SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, September 27, 2009

Penantian Yang Telah Berakhir :)

Emmm... Nak gunting rambut pun kena tunggu sampai dua hari. Pagi semalam, pukul 10.00 aku dah sampai di salon tu. Ingatkan bolehlah jadi pelanggan pertama. Tak ada maknanya, aku orang keempat dan Hakim orang kelima. Kata Hakim, kalau auntie potong baru cantik, dia nak tunggu auntie juga. Auntie masuk pukul 1 kata pekerja salon tersebut. Acik pun cakap auntie potong cantik. Ini first time aku potong rambut kat sini. Okaylah ikutlah cakap dia orang yang dah jadi "customer" tetap salon ni. Sudahnya, kami balik. Hakim pulang ke asrama tanpa memotong rambut nasib baik rambutnya masih pendek. Menjelang Maghrib, baru orang salon "call" kata "free", mana boleh, nak solat, karang tak sempat pula nak Maghrib.

Pagi tadi aku "call" salon. Mereka janji akan "call" kalau ada "free". Sampai petang, tak "call". Aku dan Acik bersiap, masuk Maghrib terus solat kemudian ke salon. Hmmm... ada enam orang lagi? Tunggulah setakat yang terdaya. Pakkal kat sini ada salon ni je satu yang dekat dengan rumah. Ku gagahkan diri untuk tunggu. Hampir dua jam menunggu, tibalah giliran aku. Yang tak bestnya, kenapa orang perempuanpun dia potong kat luar? Kan ada bilik? Aku mengekori auntie masuk ke bilik cuci rambut.

"Nak potong kat sini pun boleh." Bagus! Dapat potong kat dalam bilik. Mungkin sebab aku bertudung kot. Baguslah auntie tu, walaupun dia bukan Islam, sekurang-kurangnya... Dia menghormati Islam.

Masa tengah potong rambut tu, banyak perkara yang kami bualkan.

"Kenapa tak kerja kat Kelantan je?" Tanya auntie lembut dan ramah. Dia kelihatan begitu berhati-hati dengan kerjanya.
"Belum ada rezeki kat sini auntie," Jawabku. "Auntie memang orang sini ke?"
"ya, orang sini. Sebab tu auntie kerja kat sini. Auntie tak nak pergi tempat lain. Dah orang sini, auntie nak terus tinggal kat sini," Ada keikhlasan dalam nadanya. Tidak seperti memerliku walaupun sebenarnya kata-kata tersebut berbekas di hatiku. Aku senyum. Ah, auntie, betapa tingginya semangat baktimu pada tanah kelahiranmu. Meskipun tanahmu ini diperintah oleh pembangkang (PAS) yang jelas mengamalkan sistem Islam. PAS di Kelantan, aku dengar, orang Cina dan Indiapun sukakan pemerintahan PAS di sini. Apa keistimewaannya ya? Sampai musim pilihanraya mereka bertungkus-lumus membantu PAS berkempen. Malah, ada peniaga Cina yang mengeluarkan wang untuk belanja makan pengempen PAS. Tapi aku rasa... Aku mula faham mengapa mereka tetap mahukan PAS sungguhpun ramai yang kata Kelantan mundur, tidak ada pembangunan kerana diperintah oleh PAS. Itu semua hanya cakap kosong sedang hakikatnya? Mungkin rakyat Kelantan saja yang faham akan kedudukan negeri tercinta ini. Rasanya tak sesuai untukku kupas dalam tajuk ni.

Auntie terus melakukan kerjanya. Aku memberi kebebasan kepadanya untuk memotong dengan gaya yang dirasakan sesuai dengan wajahku. Auntie kelihatan bersungguh-sungguh menerangkan gaya yang dibuatnya terhadap rambutku. Siap ajar gaya sikat.

"Yang ini ke bawah, yang ni pula sikat ke sini. Kat sini letaklah sepit, baru sesuai. Guna sikat yang tidak terlalu rapat supaya ia lebih terbentuk. Kalau sikat rapat, tak nampak bentuknya," Aku mendengar dengan teliti dengan bibir tidak lekang dari senyuman menandakan aku faham. Sesekali aku bertanya padanya. Setiap pertanyaan dijawab dengan jelas.

"Emmm? Macam rambut Jepun!" Komen Acik. Setelah auntie selesai memotong rambutku.
"Yalah, kan pagi-pagi lagi aku dah dengar lagu Jepun," Gurauku yang memang kebetulan pagi tadi sibuk mendengar lagu Jepun dan Korea. Entah angin apa yang bertiup pagi tadipun tak tahulah, sampai dengar lagu yang aku tak faham sepatah haram tu yang turut mendiami Ferrari aku ni.;.
"Okaylah tu, sesuai dengan kau sebab kau suruh dia sesuaikan dengan wajah kau. Macam Angah, dia yang cakap nak fesyen macam mana, kurang kena," Komen Acik lagi. Apa-apalah Cik. Janji aku dah dapat potong rambut. Kalau panjang sangat tak elok juga, gugur. Lagipun, orang kata, kita kena potong sesekali untuk buang bahagian rambut yang kurang elok.

Terima kasih, auntie! Aku suka dengan fesyen ni. Jepun pun, Jepunlah.

3 comments:

cikgu khairul said...

cerita pasal rambut teringat plak tentang 'operasi kutu' kat PES dulu masa jadi warden... bukan budak kecik jer kena.. makwe orang pun kena jugak!

Anonymous said...

bila nak update???????????

TINTA EMAS said...

Ada juga yang prihatin dengan blog saya ni :) Terima kasih banyak-banyak. Banyak benda yang berlaku sejak akhir-akhir ni... Nak menulispun tad ada mood. Insya-Allah, saya akan update juga. Tapi siapa ya yang tanya bila nak update ni? Sila tinggalkan nama atau nick name apabila anda tulis komen di sini :)