SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Wednesday, August 9, 2017

First Time

Assalammualaikum semua, Busy ke tu? Meh la kita sembang jap. Hehehe sembang satu hala je kan? Saya je yang bercakap. Kalau korang nak cakap jugak, tinggalkan komen ya. Sekarang ni, saya rasa masa bergerak pantas dan sangat mencemburui saya. Saya rasa tak cukup kaki, tangan dan nafas. Rasa penat in advance kalau fikir fasal kerja. Apa nak kena buat, apa nak kena hantar. Dateline dah dekat. Mujurlah ada satu workshop yang saya dijemput untuk jadi panel forum ditangguhkan ke September. Kena buat homework jugak tu bila nak cakap fasal accessibility. In English pulak tu. Mampos!!! Korang tahu tak, tak lama lagi office saya akan organize satu carnival sukan. Semestinya under Sport and Recreation. Dan tambah semestinya under saya. Tahun 2013 dulu saya tak kisah sangat walaupun banyak kerja. Sebab, boss saya jadi chairman secretariat. Saya just buat je apa yang dia arahkan. Sibuk pun tak ada apa sangat. Sebab ikut je. Buat je apa yang patut. Apa-apa, boss fikir dan boss jawab dan bertanggungjawab atas sebarang keputusan yang dibuat. Hmmm... Karnival kali ni, sangat berbeza bagi saya. Ya, saya masih lagi jadi setiausaha bagi main committee. Kerja setiausaha tu biasalah. Sinonim dah bagi saya. Even kalau diberi pilihan, saya lebih sanggup jadi secretary than become a chairman. Banyak fikir ooo... Tapi as all of you know, my boss is going out of service by end of this year. My boss ni beza sikit dengan boss-boss yang lain yang ada kat office ni. Boss lain, semuanya tak nak ajar staff dia lebih-lebih lagi untuk ganti tempat dia. Bimbang orang overtake dorang. But my boss, he wants us to be like him or better than him. So, he push me to be infromt or up. Siap ajar lagi macam mana nak jadi boss. But, my boss ni boss yang lembut and soft spoken. Sekali sindir huuuuhhh... Meresap ke dasar hati paling dalam. Tapi kita boleh argue dia. Boleh gaduh pun. Then boleh baik balik sekejap je tanpa dendam. Ada masanya jadi kawan dan ada masanya, jadi abah kita. In this event, awal-awal lagi dalam meeting main committee, dia propose to committee to put me as a secretariat's chairman beyond my thought. Tuhan, whats going to happen to me and the event? Hari tu, masa first meeting, saya tak rasa macam jadi ketua, sebab boss tolong. Dia ajar saya apa nak cakap. But, for today's meeting... Early morning he called me to enter his room. I guessed, he wants to ask me what I'm going to talk today in the meeting. Sesungguhnya, saya memang tak tahu apa nak cakap selain daripada follow the first minute. But he wants me to talk more. Apa lagi nak cakap? Saya tak pandai. Kata-kata tu cuma bergema dalam hati je untuk saya dengar sendiri. Kalau korang pernah tengok cerita Cinderella yang Haliza Misbun dan Ahmad Idaham lakonkan dulu, macam tulah keadaan saya pagi tadi. Tulah, siapa suruh tak fikir beberapa hari sebelum. I take it easy. Rupanya tak semudah itu untuk jadi seorang ketua yang dihormati. Bukan nak orang hormat, tapi as a leader, baru saya sedar, kita kena ada karisma, kena ada kredibiliti. Baru anak buah boleh berjalan betul. As I told, saya jadi macam Nurul dalam cerita Cinderella tu dalam sin mula-mula dia ambil alih pentadbiran syarikat. Tak tahu apa nak cakap. Tak tahu nak fikir apa. My boss was like lawyer yang bagi nasihat kat Nurul masa tu. Cuma saya tak duduk atas kerusi eksekutif dan pusing-pusing kerusi macam Nurul buat. Betapa bodohnya saya. Saya rasa kerdil masa tu. Saya rasa malu pada boss. Saya orang harapan dia, tapi saya macam tak dapat tunjukkan yang terbaik depan dia. Mesti boss kata saya lemah dan pentadbiran saya teruk. Boss: You nak bincang apa hari ni? Saya: Ikut minit la. Boss: Selain dari tu? Saya: Tak tahu. Boss: You kena bincang other matters jugak. Saya terdiam. Otak berputar ligat. Tapi susah pulak nak cerna maklumat. Saya diam. Boss hanya tunggu jawapan saya. Saya tengok, boss tak berusaha untuk bantu saya hari ni. Hari ni, dia betul-betul nak jawapan dari saya. Dia tak nak jawab soalan dia sendiri. Saya paksa diri untuk bercakap agar tidak terlalu dungu di depannya. Saya tahu, dia nak saya jadi bijak macam dia. Tapi saya tak boleh. Saya seakan menghampakan dia. Saya mula bercakap sedikit demi sedikit dengan tiada keyakinan diri. Saya rasa apa yang saya cakap, menunjukkan kebodohan saya. Tapi boss tak marah. Dia sabar je dengan pertuturan saya. Lepas tu dia Tanya lagi: Boss: What else? Aduh, bila dia Tanya what else tu, saya tahu he not satisfied with my answer. Boss: You have to think and write your notes. Allah yang Maha Penyayang dan Maha Penolong sekonyong-konyong memberi jalan. Terlintas dek fikiran saya untuk melihat semula minit mesyuarat tiga tahun lalu. Mungkin dari sana saya ada banyak benda nak cakap. Kali ni saya rasa duduk dalam bilik boss terasa panas dan lama. Sebab dia cuma bagi soalan dan tunggu jawapan saya. Dia macam tak tolong fikirpun untuk saya. Dia seolah memaksa saya untuk jadi bijak dan untuk berfikir. Tiba-tiba, telefon bimbit boss berdering. Saya menarik nafas lega. Itu tandanya, saya boleh keluar dari bilik ni sekaligus terlepas dari soalan dia. Boss jawab telefon tapi sempat cakap "You think,". Semoga boss tak rasa menyesal pilih saya sebagai ganti dia dalam department ni. Saya terus keluar dan mencari minit mesyuarat tiga... eh sebenarnya empat tahun lalu. Last carnival was 2013. Alhamdulillah, selepas membaca minit, saya mula confident dan tahu apa nak cakap. Boss, Insya-Allah, dalam meeting kali ni, saya akan buat boss rasa bangga dengan saya. Sebab saya takkan cakap benda-benda bodoh dah. Sekarang saya tahu arah tujuan saya dan ke mana nak saya halakan jentera pekerja saya yang semuanya pandai bekerja ni. Paling penting, saya lebih yakin nak bercakap dengan boss dalam meeting yang akan jadi komiti saya sebagai ketua teknikal. Barulah lega. Boss, saya akan berubah daripada jadi Nurul dalam Cinderella menjadi sekurang-kurangnya seperti Lady Boss. Hehehe berangan. Saya nak semua orang yakin untuk berada di bawah komiti saya. Sekretariat ni amat penting sebab secretariat yang banyak buat kerja. Dan sayalah yang akan memutuskan banyak perkara. Semestinya boss sentiasa ada bersama saya untuk menasihati saya pada setiap keputusan yang saya ambil. Maka mesyuarat pun berjalan dengan saya mempengerusikannya. Dan saya dah siap ada tugasan untuk semua komiti. Kekok jugak bila jadi pengerusi mesyuarat depan boss dan depan kawan-kawan yang biasa dengan saya seperti Kak Sha, Kak Sariha, Yon dan Atikah. Alhamdulillah mereka memberi kerjasama yang baik. Masing-masing faham apa saya nak. Siap ambil note. Mungkin saya ni cakap semua awal-awal. Sebab, biar dia orang tahu apa yang dorang kena buat awal lagi. So, dorang tahu how to manage their time to fix with my dateline. Saya tak nak cakap satu-satu. Bila habis satu kerja cakap lain pulak. Nanti ada yang lupa. Biarlah apa dorang nak buat pun. Yang penting kerja siap. Kalau buntu datang jumpa saya. Seronok bila mereka pun bertanya apa yang kita nak. Yon, senier staff paling banyak Tanya. Saya suka at least kita tahu, dia menghormati siapa saja as a chairman. Kelakarlah boss saya tu, saya bagi kerja dekat Yon, dia kata, dia akan work with Yon certain benda. Siap rancang nak pergi discuss that maters with that person and so on. Yang kelakar Yon cakap, bila dorang nak pergi discuss, ajak saya lagi baik sebab saya tahu macam mana nak cakap dengan that person. Bestnya rasa kerja macam ni. Alhamdulillah. Sedar tak sedar,, dekat dua jam jugak saya chair the meeting. Terima kasih boss sebab tolong ingatkan apa yang saya lupa tadi. Dan tolong explain to others for certain thing what I want. Terima kasih semua. Issshhhppp... Setiausaha saya, Kak Sha, tengah tekun buat minit mesyuarat tu. Bagusnya dia. Meeting pagi, petang terus buat minit. Nanti dia kata, dia nak bagi saya semak dan betulkan mana yang patut. OK lah. Nak sambung buat annual report. First time jugak buat report in English. My god! Hidup saya ni banyak perubahan lately ni.

No comments: