SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Monday, July 20, 2015

Cacatkah Wajah Saya? :(

Hahaha dah kemaruk nak update blog pulak. Tulisan kali ni bukanlah untuk bermegah atau riak. Sekadar luahan perasaan yang membuatkan saya takut beberapa tahun lamanya. Kepada mereka yang tidak sukakan saya, mohon jangan baca entri ni. Nanti jadi isu pulak macam beberapa entri yang saya tulis dulu. Suatu hari pada usia remaja saya, saya menyentuh setiap inci wajah saya untuk mengetahui bentuknya. Sentuhan saya terhenti pada dagu saya yang saya rasakan pelik. Bagai tidak percaya, saya ulang sentuh. Ya! Ternyata, dagu saya tidak seperti dagu orang lain. Saya rasa sedih dan takut. Saya mengharapkan dagu saya akan pulih. Tapi... Ia tetap begitu. Malah, makin ketara. Saya turut mengharapkan agar orang sekeliling tidak perasan akan kelainan bentuk wajah saya. "Alah, dia orang takkan perasanlah, dagu, bukan orang nak tengokpun," Saya menyedapkan hati. Untuk bertanya pada orang tidaklah, saya bimbang kalau jawapan mereka mengecewakan. Hari demi hari dagu saya tetap begitu. Saya pasti susah hati kalau saya memegangnya. Pernah suatu hari, kawan masa belajar kat UiTM berkata: "Dahlah dagu berlekok macam Siti Nurhaliza," Demi mendengarkan itu, saya terperanjat. Ketara ke kekurangan saya ni? Dia perli saya ke dengan menyebut nama Siti Nurhaliza kat situ? "Apa dia?" Saya meminta dia mengulanginya. Saya ingin tahu pendapatnya tentang kekurangan saya ni. Saya tak ambil pusing akan nama Siti Nurhaliza yang disebut dalam ayatnya tadi. Mungkin sekadar nak buatkan saya perasan. Sayakan peminat setia Dato' Siti. "Tak ada apalah," Saya hampa. DALAM KERETA DI SUATU HARI Acik: Eleh, dagu aku berlekok, macam Siti Nurhaliza. Angah: Akupun! Jangan perasanlah. Acik: Tak Nampak sangat, tak ketarapun. Aku punya Nampak. Angah: Nampak, Nampak. Kau je yang tak Nampak. Acik: Eleh, Along punya lagi besar, lagi dalam blah dia. Tak cakap apa pun. Angah: Aku cakap kau, bukan Along. Maknanya, belahan pada dagu ni bukan suatu kekurangan ke? Untuk kepastian, saya Tanya Acik akan lekok dagu saya ni. Kata Acik, itulah lekok Siti Nurhaliza. Bukan cacat. Alhamdulillah, Tuhan. Terima kasih atas kurnian ini. Selama ni aku penat memikirkan hal ni. Hahaha... Bila saya search di internet, fenomena dagu berlekok ni kebanyakan terjadi pada lelaki. Jarang perempuan yang memiliki dagu seperti ni. Fakta paling menarik, dagu berlekok sebenarnya memang dikategorikan sebagai cacat. Tapi kecacatan yang menjadi daya penarik. Tuhan tu Maha Adil, saya tidak ada lesung pipit macam adik-adik saya tapi diciptakannya dagu berlekok buat saya. Bila saya senyumpun, pipi saya berlekok walaupun tiada lesung pipit. Bila saya Tanya mama, rupanya dagu berlekok ni saya warisi daripada mama. Hehehehehe tapi dagu berlekok mama dah tak Nampak sebab dia dah berisi. Kata mama, masa dia kurus dulu nampaklah. P/S: Dagu berlekok tidak semestinya cantik. So, tak payahlah kutuk saya perasan cantik ya.

No comments: