SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Tuesday, August 1, 2017

Kampar Majesty Ride, 2017

Assalammualaikum readers, Apa khabar? Terhiburlah hati saya sikit hari ni sebab dapat students yang best. Guess Service Class, lima Negara, Malaysia, Indonesia, Thailand, India dan Australia. 18 Orang semuanya. Apa yang pasti, hati saya rasa seronok bila nak ke Air Asia. Tak tahu kenapa. Walaupun saya masih dalam mood dukacita, mood nak jaga badan dan penampilan tu masih ada. Waktu untuk makan suka-suka dah tamat setelah tamatnya bulan puasa dan hari raya. Makan mula perlu dijaga dengan ketat meskipun ramai yang tegur saya kurus. Exercise perlu dipergiatkan. Supaya apa yang saya ada sekarang dapat dikekalkan. So, saya masih lagi mengekalkan cycling dan swimming saya. Cuma kelas swimming ni tak dapat attend lagi sebab asyik sibuk je hujung minggu. Yang hari kerja tu kena tengok dulu sama ada saya dapat tak nak slot masuk. So kita mula dengan cycling dulu. Sabtu lepas, kami cyclist amator ni berangkatlah ke Kampar Perak untuk menyertai Kampar Majesty Ride 2017. Naiklah kita ETS. Excited +berdebar sebab ini kali pertama saya nak join event besar macam ni. Ratusan cyclist dari seluruh Negara sertai event ni. Fun ride je pun, tu pun nak berdebar. Breakfast jam 5.30 pagi Ahad. Amboi, tak mengagak nak breakfast pun. Kan elok tulis sahur je. Alhamdulillah, tak ada masalah bagi saya sebab saya biasa bangun jam 4.00 pagi. Dapat jersi biasa je, bukan cycling gercy. Susahlah nak bawa barang. Tak ada poket. Tight saya memang tak ada poket. Running fit, mana nak ada poket. Mujurlah Kak Intan berbesar hati bagi saya pinjam bekas handset kalis air yang boleh gantung kat leher. Boleh bawa handset. Pinjam, lepas tu terus jadi hak milik saya. Terima kasih, Kak Intan. Pagi Ahad, memang gigih kami bangun awal pagi. 6.00 pagi baru saya pergi sarapan. Event mula jam 7.00, tak yahlah nak 5.30 pagi sangat. Tak selera nak makan. Nak cycle kan, kena alas perut jugak. Saya cuma ambil seciput kue tiow, sekeping hash brown, fish ball dan beberapa hirisan buah serta jus oren. Oh ya, kami menginap di Grand Kampar Hotel. Hotel paling besar di Kampar. Penat bawa swimming suit, tapi ramai orang dekat pool, tak jadi nak swimming. 7.00 Pagi opening ceremony. Biasalah, ada ucapan perasmian dan safety briefing. Kami pengguna tandem bike ni diletakkan di hadapan sekali. Actually my capten ni Malay lady Volunteer. Tapi emergency, dia kena balik KL, tak jadi join ride tu. So change to Jenny, Chinese lady. She is cyclist but never ride tandem. Actually, first they give me a volunteer, I know that Malay lady ability. She is not a strong and fit. May be because of not enough training and fitness. Kenapa tukar channel pulak tulisan saya ni? Mungkin sebab baru habis Air Asia kot, channel bahasa tak betul lagi. Tak apalah, kita campur-campur K, I need to improve my English language. But, I tak kisah. Rider yang baik, adalah rider yang boleh dipasangkan dengan sesiapapun. Saya dah agak benda ni akan berlaku sebab person yang in charge ni dah beberapa kali try to give me this type of capten dengan alas an, I'm a power rider. Power part mana pun saya tak tahu. Saya biasa-biasa je sebenarnya. OK, saya sambut cabaran ni. Stocker yang baik adalah stocker yang akan membantu captennya untuk terus maju ke hadapan walau pun saya tahu, saya akan di belakang. Masa nilah kekuatan kita teruji. Masa nilah, kita akan tahu sejauh mana kemampuan kita. Kalau asyik dipadankan dengan strong capten je, kita pun tak tahu kita ni betul-betul kuat ke tak. You can do it Tinta, before this you pernah jadi stocker kepada capten yang selalu di belakang bila ride. Bila ride dengan saya, saya boleh push dia ke depan dan kami tidak di belakang dan kami boleh je overtake orang lain dan berada di hadapan sekali. Apabila kita diberi kelebihan, tolonglah orang lain Tinta. Jangan memilih. Ini suatu cabaran. OK, I'm ready to be your stocker and will do my best to push you infront. But, unfortunately, that lady terpaksa balik cause of emergency. So, tak dapatlah saya membuktikan kepada diri saya yang saya boleh push her go with out stop dengan teknik-teknik yang saya ada. Tapi saya terus diuji dengan Jenny. Cuma tak berapa teruji sebab Jenny ni selalu ride on her solo bike. Cuma she has no confident with tandem bike. Ada pulak suruh saya dulu yang go on bike. for the first time, OK I follow je. After that, I ask her to go on bike first. Masa test ride dan mula-mula ride tu, saya pun takut sebab bila nak mula ride, tandem jadi macam ular kena palu. senget-benget macam nak tumbang. Mujurlah saya ni kaki boleh tahan tandem tu. And she also afraid to pecut dan menyelit di celah-celah banyak basikal bila nak ke depan. Ada waktunya dia kata, saya terlalu kuat sampai dia terlepas pedal. Diapun macam kurang stamina to move forward dalam waktu yang lama dan kuat. So, memang certain time, I have to push her. Memang rasa berat sikit, sebab tenaga kita yang banyak digunakan. Tapi tak apa, saya suka sebab at least, saya dapat ajar orang. Tapi dia tak berapa faham dengan teknik kayuhan saya. So, tenaga banyak membazir masa climb the hill. Dia tak faham teknik luncuran saya. Tak apalah, lagi pun saya nak kurangkan berat badan. Biarlah saya yang kerja lebih. Dan dia jugak takut untuk turun bukit dengan laju. So tak dapatlah saya nikmati roller coaster macam yang selalu along, my favourite capten buat. Tak apalah. Sesekali kita support orang, apa salahnya. Kadang-kadang saya rasa kayuhan saya berat sebab dia tak larat nak kayuh terutamanya masa naik bukit. Saya tak kisah sebab saya kena kerja keras untuk dapatkan stamina saya balik dan inilah exercise pertama saya lepas raya. Biar saya kena kaw, kaw, baru padan dengan makanan yang saya dah baham. Kadang-kadang, saya pulak yang bagi arahan kat dia suruh naik or turunkan geer supaya sesuai dengan keadaan kayuhan dan bentuk muka bumi. Cewah. Apapun saya happy, sebab dapat habiskan 68 KM ride seperti yang ditetapkan penganjur. Dan kami bukan di group paling belakang. Mula-mula kat group depan. Tapi si Jenny ni part time photographer, bila tiba kat tempat view cantik, berhenti selfi dah berhenti, ramailah cyclist lain ambil peluang untuk overtake kami. Dah bila nak kejar, some times, I have to slow down sebab Jenny tak dapat ikut rentak kayuhan saya. Tak apa, saya OK je. Mana tahu kalau suatu hari nanti Jenny akan menjadi capten yang kuat dan masa tu, pasti ramai yang nak jadi stocker dia. Macam along. Mula-mula saya dapat along dulu, atau nama sebenarnya Khoiri, dia bukan capten yang kuat walau pun lelaki. Dia kurang stamina dan tak berapa kuat. Lama-kelamaan, dia jadi kuat dan sangat faham dengan teknik kayuhan saya. Sebab tu kami sentiasa dapat meluncur ke hadapan. Tambah along rajin usaha, pergi gym. Barulah lepas tu ramai yang nak naik dengan Along. Oooo... Pandai korang eh, masa lemah dulu tak nak, bila dah kuat semuanya nak hehehe... Tak apa, saya akan latih lagi capten untuk jadi macam mana yang saya nak. Tapi jarang sebenarnya saya dipasangkan dengan perempuan ni. Capten saya kebanyakannya lelaki. Jenny ni capten perempuan ketiga yang bawa saya sepanjang dua tahun saya aktif cycling. I enjoy this event. Memang best ride ramai-ramai macam ni. Confirm I akan join lagi event macam ni. So, bertambahlah koleksi medal cantik saya. Cantik tak medal Kampar Majesty Ride 2017 ni?

Korang yang baca ni, kalau nak join ride as a stocker or capten, just contact me OK. Kalau nak jadi captain, try dengan saya dulu. Saya akan berikan pengalaman jadi captain tandem kepada anda, insya-Allah. Just live your comment here.

No comments: