SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Friday, July 28, 2017

I'm Not Siti Nurhaliza

Saya rasa tak ada mood nak buat kerja hari ni. Tapi saya kena buat report. Saya kena lawan perasaan saya demi kerjaya saya. Tapi tak tahu kenapa pagi ni saya rasa lemah, rasa lara, rasa dukacita. Saya kena bangkit, saya kena buktikan kepada mereka yang saya adalah some body. Biarlah sekarang semua orang menolak saya, membuang saya dan meminggirkan saya. Insya-Allah, dengan izin Allah yang menciptakan saya, saya akan berusaha dan buktikan kepada mereka yang saya bukanlah selemah atau boleh dibuang begitu saja. Untuk ubati kelukaan saya at least untuk dapatkan semangat buat kerja hari ni, saya nak bercerita tentang gelagat satu kelas cabin crew yang saya ajar awal tahun lalu. Masa tu, assistant saya belum bertukar. Seperti biasa, kelas saya akan dimulakan dengan pembelajaran tiori dan diikuti demostrasi sebelum sesi praktikal dijalankan. Kelas hari tu memang happening. Memang dari awal, saya asyik terkena je dengan dia orang. Saya: OK now, I need someone to be with me, to do a demo. Please come forward. any body. Macam biasalah, dia orang akan malu-malu nak keluar dan sebut nama kawan, tunjuk sana sini. Sorang pramugara tampil. Saya: OK come nearer. Tapi dia malu-malu untuk dekat dengan saya. Dah kenapa mamat ni? Saya just nak demo je. Bukan nak buat apa pun. Kelas makin gamat mengusik apabila tengok kawan dia malu. Saya: Why are you so shy? Come. I'm your instructor. I'm not Siti Nurhaliza. No need to shy. Pramugara: Tapi cantik. Ya Allah mamat ni. apa ke halnya? Saya bukanlah cantik mana pun. Dan saya tertanya sendiri, kalau jumpa orang yang cantik atau hensem tu kita akan jadi malu ke? Korang macam mana?

No comments: