SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Friday, May 12, 2017

Sudah Terlambat

Assalammualaikum readers, Hari ni saya rasa tak ada semangat. Rasa sedih. Rasa sayu. Tambah dengan senggugut. Tadi dia call. Nak ajak makan. Sebenarnya saya malas nak terlibat lagi dalam hidup dia. Bimbang perasaan yang dah mati ni hidup balik. Dia kan suami orang. Akhir perbualan, dia cakap, "Saya masih sayangkan awak," Cukuplah. Kalau dulu mungkin saya akan terbuai. Tapi sekarang tidak. Perasaan saya dah tak ada buat dia. Saya tak nak lagi dipermainkan. Dan saya balas: "Kenangan yang lama-lama tu sudahlah. Awak kena terima takdir. Awak tu suami orang. Belajarlah terima orang baru. Orang yang ada dengan awak sekarang," "Saya tak boleh." "Awak kena cuba," Tegas saya. "Dah cuba. Tapi tak boleh," "Memanglah tak boleh kalau awak asyik tak balik je. Cuba layan dia baik-baik. Lama-lama boleh. Cuba layan dia macam awak layan saya," "Saya dah cuba. Tapi memang tak boleh. Itu perasaan saya," "Itu keputusan yang awak buat dulu. Belajar untuk bertanggungjawab atas keputusan sendiri. Dia isteri awak. Saya faham perasaan perempuan yang mencintai. Jangan sia-siakan dia. Saya dah redah dengan apa yang berlaku. Saya tak pernah kesal," Jawab saya enggan mengalah. "Keputusan saya tu kesalahan saya." "Belajar terima takdir Allah. Ada hikmahnya kenapa Allah buat macam ni. Yakinlah, ini yang terbaik buat kita. Kita kawan je," "Awak pernah hadir dalam hidup saya dan saya pernah hadir dalam hidup awak. Saya..." Bla... Bla... Bla... Ya Allah, tolonglah selamatkan saya dari semua ni. Tolonglah Allah, tolonglah jaga hati saya. Jangan izinkan sesiapapun sakitkan hati saya lagi Allah. Saya letih, saya sakit. Cukuplah Allah, jangan uji saya dengan semua ni lagi. Ya Allah, tak adakah orang yang benar-benar ikhlas untuk saya? Mencintai saya? Kenapa saya mesti lalui benda ni berulang kali? Saya selalu ikhlas dengan cinta saya, kasih sayang saya terhadap orang. Tapi kenapa tidak orang terhadap saya? Kenapa saya sering dipertemukan dengan orang yang akhirnya mempermainkan saya? Ya Allah, tolong saya Ya Allah. Saya perlukan orang untuk bercakap. Kak Timah...

No comments: