SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Thursday, January 24, 2019

Nak Jadi Jurucakap Saya?

Assalammualaikum dan salam sejahtera. Petang nanti saya ada meeting dengan pihak monorel yang dah lama saya cari. Lima orang katanya nak datang. OK, kita kena baca laporan kemalangan di monorel. Orang lama unit ni tak simpan rekod kemalangan di monorel so saya kena minta dengan welfare department. Yelah, dia oranglah yang uruskan bila berlaku kemalangan. Sebenarnya dah lama saya dapat rekod tu. Cuma, untuk double confirm, saya kena call another NGO untuk confirm sama tak jumlah yang direkodkan. Karang saya rekod lain, dia orang rekod lain. So, saya direct call Executive Director dia. Cuti. Saya call office dia kot-kot ada orang lain yang boleh saya rujuk. Dia minta saya bercakap dengan PA dia. Mestilah saya kena bagi tahu tujuan saya untuk double confirm tu kan? Tak terlintas nak menipu pulak. PA: You nak I hantar En. X ke untuk masuk meeting dengan you? Saya: Tidak untuk masa ni. PA: Kalau En. X masuk, at least, dia boleh tolong you cakap. Cakap? Hati saya bertanya sendiri. Saya: Tak perlu untuk masa ni sebab ini perbincangan our personal. Our office. Amboi, sejak bila pulak saya ni perlu ada jurucakap? Ni memang bidang saya. Dengan menteri pun saya cakap sendiri. Ni pulak dengan wakil monorel. Rasanya tak perlu khidmat jurucakap sebab kami bercakap tentang isu ni sejak bertahun lama. Nak cakap memanglah senang. Semua orang boleh datang dan tonjolkan diri kononnya dialah yang berurusan selama ni dan usahakan sesuatu. Macam kes minggu lepas. Tapi kalau betul uruskan dari awal, kenapa tak cari contact dari awal? Kenapa executive director dia suruh saya yang cari contact monorel? Sebab contact monorel tu susah nak cari kan? So semua orang tak nak susah-susah mencari. Bila dapat contact, semua orang nak datang cakap. Tak payah!

No comments: