SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Saturday, December 31, 2011

Imbasan suka-duka 2011

Januari:
- Aku telah tahu bahawa temudugaku di SBM KIV. Maksudnya? Mereka mencari calon yang pandai berbahasa Inggeris. Oleh itu, aku dijadikan calon simpanan. Sebab itu temuduga diadakan sebanyak tiga kali dan aku menghadiri temuduga pertama. Sedih rasanya, seolah-olah, aku diperkotak-katikkan. Kebolehan aku dipandang rendah. Ada kawan menyampaikan, dalam temuduga tersebut Inggerisku boleh diberi lapan markah daripada 10 markah. Apa-apalah, mereka bukan cikgu mahirpun yang nak menilai Bahasa Inggeris aku. Tapi betulkah? Macam tak percaya je, atau mungkin kenyataan itu sekadar untuk menyedapkan hati. Khabar angin menyampaikan, aku ditolak sebab mahu mencari calon penglihatan terang. Whatever, rezeki Allah ada di mana-mana. Aku akan buktikan kebolehan aku pada mereka. Jangan kerana aku diam dalam mesyuarat, aku tak banyak cakap dengan orang-orang besar aku ini lemah, tak tahu apa-apa, tak tahu mentadbir. I'm so sorry, that's not my type. Aku bukan jenis orang yang nak membodek-bodek, nak berlakon tahu serba-serbi tapi tak tahu apa-apa. Biar kita jadi ubi, diam-diam berisi bukan tin kosong, bising tapi tak ada apa-apa. Kenapa aku diam? Sebab dalam hal-hal yang serius, aku bercakap pada tempatnya. Bercakap bila perlu. Lagipun, mereka tak kenal aku siapa. Tak tahu aku sebenarnya banyak cakap dan peramah. Cara dia orang yang tak boleh membuatkan aku jadi peramah dengan mereka. Jangan ingat aku sentiasa bertutur dalam Bahasa Melayu maknanya aku bodoh Inggeris. Dan, satu yang perlu diingat, aku diam kerana aku menghormati mereka sebagai ketua. Tapi tepat pada masanya, aku akan bercakap. Jangan terperanjat bila aku lantang bersuara menyatakan pendapat dan pendirianku. Aku akan bertegas sekiranya perlu tak kira dengan siapapun aku berhadapan. Tapi aku akan berfikir terlebih dahulu sebab tu aku diam. Aku lebih suka memerhati dan sampai pada masa yang patut, aku akan bersuara.
- Satu keputusan yang amat menyakitkan telahku buat. Bukan sengaja mahu menghampa atau melukakan orang, tapi aku perlu memulangkan dia pada yang berhak meskipun, aku terlebih dahulu memilikinya. Walaupun dia dan beberapa orang dari pihaknya telah melukakan hatiku, namun aku nekad seperti nasihat Ustaz Mohd Nor pensyarah UiTM melalui perbualan di Yahoo Messenger, biarlah mereka menyakiti Tinta dan bertindak kejam terhadap Tinta. Tapi jangan sesekali Tinta membalasnya dengan turut sama berlaku zalim seperti mereka. Kepada dia, jutaan kemaafan ku pohonkan sejak awal perkenalan kerana titik noktahnya telah kau letakkan. Aku hanya mengikut jalan yang telah kau petakan. Jangan pernah kau cuba untuk memutar fakta menyalahkan aku. Kerana itu pilihanmu dan itu jua yang memaksaku mengambil keputusan ini. Demi kebaikan semua pihak, aku rela beralah. Biarlah aku terluka kerana masa akan merawatnya. Pada Pencipta, aku sandarkan harapan dan cintaku. Aku pasrah.

Februari:
- Aku dikhabarkan bahawa temudugaku dengan MAB berjaya. Alhamdulillah. Cuma tunggu masa untuk dipanggil bertugas. Syukur padaMu Ya Allah. Benarlah janjiNya, setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Dia tahu apa yang terbaik buatku. Terima kasih, Tuhan. Mungkin inilah hikmah dari kegagalanku dalam temuduga di SBM.

Mac:
- Berita tentang kemasukan setiausaha eksekutif baru diterima. Aku tiada masalah untuk berkawan dengannya meskipun ku tahu, aku gagal dalam temuduga dan pihak organisasi memilih dia. Aku kurang senang bila ada yang mengatakan aku kecewa kerana gagal menyandang jawatan tersebut. Tidak! Aku tidak kecewa atau marah, sebab aku tahu, ada pihak lain yang lebih menghargai aku. Ada pihak lain yang lebih nampak akan kebolehan dan kelebihan aku. Tidak seperti di sini, kebolehanku sering dipertikai. Sejak 6 November, 2010 bila aku dipanggil untuk menghadiri temuduga yang diadakan oleh MAB meskipun aku tidak memohon, aku bersyukur dan gembira kerana mereka menghargai kebolehanku. Dari November lagi, aku telah diberitahu bahawa aku akan ditawarkan untuk menyandang jawatan "public relations". Satu jawatan yang ku minat. Pastinya, mereka percaya bahawa aku boleh berkomunikasi dalam kedua-dua bahasa iaitu Melayu dan Inggeris malah, aku sering diberi semangat untuk lebih mempersiapkan diri. Kadang-kadang, aku bertanya juga macam mana kalau Inggerisku kurang baik? Tahu apa jawapan mereka? Belajar dan mereka yakin aku boleh. Jika perlu masuk kelas Bahasa Inggeris. Alhamdulillah, sampai begitu mereka menerima seadanya aku. kekurangan dalam Inggeris bukan alasan untuk menolak aku. Syukur, Tuhan.
- 18 Mac, unit aku bertugas berjaya mengadakan Makan Malam Amal untuk mengumpul dana bagi Tabung Pembangunan Usahawan.

Jun:
- Setiausaha Eksekutif baru melaporkan diri. Bermakna, aku dapat bos baru di pejabat.
- Telefon bimbitku hilang sewaktu membeli-belah di Jaya Jusco, Wangsa Maju (J Card Day). Sudah ketentuan Allah, aku terima dengan redha.

Julai:
- Menyertai Ekspedisi Mendaki Gunung Bunga Buah, Genting Highlands, Pahang.
- Berlaku krisis yang membuatkan aku tak sabar berpindah tempat kerja.

Ogos:
- Ku terima surat tawaran dari MAB. Betul, jawatan yang ditawarkan "public relations"
- Aku turut dikhabarkan oleh Dr. Wong dan presiden bahawa jawatanku di TPU akan ditetapkan dan gaji akan dinaikkan (SBM bayar separuh, TPU bayar separuh). Aku sangat-sangat tidak setuju. Sebab aku rasa aku diperkotak-katikkan. Bukan tak bersyukur dengan kenaikan gaji dan tetap jawatan tapi, bayaran gaji separuh-separuh itu ada agenda lain. Wajarkah kalau aku tak masuk mesyuarat, tapi aku yang kena menyediakan minit mesyuarat??? Fikir logiklah! Jangan sebab aku tahu sesuatu maka suruh aku yang buat dengan menambahkan senarai tugas aku, sedangkan jawatan aku adalah eksekutif TPU lepas tu tambah kerja lain yang memang dah ada penjawatnya. Jangan kerana nak jaga individu tetentu jadikan aku sebagai mangsa! Sungguh tak adil!!! Mana perginya syarat kelayakan nak menjawat jawatan tertentu tu? Tiba-tiba je dah berubah? Tak jadi masalah! Kita sebagai majikan, kita kena tegas! Suruhlah dia belajar. Dah itu memang tugas dia. Tak payahlah nak berdolak-dalih dengan aku, gunakan kebolehan bercakap tu untuk mengaburi mata aku untuk menegakkan benang yang basah! Aku bukan budak-budak! Aku bukan bodoh!!! Bagilah alasan apapun, aku takkan terima! Salah tetap salah!!! Kalau tak tegas, macam mana nak maju??? Senang dikotak-katikkan! Hal kecil macam ni pun tak boleh nak selesaikan!
- Aku menghantar surat perletakan jawatan.
- 17 Ogos, aku mula menghabiskan cuti yang masih tinggal sebelum berhenti.
- 31 Ogos, aku telah menamatkan perkhidmatan di tempat lama.

September:
- 5 September, aku melapor diri di tempat kerja baru. Bekerja di bawah Mr. Ramdas dengan Catherin kerani department aku.
- Hari kedua, aku mula didedahkan dengan meeting yang melibatkan wakil council dan jawatankuasa program yang dirangka.
- Mula didedahkan dengan pelawat.
- Pendek kata, kerja baruku telah bermula.

Oktober:
- Sibuk membuat persiapan untuk Lawatan Ke India, Cabaran Mendaki Menara Kuala Lumpur dan Makan Malam Amal Sempena ulang tahun ke-60 MAB.
- Tak dilupakan, aku menyambut hari ulang tahun kelahirku pada 16 Oktober. Tahun depan korang kena bagi hadiah tau :)
- Diberi kepercayaan untuk mengacarakan Pertandingan Bakat SBM Peringkat Kebangsaan di Down Town Cheras (aku ingat lupa betul ke Oktober?). Aku bergandingan bersama Ali.

November:
- Berlangsungnya Cabaran Mendaki Menara Kuala Lumpur pada 12 November, 2011.
- Terbang ke India pada 26 November selama lima hari empat malam dan pulang pada 30 November.

Disember:
- Aku ditetapkan pada 1 Disember, 2011
- Aku menerima khabar tentang tangga gajiku pada tahun hadapan. Alhamdulillah, syukur padaNya yang memberi rahmat.
- 13 Disember, berlangsungnya Makan Malam Amal Ulang Tahun ke-60 MAB.
- 29 Disember, rumah dipecah orang. Kehilangan laptop dan rantai tangan emas. Anggaran kerugian RM6,500.00. Acer Ferrari kesayangan dah hilang. Aku sedih sangat.

Begitulah rentetan suka-duka yang berlaku dalam hidupku dalam tahun 2011.

No comments: