SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, May 21, 2017

Sesuatu Yang Tak Disangka Menjadi Pertikaian

Assalammualaikum readers, Jarang update blog sebab sibuk sikit kebelakangan ni. Hari ni saya nak bercerita tentang saya jugak. Blog ni, saya jadikan sebagai diari harian saya. Sebab tulah cerita fasal saya je. Kalau tak suka, anda boleh memilih untuk tidak mengunjungi blog ni. Tak ada apa yang penting pun di sini melainkan kenangan-kenangan saya, perasaan saya dan semuanya tentang saya. Baiklah. Allah sentiasa menguji kita yang bernama manusia. Begitu juga dengan saya yang tak terkecuali daripada diuji. Saya naik pangkat dah nak masuk setahun dah bulan depan. Tapi gaji belum naik lagi. Be positive Tinta, Allah nak uji sejauh mana kesabaran dan kesyukuran saya padaNya. Alhamdulillah, saya masih boleh berbelanja seperti biasa. Adakalanya, saya rasa duit saya banyak dan berlebih. Tapi gaji sama je macam sebelum ni. Mungkin Allah kesiankan saya makanya Allah cukupkan rezeki saya dengan memberi saya rasa cukup malah lebih. Padahal, gaji bukan besar pun. April lalu, saya mendapat khabar angin yang gaji saya dinaikkan sekian amount. Alhamdulillah saya bersyukur. Allah itu Maha Baik. Entah di mana silapnya, sampai sekarang gaji saya belum naik. Allah uji. Sabar Tinta. Mungkin lepas ni kau akan merasa manisnya dari ujian ini. Nak kata frust sangat tu taklah. Sebab saya rasa duit saya masih cukup meskipun kalau dikira rasa macam tak cukup. Tapi belanja punya belanja cukup. Walaupun sibuk membeli Lancome. Awal bulan hari tu, saya kan jadi pengacara majlis. Tanpa bayaran. Tapi Allah bagi kegembiraan pada saya dari event tu. Ianya lebih bermaknakan? Yakinlah, itu yang terbaik buatmu Tinta. Nanti saya akan ceritakan dalam entri lain tentang event tu. Angin membawa khabar, apa yang berlaku pada saya dalam majlis tu jadi pertikaian untuk gaji saya. Dengarnya, dari amount sekian, ada orang yang fight untuk gaji saya dinaikkan lagi sebab, katanya, saya merupakan sesuatu yang penting dalam imej office saya. Ya Allah, saya tak pernah fikir macam tu. Tapi ada orang yang menilai saya sampai ke tahap tu? Ya Allah, Engkau menunjukkan kebesaranMu padaku yang kerdil lagi hina ini. Saya tak buat apapun yang lebih Allah, sekadar cuba buat yang terbaik atas apa yang diarahkan dan dalam lingkungan bidang tugas saya. Benarlah janjiMu, ada bahagia sesudah derita, ada manis dalam pahit. Dan kini Kau sedang menunjukkan kekuasaan dan kebijaksanaanMu mengatur hidupku. Tak sangka ada orang yang sudi fight lagi untuk gaji saya. Ya Allah, sebagaimana ikhlas dan baiknya orang terhadap saya, berilah jua keikhlasan dan kebaikan dalam hati saya buat orang. Dan dengar khabarnya amount sekian dipersetujui untuk dinaikkan kepada amount baru. Walaupun tak seperti diminta oleh orang-orang berkenaan, amount baru ni banyak bagi saya memandangkan office ni susah nak bagi staff. Gaji saya jika benar begitu pun taklah sebesar manapun jika dibandingkan dengan orang lain yang bekerja di tempat lain. Tapi sekurang-kurangnya, insya-Allah, dapatlah saya buat apa yang saya nak. Terima kasih Allah. Semoga amount yang telah dipersetujui tidak dikurangkan. Saya inginkannya.

2 comments:

qasehqasrina said...

Akak pernah katakan, kerja la dengan penuh kesungguhan dan ringan tulang.. Insyaallah ada orang nampak kerja kuat kita... Akan datang harinya kita rasa berbaloi.

TINTA EMAS said...

Maaf lambat balas. Sebab saya suka balas dengan laptop dan PC. Nak publish komen kat phone pun mudah.

Terima kasih, kak. Saya pegang kata-kata akak tu sampai saat ni. Setiap kali saya rasa down bila orang tak Nampak kerja saya, pasti terngiang-ngiang kata-kata akak tu di telinga dan ia membuatkan saya bersemangat semula untuk bekerja sepenuh hati.