SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Wednesday, January 23, 2019

Kepantangan Saya

Assalammualaikum semua. Salam sejahtera. Dah lama tak update blog. Saja je nak bagi makcik-makcik bawang kat blog ni berehat sekejap daripada mengata saya. Lain kali, kalau nak mengata, kata depan-depan. Tak payah nak membawang sangatlah. Kalau nak Tanya tentang sesuatu isu yang saya tulis, Tanya je. Tak boleh jumpa, call, whatsapp or macam-macam cara boleh contact saya. Saya tahu, blog ni ramai yang kenal saya yang baca. Takkanlah korang tak tahu nak contact saya kat manakan? OK, dah penat membebel. Meh nak membebel hal lain pulak. Salah satu yang menjadi kepantangan saya ialah, orang duduk dan tak masukkan balik kerusi yang dia duduk bila dia bangun. Saya tengok memang habbit orang Malaysia la macam ni. Bangun dari meja makan tak masukkan balik kerusi, datang jumpa orang pun tinggal kerusi macam tu je. Datang office orang pun nak balik tak sorong balik kerusi ke bawah meja. Memang benda ni remeh. Tapi bagi saya itu adab seseorang. Tak ada disiplin dan protocol kalau buat benda ni. Kat office ni pun, usah kata orang luar, orang-orang office ni pun sama. Majoriti kalau duduk depan saya, lepas tu kerusi bersepah. Hadoi... Kita pulak nak kena kemas bila dia bangun. Bukan berkira, tapi saya dapat baca attitude korang kalau korang buat macam ni. Ni mesti jenis orang yang ala kadar je. Tiada ketelitian. Ada jugak yang saya dah tegur, tapi still buat benda ni. Mungkin lupa kot sebab tak biasa buatkan? Jangan nanti saya membebel sudah. Ada sorang ni, dia cakap, dulu x-executive director marah sangat bila dia duduk dan tak masukkan balik kerusi. Memang patutlah, kau duduk tempat aku pun kau tak boleh masukkan kerusi. Duduk kat kantin pun bangun belah macam tu je. Ini pulak bilik boss besar kau buat macam tu. Padan muka. Katanya boss besar tu pernah panggil dia masuk balik untuk sorong kerusi dia duduk ke bawah meja. Nantilah, jap lagi, saya pun akan buat macam tu. Kau nak menyampah ke, apa ke, nasiblah. Kalau korang tak pernah belajar benda ni sejak kecik, so tua-tua ni korang belajar. Sebenarnya saya tak suka marah-marah, tapi bila sesuatu tak mencapai apa yang saya nak, marahlah. Tempat saya kot. Takkanlah setiap kali korang datang tempat saya, saya nak kemas? Memang simple. Jangan cakap simple kat saya je. Part korang tu pun kalau korang buat pun simple kan? Kalau saya berkira, mana lebih simple, korang bangun simpan balik kerusi bawah meja atau korang bangun dan keluar, saya pulak nak kena bangun dari kerusi saya, berjalan ke depan meja, simpan kerusi korang duduk lepas tu berjalan balik ke tempat saya dan duduk. Mana simple lagi? Saya cukup tak suka benda yang saya dah cakap, nak kena ulang banyak kali. Pleaselah. Lepas tu, saya ni blind. Korang tak simpan kerusi tu, saya berjalan kat situ, saya langgar. Saya ni manusia, sakit bila langgar. Kalau robot tak apalah jugak. OK, selamat membawang kepada mereka yang suka membawang. Saya dah boleh agak dialog apa yang korang nak cakap lepas baca entri ni. Bagilah pahala korang banyak-banyak kat saya.

No comments: