SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Friday, April 27, 2018

Takkan Kau Dah Kurus???

Assalammualaikum readers, Saya tertidur pukul 8.00 tadi. Bangun solat Isyak dan rasa nak menulis. Kejadian ni pada keesokan hari selepas saya dikatakan gemuk oleh kawan saya. Hari tu macam biasa saya ke pejabat. Sewaktu saya mahu ke tingkat atas bertemu acting GM, saya ditegur Amjat yang sedang duduk-duduk di counter receptionist. Saya singgah dan bersembang. Amjat: Eh Tinta, takkan kau dah kurus? Saya: Ala... Kau tak payahlah nak perli aku. Kau saja je kan? Amjat: Taklah wei. Serius beb, nampak kau kuruslah wei. Saya: Kau mengadalah. Takkan semalam orang baru kata aku gemuk hari dah kurus? Kau ingat boleh turun naik dalam masa sehari? Amjat: Taklah dol, nampak kau tak sebesar semalam. Tapi semalam pun taklah besar mana cuma hari ni lebih kecik. Saya berfikir sejenak. Takkan baru turun naik tangga semalam hari ni dah kurus? Saya: Ke baju semalam yang aku pakai tu nampakkan aku ni besar? Amjat: Mungkinlah beb. Hari ni kau kurus je. Lawa pulak hai hijau ni dengan kau. Dress ni nampak OK lak kau pakai. Saya: Waaahhh... Dapat pujian dari pengkritik mulut puakalah hari ni. Amjat: Aku kan jujur. Kalau tak kena tu menanahlah telinga kau. Kalau OK aku cakap OK. Saya: Aku rasa, semalam aku nampak besar, sebab, aku pakai baju kurung nenek aku kot. Baju tu kan besar dengan aku. Bukan saiz aku. Baju ni memang saiz aku. Amjat: Mungkinlah beb. Saya: Tulah, hari aku pakai baju besar tu dia datang pulak. Time aku pakai baju yang OK macam ni tak datang pulak. Amjat: Nasib kau beb. Janganlah risau sangat. Kau OK je. Cuma naik sikit. Tapi tak adalah gemuk. OK je. Tak masuk kategori gemuk pun. Macam ni OK. Kau maintain je. Macam aku cakaplah. Jaga makan, makan sayur, buah. Tak payah makan berminyak sangat beb. Saya: Tulah, aku kena ketatkan disiplin aku macam hari tu sebelum besar lagi. Alhamdulillah, saya masih OK. So, insya-Allah, untuk t-shirt juri bangunan accessible anugerah Datuk Bandar Kuala Lumpur ni tak ada masalah dengan saiz S yang saya dah minta dengan DBKL tu. Barulah hati saya ni lega. Kalau tak, semalaman saya duk memikir, gemuk sangat ke saya ni? Dua orang pengkritik tetap saya kata OK, OK la. Sebab saya tahu pengkritik saya ni orang yang ikhlas. Kalau tak kena, dia orang tegur je. Tak ada nak jaga hati. Sebab dia orang ikhlas tegur untuk kebaikan saya. Seorang lagi pengkritik yang sekarang ni dah tak selalu jumpa saya ada PM saya setelah membaca entri sebelum ni iaitu entri "over excited". Dia dapat mengagak siapakah yang telah mengatakan saya gemuk. Hahahaha... Komen dia, kalau dalam Facebook, antara saya dengan kawan saya tu, nampak saya kurus berbanding kawan saya tu. Cuma tubuhnya nampak fit mungkin kerana gurdle yang dipakainya. Mungkin jugak sebab gurdle yang saya pakai ni dah lama dan perlu ditukar. Sebab tu tak nampak fit. Maklumlah, gurdle murah je saya pakai. So kena tukar bila tiba masanya. Tak apalah. Saya fikir positif je. Mungkin masa tu kawan saya tu nak menjual barang dia. Nak jual gurdle yang dia jual dan mungkin excited sebab ada orang office cakap dia kurus dan cantik. Kalau saya jadi dia pun mesti saya excited. Sebab sebelum ni dia tak susut kerana dia bukanlah orang yang boleh istiqamah diet macam saya. Dia jugak, bukan orang yang beraktiviti senam macam saya. Lagipun sorang tu je yang cakap macam tu, orang yang memang suka melagakan orang. Orang lain tak cakap pun apa-apa. Dan kejadian tu boleh mengingatkan saya supaya berjaga-jaga dan memperketatkan semula diet saya. Terutamanya ais dan makanan berminyak. Lagipun kawan saya tu, memang cakap je apa dia nak cakap. Tak niat pun nak sakitkan hati saya. Cuma saya je terasa lebih. Kami kan dah kenal lama dan dia adalah antara kawan yang sangat baik dengan saya. Saya sayang dia sangat-sangat. Dia pun tak sangka agaknya kata-kata dia tu buat saya tak senang duduk. Hahahaha... Betul kata you, saya perlu kurangkan ais. Tak payah nak blended kerap sangat Tinta. Saya bukanlah tak boleh orang lebih dari saya. Cuma saya risau kalau saya dah masuk kategori gemuk. Yelah, usia kita bukan muda lagi. Takut ada penyakit, takut tak fit bila nak beraktiviti lasak dan takut susah nak turun balik. Saya sendiripun rasa yang saya naik sikit. Sayakan ada penimbang berat badan kat rumah ni. So selalulah saya timbang. Tapi kata pengkritik lagi sorang tu, sekarang better, nampak cutting, tak adalah flat sangat macam dulu. Sedap mata memandang. Maintain je. Baiklah, usaha-usaha mengurangkan lagi berat badan telah dirangka. Naik turun tangga sekurang-kurangnya 3 kali seminggu, tiada nasi kalau nak jugak, sekali je seminggu. Kurangkan dan akhirnya no ais. Sesekali bolehlah kalau teringin. Kurangkan makanan bergoreng, lebihkan sayur dan buah-buahan. Kurangkan manis. Mujurlah saya bukan peminum air panas manis seperti kopi, teh dan seumpama dengannya. So hot coklat pun tak boleh selalu. Tapi saya ni memang kurang air manis. Kalau dah ais tak boleh, confirm saya akan minum air suam je kalau makan. Lepas ni kalau jus pun macam dulu Tinta, jus tanpa ais. Air manis saya mesti sejuk kalau bukan jus. So, sekarang tak bolehlah. Dan tambah satu cara lagi, sauna. Saya dah hubungi orang yang buat sauna. Katanya, tubuh macam saya paling kerappun dua minggu sekali untuk sauna. Tak boleh kerap. Takut kekurangan air dalam badan. Kalau orang yang gemuk, 2-3 hari seminggu. Kalau kurang sikit gemuknya, seminggu sekali. Tapi kalau macam saya, dua minggu sekali je cukup. Kira OK la kan? Belanjapun tak banyak. Sekarang ada promosi, RM70.00 ada lima benda, sauna setengah jam, rendam kaki dengan air panas dan garam bukit, stim muka, tangas dan masaj belakang dengan apa entah. Semuanya menggunakan herba. Masa untuk kelima-lima item tu adalah satu jam setengah. Nak cantik, kenalah usaha dan melabur sikit. Sikit bolehlah. Kalau ribu-riban tu taklah. Hahahaha... Kedekut di situ.

No comments: