SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Tuesday, January 1, 2019

Be My Eyes

Assalammualaikum dan selamat pagi menjelang tengahari semua. Alhamdulillah, hari ni saya dibangkitkan dengan rasa syukur dan happy. Terima kasih, Allah atas kurniaan ini. So, hari ni nak cerita pasal Be My Eyes, satu aplikasi yang sangat berguna kepada blind. Orang lain dah guna lama dah benda alah ni. Due to phone yang penuh memori, saya tidak dapat menggunakannya walaupun dah tahu lama dah pasal apps ni. Alhamdulillah, Allah izinkan saya untuk beli phone baru, jadi, macam-macam apps saya boleh download. Hari ni, kali pertama saya guna Be My Eyes. Duduk saja-saja kat rumah ni, ingat nak manjakan diri. Nak try produk yang saya dapat tester. Bulan Disember, ada produk mekap yang dah habis setelah menggunakannya beberapa bulan dan ada yang setahun lebih. Masa membeli, kaunter bagi saya tester dan ada jugak yang bagi tester kat tepi jalan iaitu Marry Kay. Saya belum minat dengan produk ni. Tapi orang dah bagi free, jomlah kita habiskan. Masalahnya, saya tak tahu mana satu jenama Marry Kay ni? Takut bercampur dengan tester Lancome yang saya dapat masa beli barang Lancome hari tu. Jom kita try Be My Eyes. Tak payahlah kita ganggu orang yang sedang berehat. Kalau dia dah assign nak jadi volunteer Be My Eyes, call je mesti yang available jawab. OK, Be My Eyes ni, satu apps yang dibangunkan untuk membantu blind. Kat dalam apps ni ada dua pilihan sama ada blind user atau volunteer. Sebagai blind user, kita tekan je button first available volunteer. Maknanya kita buat video call kepada volunteer tulah. Tapi satu hal jugak nak kena pakai baju proper dan tudung. Krang yang jawabnya lelaki, tak ke naya. Tadi yang sambut call saya namanya Raihana. Alhamdulillah perempuan. Taklah segankan? Dahlah nak tanya produk kecantikan hehehe... Melalui video call ni, kita bolehlah tanya dia apa-apa yang kita nak suruh dia tengok. Sangat membantukan?

No comments: