kat sekolah dulu, aku pun apa lagi, letak jelah "Wasatiah", dah dia asyik duk sebut je tajuk tu. Macam-macam gayalah dia sebut. Macam iklan pun ada. Tak cukup dengan tu, dia gelak pula.

Baru sekejap ni, perangai dia datang lagi. Dia merapu tentang bayaran untuknya yang dah penat tulis cerita kartun. Katanya, bayaran mestilah setimpal dengan idea yang dah dicurahkan. Abang Epul cakaplah,

“Takkanlah pembeli beli RM500 ribu kau punya bayaran RM150 ribu?”
“Alah, kau tengok kat barat tu, Spiderman (dan entah apa-apa lagi cerita animasi yang dia sebut) berjaya, siapa yang kaya?”
“Alah, kau nak berapa?” Tanya Abang Epul.
“Siapa yang kaya? Standly yang kaya tau. Bukan animator, orang yang buat cerita yang kaya, tau?”
“Eleh, kalau dia kaya, kaya lagi produser,”
“Jadi, kenalah bayar aku setimpal,”
“Setimpal tu berapa?”
“Dua juta,” Jawabnya selamba.
”Kau ingat, James tu dah gila?” James adalah bos aku, produser aku.
“A’ah, gila nak bagi kau?” Sampuk Kak Rosni.

Mungkin kalau orang baca tulisan aku, cerita ni taklah kelakar sangat. Tapi, kalau dengar dia bercakap, kita yang tak tahu apa-apa ni pun boleh tergelak.

No comments: