SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Monday, March 19, 2012

Kesayuan Dinihari

Tatkala mataku buka, menjalar sayu syahdu ke seluruh saraf nadiku, memaksa air hangat tumpah di pipi. Terdengar gema alunan suci dari surau berhampiran, menyemarakkan rasa pilu ke seluruh hati. Entah apa yang mengusik aku tak tahu. Entah apa yang mengganggu jua tidakku tahu.

Sekonyong-konyong hati dibawa angin Subuh terbang ke kampung halaman. Menjengah abah, mama dan acik. Mungkinkah mimpi itu menggamit aku pulang ke masa-masa silamku? Rasa ini seperti pernahku alami ketika abah memutar roda mobilnya berangkat meninggalkan aku di tanah Johor sejarah gemilang 20 tahun lalu. Makin aku kembara meneroka kembali masa itu, seduku makin mengamuk, menggila menuntut hinjut pada bahu lemah yang merangkak pulih dari demam semalam. Aku rindu! Rindu pada mama dan abah, pada acik, pada rumah, pada kucing-kucing yang bergeser manja, pada kesejukan pagi Tanah Serendah Sekebun Bunga. Rindu!!! Ingin saja aku laungkan pada angin, pada kota, pada hutan batu tegak terpacak, pada kenderaan yang bertali-arus tidak pernah reti diam! Pada insan-insan kota yang tidak tahu malam siangnya! Kamu semua boleh tak diam??? Diam seperti mana heningnya pagi di Tanah Serendah Sekebun Bunga!!!! Dengar sini!!! Aku mahu kalian tahu!!! Bahawa ketika ini aku amat rindukan abah dan mamaku!!! Jeritan itu hanya bergema dalam benak jiwaku yang sarat dengan hiba sambil tangan menggosok lemah baju kerjaku. Pada siapa? Pada siapa harusku luahkan rasa ini? Dinihari begini tiada teman boleh dibuat bicara. Tiada teman bisa mendengar luah hatiku. Dalam rumah hinggap yang sekangkang kera besarnya, aku menangis sendiri merindui abah dan mamaku.

No comments: