SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Friday, March 9, 2012

Kelas Berjalan 2

PAGI-PAGI

Tinta: Disa, ajarlah aku jalan.
Disa: OK, jalan, aku tengok.
Tinta: Jalan macam mana? Jalan aku ke?
Disa: Yelah. Aku nak tengok kau jalan macam mana.

Aku jalan. Disa gelak.

Disa: OK, sekarang ni kau langkah, letak kaki kanan kau ni depan kaki kiri kau.

Aku menurut perintah.

Disa: Ha, macam tulah. Kau kena buat selalu. Baru natural. Nah, kau ambil buku ni, letak atas kepala kau.
Tinta: Hei, merepeklah kau ni.
Disa: Ya Allah betul. Macam nilah model-model belajar jalan.
Tinta: Aku bukan nak jadi model. Nak belajar jalan elok je.
Disa: Kau nak jalan elok, mestilah belajar macam model tu, itulah step yang betul. Buat sekarang.

Buku berkulit tebal ku ambil dan ku letakkan atas kepala.

Disa: Jalan macam aku ajar tadi tapi jangan bagi buku tu jatuh.

Aku cuba berjalan. Tapi malu!!!

Disa: Cepatlah. Yang kau gelak tu kenapa? Betul-betul.
Tinta: Kau saja nak kenakan aku.
Disa: Betullah, memang orang belajar jalan guna buku nak tegakkan badan supaya lurus. Kan nak peragakan baju.
Tinta: Aku bukan nak jadi model!
Disa: Memanglah. Kau kena buat macam tu baru jalan kau elok.

Beberapa ketika, Jothy datang. Jothy turut sama mengajarku berjalan.

Jothy: Kaki sebelah you langkah. Letak depan kaki kiri you.

Aku buat sepertimana yang diajar sambil diperhatikan oleh Disa dan Jothy.

Jothy: Ha, macam tu. Lepas tu, you kena ayunkan belakang you. Baru nampak relax. Lepas tu you letak buku tebal atas kepala you. Baru you boleh jalan dengan elok.
Disa: Ha, tulah. Orang cakap tak percaya.
Tinta: Betul ke Jothy?
Jothy: Betul.
Tinta: Biar saya try.

Aku ambil buku dan letak atas kepala.

Jothy: Ha, macam tu. Practice. Macam tulah model berlatih.
Tinta: Tapi saya bukan nak jadi model.
Jothy: Ye, tapi you kena buat macam tu.

Jothy berlalu.

Tinta: Macam mana kau tahu kalau nak belajar jalan macam tu?
Disa: Sebab aku suka tengok American Next Top Model. Memang dia orang belajar jalan macam tu.

Oh, baru aku faham. Kritikan dia orang memang membina. Bukan sekadar mengkritik tapi turut mengajar. Siap buka dekat phone lagi rancangan Next Top Model supaya aku dengar. Hahaha kelakarkan? Tak salah kalau kita nak perbaiki diri :) bukan bawa mudaratpun.

No comments: