SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Wednesday, December 6, 2017

Pesan Seorang Kawan

Hahaha... Entri kedua pulak. Dah ceritanya ada kaitan. Tulis jelah. Kejap lagi nak balik. Malam tu... Saya balik semula ke office setelah tamat meeting di somewhere around here. I asked Amjat to buy something for me. Kebetulan dia di NU Sentral. I was very hungry. Tak lama tiba di office, Amjat hantar dinner food yang dia belikan untuk saya. Macam biasalah, jumpa si Mejat ni, memang tak habislah ceritanya. Saling mengata antara satu sama lain. Hahahaha... Gaduhpun dengan Amjat, minta tolong pun dengan dia, minta pendapat pun dengan dia. Even pakaian dan mekap saya pun dialah salah sorang yang suka bagi komen. Kami bersembang dan bergurau. Dan masuklah ke topic yang sedikit serius. Taklah serius sangat dengan dia ni. Diakan mengong. Sayapun jadi mengong la jugak hahaha... Amjat: Ha, ni aku nak cakap dengan kau ni. Alamak, apa ke hal pulak mamat ni? Macam serius je bunyinya? Amjat: Kau jangan duk melayan lelaki sebarang-sebarang eh. Saya: Apa hal pulak kau ni? Saya pelik. Amjat: Sebab, kau tu macam diva-diva. So, kau kena cari orang yang betul-betul faham kau. Yang boleh bagi perhatian kat kau. Yang boleh layan kau yang macam diva-diva tu dan yang boleh bagi full komitmen kat kau. Saya: Wei, aku tak macam tulah. Orang je cakap aku macam tu. Kau cakap aku macam diva-diva, marah orang dengar tau. Nanti orang kata aku pulak yang perasan. Akuuu jugak yang kena. Amjat: Lantak dia oranglah. Aku tak heran kalau orang tak suka kau. Sebab, dia orang tak faham kau. Aku dah lama kenal kau. Aku tahu perangai kau. Kau memang macam diva-diva. Yang tak suka kau tu, boleh belah. Yang betul-betul boleh terima kau je yang kawan dengan kau. Bagi aku, aku OK je dengan perangai diva-diva kau tu. Aku dah masak sangat dah. Bagi aku, kau jujur. Kau jadi diri kau yang sebenar, tak ada nak berlakon-lakon. Dah memang itu perangai kau. Tulah kau yang sebenar. Bukan kau buat-buat jadi diva. Tapi perangai kau memang macam diva. Diri kau yang sebenar. So, kau jangan main sapu je mana-mana lelaki yang datang. Fikir betul-betul. Nanti bila kahwin, dia tak dapat bagi apa yang kau nak, tak macam yang kau nak, susah. Karang mulalah menyesallah, apalah. Kau ingat pesan aku ni. Ni aku pesan betul-betul kat kau. Ingat, kau tu macam diva-diva. Tak semua orang sesuai dengan kau. Saya: Kau ni gila eh, cakap aku macam tu? Amjat: Tak beb, kau memang macam tu. Macam aku cakap, itu perangai semula jadi kau. Bukan kau saja-saja nak jadi diva. Even kau pun tak rasa yang kau tu diva kan? Kau rasa biasa je kan? Sebab tu kau tak boleh terima bila orang kata kau diva. Kalau orang kata kau berlagak diva, bagi aku tak. Kau memang macam tu dari mula aku kenal kau. Kau memang straight, kau suka kau cakap suka. Tak suka kau kata tak suka. Sebab tu orang tak suka kau. Sebab kau tegas. Kau tak ada nak pilih-pilih. Kawan ke, apa ke, kalau kau marah, memang kau marah. Kalau tak boleh, memang tak bolehlah jawabnya. Tapi itulah kau. Aku suka kawan dengan kau, sebab kau jadi diri kau. Dan kau tak dendam. Kau marah, kau bising. Bila habis, habis. Kau lupa dah semua yang kau marah. Even kita pun pernah gaduh. Tapi tak panjang. Gaduh fasal kerja, fasal kerja je la. Saya: Hahahaha... Gaduh dalam email kan? Amjat: Tulah pasalnya. Aku tak ambik pot pun dengan kau. Masa tu memang sakit hati. Tapi aku tahu, tu cara kau. Aku buat bodoh je. kita boleh kawan balik. Aku pun nak kawan dengan kau. Fikir jugak nanti kau nak minta tolong aku. Kita kawan macam biasa. Tak naklah kau segan ke teragak-agak ke nak minta tolong aku. Aku pun sama. Tak naklah gaduh lama-lama. Kita kan kawan. Tak naklah aku nak minta tolong kau ke, cakap dengan kau nanti rasa tak sedap. Kau pun bila sakit hati dengan aku kau buat bodoh kan? Bila jumpa, boleh je kawan macam selalu. Terima kasih Jat, sebab faham aku. Kawan aku yang kawan dari kecik pun tak faham aku macam kau faham aku. Semoga Allah pelihara persahabatan kita ni dalam keadaan baik sentiasa. Yang penting, kau teman aku beli baju kat Uniqlo nanti eh. Sibuk sangat komen aku suruh pakai tulah, pakai nilah. So kau kena teman aku. Hahahaha... Amjat kata OK je. Boleh je teman. Mejat kata, lepas kerjapun boleh pergi. Dekat je Uniqlo tu. Tapi biasalah dengan si puaka ni, kena tahanlah telinga saya dengar dia membebel. Hahahaha... Bak kata Amjat, kalau jumpa dua-dua puaka jangan ngata dia je hahahaha...

No comments: