SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Friday, December 20, 2019

Belajar Highlight Hidung

Assalammualaikum dan selamat tengahari semua. Dah tengahari dah kan? Saya rasa, zaman sekarang ni, tak perlu nak pergi operate bagai kalau nak hidung mancung ke, kemik ke, pipi kurus ke, gemuk ke. What so ever la. Dengan mekap pun kita dah boleh dapatkan bentuk hidung, bibir, mata, pipi dan apa saja macam yang kita nak. Cuma tak permanent la. Bagus jugak kalau tak permanent pun, boleh tukar-tukar bentuk. So saya ni, jenis orang yang bosan kalau buat benda tu, benda tu je. Macam mekap, saya dah pandai pakai foundation, eye brow, eyeliner, eye shadow, blusher, lipstik. Yang basic tu saya dah boleh buat sendiri sejak dua tiga tahun kebelakangan ni. Saya suka tengok video kat Youtube tentang kecantikan. Malangnya, saya tak boleh belajar sebab tak nampak apa dia orang buat. Lagipun, saya rasa bengang bila saya keluar TV, mummy selalu komen, hari tu masuk TV, mesti bukan mekap sendiri kan? Saya: Kenapa? Mummy: Mummy kenal sebab lain. Saya: Kenapa, along mekap tak lawa ke? Mummy: Lawa. Cuma kalau orang lain mekap tu nampak lain dari biasa. So saya faham, MUA mekapkan saya memanglah. Siap shading, contour, highlight dan macam-macam. Sebenarnya sayapun dah bosan buat benda sama hari-hari. Eye shadow tu ada jugaklah tukar-tukar bentuk sebab Aqilah ajar. Siap belikan acuan lagi. Yang lain tu, tak tukar-tukar. Blusher pun selalu jugak berubah bentuk sebab kalau beli blusher kan ada kertas yang dia ajar pakai blusher, adalah dua tiga cara. Time sales kat Lazada hari tu, tangan sayapun gatallah search bronzer. Sekali timbul bronzer dan highlighter. RM12.00 something je ada enam warna dan tona. Beli murah-murah je dulu sebab nak belajar. Ingat nak buka Youtube then nak suruh Kak Sha ajar. Tapi saya teringat kat Kak Zura. Dia kan belajar mekap dari Nurul Syukur yang mekap Siti Nurhaliza tu, mesti pandai mekap. So petang semalam, saya minta dia ajar. Kak Zura pun tak keberatan nak mengajar macam Kak Fatimah dulu. Saya bawa la pallet Miss Rose saya tu. Kak Zura kata warna dia lawa-lawa. Saya tanya Kak Zura, antara bronzer, cotour, highlight dan shading, mana paling senang? Saya nak belajar yang senang dulu. Kak Zura putuskan untuk ajar saya buat hidung jadi mancung dulu. Katanya tu paling senang. Tapi pallet Miss Rose saya tu tak ada warna gelap yang Kak Zura nak untuk buat garisan hidung. So, be creative. Kita guna pallet eye shadow Tarte yang saya beli dulu. Semua warna nude. OK, memang senang nak buat hidung ni. Cuma, saya kena belajar untuk praktikkannya supaya perfect macam mekap-mekap yang saya buat selalu. Mula-mula, saya try guna jari. Tapi jadi kembang pulak hidung saya. So, kita guna berus shading. Rasa dulu pangkal batang hidung, then, buat garis kiri dan kanan dari pangkal tu sampai ke hujung hidung. Bila dah dapat satu garisan lurus, blend pakai berus lain supaya dia blend dengan kulit. Lepas tu, ambil dengan jari hantu warna untuk highlight hidung dan sapukan secara lurus di antara dua garisan tadi dari tengah hidung ke bawah hidung. Kemudian, blend! Siap! Dapatlah hasil hidung mancung!!! Kak Zura kata, garis jangan kembang, kalau tak nanti nampak kembanglah hidungnya. Hahahahaha... Hari ni saya buat sendiri, alamak! Kenapa dia tak nak blend? Kak Sha kata tak blend pun. Saya naik jumpa Kak Zura, memanglah tak blend, sebab saya tekan masa buat garisan tu. So warna dah melekat kuat. Kata Kak Zura, jangan tekan. Buat lembut je, macam pakai eye shadow dan blusher. Hahahahha... Tapi Kak Zura kata, garis dah cantik. Lurus, cuma silapnya tekan. So, bila blend, dia tak boleh blend. Hehehehehe... Cayok, cayok, Tinta, kau pasti boleh.

No comments: