SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Thursday, October 27, 2011

Buku Lagu Abah

Suatu hari, abah pulang dari pejabat dengan membawa sebuah buku. Masa tu... Aku tak tahu membaca. Dari kecil, aku suka melihat buku terutamanya buku yang mempunyai gambar yang menarik. Budak kecil, apalah yang aku pandai bacakan?

Hari tu, abah bawa balik buku yang menarik gambarnya. Abah menghulurkan buku itu kepadaku. Dengan rasa teruja, aku membelek-belek buku tersebut. Ada gambar nyonya tua di tepi kolam, ada gambar dayang-dayang, ada gambar ayam dan macam-macam lagilah. Seperti kebiasaannya jika abah membelikan aku buku, aku suruh abah bacakan buku itu buatku. Maklumlah, masa tu, aku belum tahu mengeja. Aku cuma tahu huruf besar A hingga Z.

Hari tu berbeza dengan hari-hari lain. Abah mengajak aku duduk di sebelahnya. Kata abah, "Mari kita nyanyi sama-sama," Mulanya, aku hanya mendengar abah menyanyi dengan penuh minat. Lama-kelamaan, aku mula hafal lagu yang abah nyanyikan. Maklumlah, dah setiap hari dengar. Mana tak hafalnya. Yang aku ingat, lagu pertama dalam buku tu, "Air Pasang Pagi Surut Pukul Lima," Siap dengan gambar pada setiap barisnya. Menarik sangat buku tu. Manalah agaknya buku tu sekarang. Entah ada lagi entah tidak.

Abah, Along rindu saat-saat bersama Abah.

No comments: