SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Monday, July 6, 2015

Allah Itu Satu

Soal jawab ni berlaku masa saya kanak-kanak. Kalau tak silap masa tu, umur saya dalam tujuh atau lapan tahun. Dalam banyak adik-beradik, sayalah yang paling banyak tanya hehehe. Siapa lagi yang melayan saya kalau bukan abah. Entah dari mana datangnya soalan ni. Sayapun tanya abah. Tinta: Bahh, mana datangnya manusia ramai-ramai ni, bah? Abah: Manusia kan membiak. Beranak-beranak, jadilah ramai. Tinta: Asal-asal dulu, manusia ni datang dari mana? Abah: Dari tanah. Tinta: Tanah? Lepas tu? Abah: Tuhan jadikan Nabi Adam dengan Siti Hawa dengan tanah. Tinta: Lepas tu? Abah: Nabi Adam kahwin dengan Siti Hawa. Dapatlah anak. Beranak-beranak sampailah dapat kita. Tinta: Orang ramai-ramai ni semuanya anak Nabi Adam ke, bah? Abah: yelah. Tinta: Adik-beradik ke kita semua? Abah: saudara-maralah. Tinta: Siapa buat kita ni? (Saya masih tak puas hati) Abah: Tuhanlah buat. Tinta: Siapa buat Tuhan, bah? (Abah terdiam. Mungkin mencari kata-kata yang sesuai untuk fahamkan saya. Mungkin juga terkejut dengan soalan saya yang tak disangka tu) Abah: Mana ada orang buat Tuhan. Tinta: Tak ada orang buat? Macam mana Tuhan boleh ada? Abah: Tuhan tu satu. Dia tak beranak, dan tak ada orang beranakkan Dia. Tinta: Habis tu, macam mana Dia boleh ada? (Saya pelik) Abah: Dia dah ada. Tak ada siapa buat. Dialah mula-mula ada. Sebelum dunia ada, Dia dah ada. Dia yang buat dunia, langit, bumi dan semua benda. Tinta: Tapi kereta orang buat. Abah: Tuhan bagi ilham, baru manusia boleh buat. Tinta: Tuhan tu kat mana? Abah: Tuhan ada kat mana-mana. Nanti bila besar, Along tahulah. Bila saya teringatkan hal tu, saya tertanya sendiri, macam mana saya boleh tanya soalan tu pada abah. Mesti abah berhati-hati menjawab supaya saya faham.

No comments: