SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Tuesday, July 21, 2015

Yaya Kesayanganku


Hai, nama saya Yaya. Asyik Along je tulis dalam blog ni. Hari ni, Along duduk diam-diam. Yaya pulak nak menulis. Macam mana saya boleh ada dalam keluarga ni? Haaa... Abah beli saya sejak saya kecil lagi. Masa tu, tuan saya baru nak pergi jual saya kat kedai. Abah berkenan dengan saya. Tuan saya cakap, kalau nak beli, belilah sekarang. Bila sampai kedai, harga saya mahal. Abahpun setuju nak beli saya. Tapi abah tak tahu nak pilih saya ke abang saya, Oren. Mama pulak kesian nak pisahkan kami. Mama cadangkan supaya abah beli dua-dua. Abah pun setuju dan kami dibeli dengan harga RM300.00 sepasang. Murahkan? Saya ni dari jenis American Forest tau, kacuk dengan baka apa entah, dah lupa pulak. Nama saya banyak, Abu, Obu, Gemuk, Buya dan Yaya. Along suka panggil saya Yaya. Abang saya dia orang panggil Oyen. Tapi sayang, abang saya mati masa kecil sebab ceret-beret. Maka tinggallah saya seekor menumpang kasih dengan keluarga ni. Semua orang sayangkan saya. Salah satu tujuan abah beli saya adalah untuk temankan Hakim sebab kakak-kakaknya semua tinggal di asrama. Kesunyianlah kononnya. Jadi, tinggallah saya sebagai peneman Hakim. Masa tu Hakim kecil lagi. Masa kecil dulu Hakim tu penakut. Nak buang airpun dia bawa saya masuk tandas teman dia. Hahaha kelakarkan? Kalau Along ada, dapatlah saya berehat sebab Hakim akan minta Along temankan dia. Umur saya dah masuk 13 tahun dah tahun ni mengikut pengiraan umur manusia. Kalau umur kucing, umur saya dah 78 tahun. Saya menyaksikan jatuh bangun keluarga ni sepanjang 13 tahun ni. Dari kereta lama, sampai kereta baru. Dari rumah lama, sampai ada rumah baru yang besar dan cantik. Yang best tu, saya boleh pilih nak buang air kat bilik air mana yang saya suka. Boleh pilih bilik tidur, tidur dalam air corn, dan macam-macamlah. Dapat naik kereta tanpa duduk dalam carrier. Best sangat. Yang penting, abah selalu manjakan saya. Walaupun saya tua, gigi saya masih cantik. Rahsianya, saya makan kurang kunyah, terus telan. Anak sayapun dah tercabut giginya. Oh ya, saya ada seekor anak dan tiga ekor cucu. Nantilah korang berkenalan dengan dia orang. Semuanya sihat-sihat belaka. Kami tak pernah kelaparan duduk kat sini sebaliknya selalu kekenyangan. Makanan harian saya tak sama macam dia orang tu. Asyik makan makanan segera je. Saya mesti makan nasi berlaukkan ikan tongkol dua kali sehari. Kalau tak selera, saya ratah lauk je. Ikan kecik? Ikan buruk? Oh no, no, no, sorry, saya tak makan. Jangan ingat saya tak tahu ya rasa ikan kegemaran saya dan ikan segar. Dan saya ada satu kerusi di meja makan yang saya suka duduk. Tapi kadang-kadang, abah ni nakal sikit. Bila mama masakkan nasi untuk saya, abah suka ambil sikit dan sorok nasi saya sebab dia nak bagi makan ayam Laga dia. Tapi abah tak pulak pergi menyabung ayam. Semua orang kata, saya ni bisu. Hahaha sebab saya malas nak bersuara. Kalau ada penting je baru saya keluarkan suara emas saya. Kalau saya bercakap, saya hanya gerakkan mulut je. Tapi dengan Along, saya kena cakap elok-elok. Bercakap fasal Along, Along ni, dari wujudnya saya dalam keluarga ni, dia asyik mengembara je. Tak pernah duduk kat rumah lama-lama. Masa dia belajar dulu adalah jugak dia duduk rumah tiga bulan masa cuti semesta. Tapi sekarang, kalau balikpun tak lama. Alongpun salah sorang yang suka mandikan saya. Dia suka manjakan saya dan belai saya. Kalau dia balik, dia akan peluk dan cium saya. Saya selalu rindukan Along. Happy sangat bila dia balik. Dapatlah saya manja-manja. Walaupun ada banyak ekor kucing, tapi saya tetap jadi pilihan nombor satu along. Along ni, lemah-lembut je kalau belai saya. Saya doakan supaya Allah selalu jaga Along bila dia jauh. Saya sayang Along. Tinta: Yayaaaa Ish, Along dah panggil. Nak tahu kenapa? Along panggil saya tidur. Esok, Along dah nak balik KL. So, malam ni saya nak tidur dalam dakapan along puas-puas. Dahlah, nanti Along tidur, tak dapat saya nak bual-bual dengan dia. Bye semua.

No comments: