SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, October 23, 2011

Seronok Jadi Pengacara?

Orang selalu cakap, "best" jadi pengacara, glamor. Tapi orang tak tahu, jadi pengacara tu adalah satu tanggungjawab. Pengacara bukan sekadar glamor, tapi kena tahu serba-serbi terutamanya tentang tema dan tajuk majlis. Kena buat "research" tentang apa yang nak dicakap. Bukan boleh main cakap sebarang. Pengacara juga mesti tahu perjalanan majlis lebih awal. Mesti dimaklumkan tentang itu dan ini lebih awal. Bukan datang je baru boleh dimaklumkan tentang sesuatu perkara.

Aku? Aku suka jadi pengacara tapi biarlah punya masa yang cukup untuk prepare skrip. Meskipun cakap tak ikut skrip sepenuhnya tapi biar ada point barulah tak teragak-agak atau kelam-kabut. Semalam jadi MC untuk program PERTIS. Ku akui, banyak lagi yang perlu aku perbaiki tatkala memegang tugas sebagai MC. Terima kasih kepada jawatankuasa majlis yang memberi kepercayaan kepada aku untuk mengacarakan majlis meskipun aku ni orang baru dan masih banyak yang perlu belajar. Terima kasih semua.

No comments: