SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Tuesday, December 17, 2019

Bodoh Dan Pemalas!!!

Assalammualaikum dan salam sejahtera. Maaflah, tajuk entri pagi ni kurang menyenangkan. Aku memang hot hari ni! Kenapa? Sebab orang Finance ni bodoh dan pemalas! Kalau bodoh, rajin belajar, rajin buat kerja OK lagi. Ni dahlah bodoh, pemalas pulak tu! Baru-baru ni, kita orang ada buat event. Karnival Sukan. Dari awal lagi Finance ni cari pasal. Sebab apa? Sebab tak libatkan dia dalam sekretariat. Sebab apa semua menggeletis nak masuk sekretariat? Sebab ada elaun! So, kau ingat, ada elaun aku nak suka-suka bagi kau free lepas tu kau bagi aku kerja yang tak setimpal? Dahlah kita orang, department aku ni, dari awal tahun lagi buat kerja, masuk meeting, kadang-kadang tak cukup masa sebab kita orang jaga dua department. Belum lagi termasuk dengan orang-orang buta yang tak sedar diri lagi. Mengata kita tak buat kerja. Pada hal, ada je benda kita orang fight then dia orang dapat senangnya. Tu bab lain. Nanti aku cerita. Bukan tak pernah bagi peluang dia jadi sekretariat. Tapi hampeh! Berdasarkan pengalaman tulah, aku putuskan, yang kayu semua ni, tak payah nak berangan jadi sekretariat aku! Kita orang ni nak berkerja, nak smooth kan event, nak urus benda dengan mudah. Kalau kau nak menyusahkan aku, sorry, bye bye la kau! Bukan sekadar staff, penyelaras pun aku tukar yang mana ada pengalaman dengan aku, yang menyusahkan hidup aku! Kau tahu apa yang Finance bodoh ni buat sampai aku hot satu badan? Dalam office ni, department aku je yang diajar sejak turun-temurun dari x-boss aku ada supaya buat laporan kewangan secara detail setiap kali event walaupun, kita orang tak pegang cash! Orang lain, belanja, bagi je receipt, quotation dan invois secara pecah-pecah dan satu, satu kat Finance bodoh tu. Lepas beberapa bulan, cuba kau minta dengan Finance tu, contoh fail yang dia orang buat untuk kewangan event, aku gerenti dia tak boleh bagi. Sebab apa? Sebab yang kita orang bagi sedebuk dalam fail tebal pun, bila kita orang minta nak tengok contoh, dia suruh staff aku cari sendiri dalam store. OK, kalau cakap dalam store tu kat bahagian mana, OK, kita tahu dia orang organize fail dengan betul. Ni tak, staff aku terpaksa cari satu-satu membuta-tuli untuk dapatkan fail lama kita orang. Belum tujuh tahun or lima tahun ek, fail tu, fail dua tahun lepas, macam mana kau boleh tak organize dengan baik? Bersyukurlah kau, bukan aku boss kau! Then, habis event, kami mula siapkan laporan kewangan. OK, kita orang buat laporan kewangan secara keseluruhan. Finance bodoh lagi pemalas tu, suruh staff aku buat satu lagi dokumen yang kita orang ambil cash dari dia orang RM5,000.00! Dahlah laporan kewangan kita orang buat, kau tak payah susah-susah fikir, lepas tu, kau demand lagi. Kan kat dalam laporan tu dah ada semua benda. Kalau kau nak mudahkan kerja kau, kau yang kena buat summary sendiri, bukan kita orang. Tanggungjawab kita orang, pastikan semua perbelanjaan dan keluar masuk duit tu on paper dan ada bukti, bukan buatkan kerja kau yang lebih-lebih tu. Staff aku ni pun entah apa-apa yang baik sangat pergi buat. Pada hal, dia orang mempergunakan dia. Siapa boss kau sebenarnya? Kenapa kau tak boleh consult dengan aku dulu? Memang aku hangin pagi ni! Bukan aku berkira buat kerja, tapi, aku memang menyampah dan benci orang pemalas dan suka menyusahkan orang lain. Nak senangkan kerja dia je!

No comments: