SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Monday, November 27, 2017

You Yang Pernah Hadir Di Sini

Assalammualaikum readers, Malam ini saya ingin menulis. Menulis dari hati yang sedih. Kadang-kadang, saya terfikir, apakah Allah ciptakan saya untuk mencintai seseorang dari hati yang dalam kemudian, saya terpaksa lepaskannya untuk kebahagiaan orang lain? Kadang-kadang saya tertanya sendiri, apakah saya tidak layak untuk dicintai sehingga lelaki yang saya cintai pergi meninggalkan saya? Kadang-kadang hati terdetik, apakah cinta saya, kasih sayang saya dan diri saya tidak berharga sampai orang yang saya cintai tidak mampu melihat keistimewaan saya? Atau sememangnya saya diciptakan tanpa keistimewaan yang mampu menambat hati orang yang ikhlas? Untuk you, Biarpun seketika kehadiran you di sini, you tetap istimewa dalam hati I. You yang akhirnya I harap mampu mengubati kelukaan itu rupa-rupanya lada yang you pipiskan. You, Walaupun tidak sesukar dia untuk I lupakan you, namun I tetap tersiksa dengan apa yang berlaku. You, Biarlah I kutip semua kasih, sayang, cinta dan rindu ini semula. Biar I simpannya kembali sampai saat pemilik tulang rusuk ini datang mencari. Dan masa tu I akan berikan padanya. You, Maafkan I. I tak mampu lagi untuk menjadi teman you setelah apa yang berlaku. Bukan hari you untuk I lupakan you, makan bulan. Dan hari ini, Allah uji I lagi dengan menemukan kita tanpa sengaja. Dan luka ini berdarah kembali. Hati ini kembali terusik. Salah I kan you? Sebab berputiknya rasa itu terhadap you. Ya Allah, Aku yakin, pasti ada sebab dan hikmah mengapa Kau temukan aku dengannya hari ni. Jam 5 petang tadi, saya bersama Kak Sha dan Kak Sariha keluar tepat jam tamat pejabat. Sampai separuh jalan, Kak Sha terpaksa berpatah balik ke pejabat kerana lauk yang dibelinya tertinggal. Saya bersama Kak Sariha meneruskan perjalanan pulang. Usai mengeluarkan wang di mesin ATM, masing-masing berpecah di bahagian dalam stesen LRT untuk ke destinasi masing-masing. Saat menaiki escalator, sebuah LRT telahpun tersedia di platform. Saya malas mahu mengejarnya seperti selalu. Lalu saya biarkan ia lepas. LRT seterusnya tiba lalu saya menyusup masuk ke dalam. Selepas Stesen Bangsar, seseorang memberi saya duduk. You: Tinta, awal balik hari ni? Saya tak perasan siapa dia. Sambil duduk saya menjawab. Saya: Tak ada kerja, baliklah. Sedang hati tertanya, siapakah dia? Tak mungkin Andy, Andy kan selalu naik kereta atau motor. Tapi suara... Bukan macam Andy. Mustahil you, you kan drive. You: Turun mana? Saya: Ara Damansara. Hati berdebar. Muka terasa berubah. Takkan you? Saya mengharapkan agar lelaki itu bukan you. You: Kenal tak siapa ni? Otak berputar ligat. Saya nak jawab apa? Ah, jujur jelah. Saya: Tak kenal. You: You la (sebut nama sebenar).Sekarang I naik LRT. I tak drive dah. Muka saya berubah. Keruh wajah yang bertandang cuba saya sembunyikan sebaiknya. Saya tak mahu kelihatan lemah pada matanya. Saya terus membuka beg dan mencari earphone dan handset. Saya sibukkan diri dengan handset. Kebetulan saya ada something yang nak confirm dengan En. Mahathir. Lalu saya call dia. Tak jawab pulak En. Mahathir ni saat orang perlukan dia. Beberapa detik kemudian, En. Mahathir call dan kami pun bersembang. Saya tak tahu you turun di stesen mana. Biarlah. Saya dah penat ambil tahu dan ambil berat fasal orang. Bukan orang hargai pun. Mujurlah sifat ingin tahu saya tidak begitu tinggi. Sebenarnya nak tahu jugak kenapa dah tak drive dan naik train pulak? Tapi malas. Nanti dia kata saya masih ambil berat tentang dia meskipun dia dah lukakan hati saya. So nanti dia rasa lega. Sakitkan hati saya, rasa bersalah. Lepas tu saya OK je. Minta maaflah saya bukan macam tu. Memaafkan tu ya. Melupakan apa yang telah dilakukan seseorang dalam hidup saya tidak. Lebih-lebih lagi bila melibatkan soal hati dan perasaan. Saya dah terlalu letih untuk jaga hati orang dan lukakan hati sendiri. So sekarang, biar saya utamakan hati sendiri dulu. Terserahlah you apa anggapan you pada I. Itu sekadar anggapan, betulnya belum tentu. You nak fikir I apa, fikirlah. Karang cakap banyak-banyak, you yang tak tahan dengan mulut pedas I nanti. Ada je benda kalau I nak bagi panas. Banyak je benda yang I boleh sindir you.

No comments: