SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Tuesday, April 24, 2018

Over Excited

Assalammualaikum dan selamat malam semua. Sedang bersantai ke? Ke tengah kerja? #Buatpengetahuanseseorang #kamisedangberehatdirumah #tulisblogataskatil Hahahaha... Bengang tak? Saya dah mula naik turun tangga rumah ni sebelum angah kahwin lagi. Berhenti balik kampung. So hari ni mula balik. Antara yang jadi semangat tu sebab semalam kawan yang dulu kerja di office saya datang office. Minah ni jual korset Premium Beauty. Asyik promot je kat saya. Memang tak la nak beli set gurdile sampai RM2300. Baik saya renovate tingkap rumah. Memang sejak akhir-akhir ni badan saya naik sikit. Mungkin sebab dah lama tak bersukan. Tapi saya still pakai baju saiz S. Dia jumpa saya, mulutnya macam murai berkicau. Asyik cakap saya gemuk. Siap kata, antara saya dan sorang lagi kawan kami, dia rasa dialah paling kurus antara kami. OK, bagilah chance. Orang tak pernah kurus macam saya so sekali susut sikit bukan main excitedlah kan? Sebenarnya mungkin tu salah satu promotion nak jual gurdile dia. Saya tetap dengan pendirian saya, takkan beli korset harga ribu-riban tu. Ya, saya penggemar gurdile dan memang pakai gurdile hari-hari sejak tahun 2013 dulu. Tapi gurdile saya takat ratus je la. Tak pernah try Elken, Premium Beauty, Kosway dan seumpama dengannya. Mahal sangat. Memanglah waranti seumur hidup tapi tidak untuk masa sekarang. Kesimpulan daripada saya memakai gurdile selama lima tahun ialah: Gurdile bukan untuk menguruskan tubuh jauh sekali membakar lemak. Ia hanya sekadar mengalihkan lemak ke tempat lain mengikut lilitan gurdile tersebut. Pada mulanya, saya sangka ini sekadar tiori saya tetapi hari ni saya terbaca blog Kevin Zahari seorang instruktur senaman dan pakar untuk kurus mengatakan hal demikian. Setiap apa yang saya lakukan terhadap tubuh saya pasti akan saya perhatikan perkembangannya. Saya pakai gurdile sekadar untuk membentuk tubuh saya dan ianya berhasil walaupun sekadar memakai gurdile Skiva yang harganya hanya ratusan ringgit. Kenyataan kawan saya yang dia takkan gemuk kerana memakai Premium Beauty hanyalah sekadar retorik. Lama-kelamaan pasti dia akan merasai apa yang saya katakan ini. Cara yang paling berkesan untuk kurus tiada jalan pintas. Senaman dan jaga pemakanan itu yang paling penting. Ini juga telah terbukti dalam hidup saya di mana saya menjaga makan dengan sebaiknya dari segi kuantiti, kurangkan manis, tanpa nasi, tanpa ais, itu sebenarnya akan menguruskan kita dan mengurangkan berat badan kita. Tambah dengan senaman kalau berenang, lagi cepat memberi kesan. So, apa yang menyebabkan badan saya sedikit naik? 1. Tiada senaman - ini faktor paling utama sebab saya masih kurang pengambilan nasi dalam diet saya. Sejak kaki berjahit tahun lepas, saya belum mula kelas renang dan baru sekali bertandem itu pun sekadar 13 KM je. 2. Tiada kawalan terhadap ais - yelah, asyik minum blended, ais dan Chatime je. Padan muka. 3. Makan coklat - sejak akhir-akhir ni jugak saya banyak makan coklat. Musim gila coklat. 4. Makan makanan bergoreng - asyik makan mihun goreng je. Hambek kau! 5. Kurang sayur, buah-buahan dan air putih - Ikutkan sangat rasa malas minum air tu. Rasakan. Sayur dan buah pun malas nak cari. Malas je kerjanya. 6. Gastrik - Salah satu makan saya kurang berjaga sebab gastrik. So, masa tu saya ambil nasi beberapa kali seminggu untuk elak sakit yang menggila tahun lepas. Hahaha gastrik perasaan. Lepas saya move on dari si dia yang tinggalkan saya, alhamdulillah, gastrik pun hilang walaupun saya makan lewat, tiada sakitnya. Keadaan diburukkan lagi bila makan nasi beberapa kali seminggu masa kat kampung hari tu. Lagi tak ada aktiviti fizikal duk kampung hari tu. Saya tak target banyak, nak turun ke 50 KG je. Berat ideal saya sebelum dirundung duka dua tahun lepas. Tak adalah sampai nak 45 KG sangat macam waktu tu. Tapi kalau dapat alhamdulillah. Lagilah saya suka. Mujur saya sedar cepat. Dan mujur saya masih pakai T-shirt saiz S. Bermakna, tak banyak sangat tubuh saya naik. So insya-Allah kalau istiqamah cepatlah turun berat ni. Saya akan buktikan pada kawan saya, yang saya boleh turun tubuh saya ni dengan senaman dan pemakanan. Saya tak nak kaitkan kurus saya dengan gurdile sebab ternyata senaman dan pemakanan tu menjadikan saya kurus seperti tahun 2014 dulu. Tapi saya tetap akan beli gurdile bagi menggantikan gurdile saya yang dah lama ni. Saya jumpa gurdile Premium Beauty kat Lazada harganya cuma ratusan ringgit. Bolehlah try nanti. Over excited nak bersenam, pukul 5 cabut dari office. Kan dah bawa balik kasut sukan lain sebelah. Hahahahahahahahahahaha... Saya perasan bila lepas buat regangan dan nak pakai kasut untuk turun naik tangga. Memang tak sedap pakai. Tinggi sebelah. Ah, peduli apa saya. Kalau saya dah kata nak buat, hentam jelah. Bukan ada orang tengokpun. Saya naik turun tak jumpapun orang naik turun. Tapi bila ada yang tak kena, ada pulak yang nak menyapa. Orang: Akak, akak naik sampai tingkat 13 ke? Saya: Ya. Orang: Nak buat jugaklah. Betul ke akak sampai atas? Saya: Betul. Ni dah habis dah. Jomlah join. Ada kawan best. Saya terus berjalan laju balik ke rumah. Takut dia perasaan kasut saya yang lain sebelah ni hahahahaha... Dahlah satu bahagian luar warna purple satu lagi warna pink. Mujur kedua-duanya campur warna hitam. Maka selesailah naik turun tangga hari ni. Satu round je. Kan baru nak mula balik. Esok lusa naik sikit bilangannya. Senaman pun kena sikit-sikit dan stept by stept, tak boleh main hentam je. Bahaya. Saya sudahi dengan regangan juga dan sit up. Penimbang berat badan akan menjadi sahabat akrab saya. OK la. ngantuklah. Nak tidur dulu. Bye, bye.

No comments: