SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, October 23, 2011

Bola Sudah Dibaling

Bola dah dibaling ke padang. Apa lagi? Kita mainlah. Lawan. Kalau bola dah dibaling ke tengah padang itu maknanya game dah bermula.

Apa? Kau ingat aku ni muda, budak, kau boleh main-mainkan aku? Kau ingat aku ni akan serah diri untuk dibuli? Jangan harap! Aku takkan lemah macam zaman sekolah dulu! Aku tak kira siapa kau. Kau tua ke? Sinior ke? Betul tetap betul, salah tetap salah. Jangan mimpi kau boleh bermaharajalela dengan aku. Aku tahu, semua orang sedang menanti saat perang meletus. Tak apa, tak apa. Aku harus bijak memainkan peranan. Jangan berkasar. Kita guna cara halus dan lembut tapi bisa dan berkesan. Orang macam ni kena ajar. Strategi harus disusun dengan bijak. Aku takkan guna cara lama yang akan mengeruhkan keadaan. Tak guna bertengkar dan bertekak dengan orang macam ni. Aku pun tak nak dicap kurang ajar. Aku tak perlu gunakan mulut dan suara untuk menyatakan sesuatu. Tapi, aku kena guna kebijaksanaan dan senyuman yang manis agar serangan ke pintu gol tidak disedari. Biar setelah gol bolos baru dia sedar yang pertahanannya lemah. Game pertama bermula. Nantikan keputusannya. Corak permainan telah kau atur. Aku hanya mengikut rentak dalam percaturanku.

Kawan-kawan, doakan aku berjaya ya

No comments: