SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, May 21, 2017

Siapa Bagi Dia Eksekutif?

Dalam orang suka kat kita, pasti ada yang bencikan kita. Yang iri pada kita dan yang dengki akan kita. Begitu juga dengan saya. Ada je orang yang tak puas hati dengan saya. Tak apalah, dah lumrah macam tu kan. Dah hampir setahun dah saya naik pangkat. Tapi ada pulak yang mempersoalkan. Yang pelik tu, boss HR sendiri yang mempertikaikannya. Pelik kan? Dia buat kerja ke tak ni sampai staff dah naik pangkat beberapa bulan pun tak tahu? Ke saja buat-buat tak tahu? Suatu hari, saya berbincang dengan sorang kakak ni di mejanya. Dia ni bekas HR. Tiba-tiba telefon di mejanya berdering. Dari nada yang kedengaran, saya tahu tu panggilan dari dalam. Saya tak tahu apa butir percakapan dari sebelah sana. Cuma, saya dengar jawapan dari kakak ni. Kakak: Memang dia exec. Surat yang officer tu kan dia tak sign. Lepas tu kan masuk meeting ExCo balik. Lepas tu keluar surat baru as a exect. Siapa bagi tu saya tak tahulah. Puan yang arahkan saya suruh keluarkan surat sebagai exec. Saya kan bagi puan draf surat tu. Puan kata OK, saya bagilah kat dia. Siapa bagi saya tak tahu. Tapi puan yang arahkan saya suruh bagi surat dan jawatan tu kat dia. Salinan surat tu pun ada kat HR. Demi mendengarkan executive dan officer tu, saya dapat agak. Mereka sedang bercakap tentang saya. Dah kenapa pulak ni? Ada masalah ke dengan jawatan baru saya? Semuanya kan dah selesai. Saya: Siapa tu, kak? Tanya saya setelah kakak tersebut meletak gagang telefon. Kakak: Puan ... Saya: Dia tanya fasal saya kan? Kakak: Mana kau tahu? Saya: Alah, kalau dah cakap fasal tak sign surat officer tu, sayalah, siapa lagi? Kakak: Ha'ah, dia tanya siapa bagi kau eksekutif. Manalah aku tahu. Kau yang suruh aku draf surat tu. Bagi kau semak, takkan kau tak baca jawatan yang aku tulis dalam tu. Dah berbulan kot kau pegang jawatan tu. Baru sekarang nak tanya? Takkan kau HR kau tak tahu pasal staff kau? Habis kau buat apa selama ni? Bila kau tak suka orang tu, kau nak turunkan jawatan dia balik ke? Patutnya staff yang tanya kau soalan tu, ni dia pulak yang tanya kita soalan tu. Dia ingat aku ada kuasa ke nak bagi orang jawatan suka-suka hati? Sakitlah hati aku ni dapat boss macam ni. Panjang bebelan kakak tu lepaskan perasaan. Saya: Peliklah dia tu. Kenapa tiba-tiba persoalkan pulak? Selama ni tak tanya pun. Kakak: Entah mimpi apa entah tiba-tiba tanya. Saya: Oooo... Mungkin dia tengok kat memo saya hantar kat dia pagi ni kot. Tengok rasa tak puas hatilah. Sebab tu tanya akak. Dia tak suka kot orang naik pangkat. Habis orang ni nak duduk tahap tu je dari masuk kerja sampai pencen? Dia boleh pulak naik pangkat, naik gaji. Sabar jelah dengan orang yang hati busuk macam ni. Depan bukan main baik. Belakang... Jangan sibuk nak dengki kat orang. Buat kerja awak tu elok-elok sebelum orang menyampah kat awak. Lebih teruk kalau pihak atasan yang menyampah kat awak. Nahas awak nanti. Ya Allah, berilah petunjuk pada hambaMu yang satu ni.

No comments: