SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Thursday, September 24, 2015

Mencari Sang Suami

Salam readers, Dah lama Tinta tak update blog ni. Almaklumlah, tersangatlah busynya menjelang Battle of the Band tempoh hari. Tapi kita simpan dulu kisah battle tu. Update blog lewat malam ni kenapa? Sebab mata belum mengantuk. Jual mahal! Sebab tu tak kahwin. Biarlah apa orang nak kata. Ada aku kisah? Macam mana nak kahwin, kalau yang datang tu kebanyakannya yang kurang boleh dipercayai? Bukan tak ada orang nak kenal, tapi saya sendiripun tak faham, kenapa kebanyakannya lelaki gatal yang nak kenal dengan saya. Baru sehari dua kenal, dah cakap benda bukan-bukan, mana boleh gitu. Memang malaslah saya nak layan. Encik Abang, saya ni cari sang suami, bukan boy friend suka-suka, hai, hai, bye, bye. Peliknya, kenapa lelaki macam ni yang selalu menghampiri saya? Saya bukan ada sikap menjurus ke arah itu. Saya bukan simbol seks, tapi yang datang rata-ratanya sehari dua je elok. Lepas tu, cerita benda tak senonoh tu. Ya Allah, saya ni ke arah itu ke bila lelaki lihat? Saya taklah secantik mana dari segi wajah mahupun bentuk tubuh. Saya tertanya sendiri, apa yang mereka nampak pada saya sampai senang-senang boleh cakap hal-hal tidak enak didengar. Jika begitu sikapnya. tak apalah, saya ambil ini sebagai ujian dan sering menasihati hati, tiada ruginya jika lelaki jenis ini pergi dari saya. Tuhan pasti punya rencana yang lebih baik. Diakan sebaik perancang. Pasti telah disusun indah pertemuan saya. Cuma tunggu masa untuk dipertemukan. Kalau bercakap menjurus ke arah benda alah tu, bolehkah saya sandarkan harapan untuk jadikan suami? Saya bukan pilih yang kaya-raya, kacak bergaya atau warak alim kerana masih sedar akan kurangnya diri. Tapi biarlah ada sopan dan tertibnya sebagai ketua. Saya tak tahu apa yang mereka nampak pada saya sampai berani bercakap hal-hal tu dengan saya. Kaum lelaki, saya perempuan yang perlukan perlindungan dan kasih sayang bukan untuk diambil kesempatan. Kalau kamu boleh mencinta seikhlas hati saya alu-alukan untuk datang dalam hidup saya. Tapi jika sekadar ingin mempermainkan saya, berhentilah dan mundurlah. Sebab saya sudah tidak punya masa untuk melayan hal-hal sebegini kerana saya punya hal lain yang lebih penting untuk diberi perhatian. Tolonglah, kamu sebagai pelindung kami yang lemah, belas kasihanlah kepada kami yang diciptakan dengan lemah serta mudah ditipu daya tapi kami dikurniakan akal untuk berfikir bagi melindungi diri dengan bijaksana. Saya tidak punya banyak masa untuk bersukaria atau berfoya-foya kerana dalam usia begini, kerjaya itu amat penting bagi saya. Bukan lagi masa untuk mengejar cinta palsu yang entahkan jadi entahkan tidak. Seterusnya membawa saya kecewa serta menghancurkan kerjaya yang saya bina. Jika ditakdirkan tiada jodoh, biarlah saya tumpukan masa saya kepada kerjaya dan aktiviti kesukaan saya daripada membuang masa melayan lelaki yang bukan-bukan. Sesungguhnya luka kerana cinta itu amat perit. Saya tidak mahu mengulangi rasa itu. Tolonglah.

No comments: